36. Miedzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych

20 – 22 lipca 2018 r. – Plac Ratuszowy – Jelenia Góra

Tegoroczny festiwal – już trzydziesty szósty – to tradycja regionu, przedsięwzięcie wyjątkowe, prekursorskie, które wyznaczyło kierunek rozwoju wielu twórcom. Nie tylko mieszkańcom trudno sobie wyobrazić lipiec bez ulicznych przedstawień. Wiele osób z Polski planuje swoje urlopowe peregrynacje tak, by wiodły przez Jelenią Górę właśnie
w czasie Festiwalu. Bo też oferta artystyczna będzie bardzo atrakcyjna.

Polacy i turyści z zagranicy oglądają spektakle oparte na akrobacji, klaunadzie, działaniach z ogniem i wodą, animacji wielkich obiektów – ale też kameralne, w których widzowie są w bezpośrednim kontakcie z artystami, często wciągani do zabawy. Także tematyka festiwalowych pokazów jest różnorodna. Od frenetycznej rozrywki po zadumę nad stanem współczesnej cywilizacji. Od czystej, radosnej zabawy po wyprawy w stronę religijną i metafizyczną. Adresatami Festiwalu są dorośli i dzieci. Poznań ma koziołki, Toruń pierniki, Kraków smoka – a Jelenia Góra MFTU.

Wszystko, co dotyczy teatru ulicy w Polsce – TU, w Jeleniej Górze, miało swój początek. Festiwal wyedukował i wychował własną publiczność. Bardzo liczną i zróżnicowaną.

Tegoroczny Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych odbędzie się w dniach 20 – 22 lipca. To czas wakacji i odpoczynku, w szczególności dla dzieci i młodzieży. Festiwal dla tej grupy odbiorców stanowi niejednokrotnie jedyną jej rozrywkę, w wielu wypadkach jest jedynym spotkaniem z teatrem w czasie wakacji, jedyną atrakcją kulturalną, w której uczestniczą aktywnie przez 3 kolejne dni.

Teatr uliczny dysponuje ogromną siłą przebicia, angażując widownię do czynnego uczestnictwa w pokazach, co często daje szansę na połączenie rozrywki z wymiarem duchowym. Nadrzędnym celem tej formy jest żywy kontakt aktora z widzem, dialog. Różne są terminy na określenie tego zjawiska kulturalnego: teatr ubogi, otwarty, drugiej formy, niekomercyjny, poszukujący, eksperymentalny, alternatywny… Żadna z tych nazw nie oddaje w pełni opisywanego zjawiska. Jest to teatr gubiący swoje tradycyjne akcesoria, coraz bliższy potoczności życia i wtopiony w ulice miasta. We wszystkich swoich odmianach zawiera elementy happeningu. Przedstawienia uliczne zwracają i zatrzymują uwagę przypadkowych przechodniów. Charakteryzują się zwięzłością i oszczędnym tekstem, korzystają z najprostszych środków.

Sztuka teatru jest najwyższą formą komunikacji międzyludzkiej, a teatr uliczny to jego najbardziej demokratyczna postać, zapewniająca powszechny dostęp do twórczości każdemu, kto zechce brać udział w działaniach artystycznych. W teatrze ulicznym współegzystują bardzo różne nurty. Zawsze jednak jesteśmy niezwykle blisko źródeł teatralności – dziania się we wspólnocie. I właśnie owa wspólnota to kwintesencja naszego Festiwalu.

Festiwal z jego prezentacjami to miejsce swoistego doświadczenia na styku sztuki i potocznego życia. Ulica jest synonimem tej potoczności. W tym teatrze nie istnieje granica między sceną a widownią: teatr uliczny włącza w sceniczne dzianie się zwykłe życie ulicy. Zagarnia przechodniów z ich codziennymi sprawami.

Grają bramy, zaułki, perspektywy ulic, fasady domów. To jednak także teatr ekspresji i żywiołów, bo ciało aktora, ogień, woda i dym stanowią tu również klasyczną scenografię.

W doborze programu chcemy postawić największy nacisk na rozmaitość formy. Naszym celem jest zaprezentowanie różnych artystów, ukazanie wielu sposobów myślenia o pozornie podobnych założeniach formalnych.

Planujemy zaprosić, między innymi zespoły:  THEATER IRRWISCH z Austrii czy PASPARTOUT z Niemiec.

Ale chcemy także, by odwiedzili nas klauni różnych narodowości, zespoły wędrowne, performerzy, artyści, którzy w swoje kreacje wcielają sztukę ruchu, akrobatykę oraz zespoły cyrkowo – muzyczne. Chcemy zaprosić zespoły, które współdziałają z dziećmi. Dzieci są najbardziej otwarte, wręcz idealne do współpracy z artystami, do zabaw parateatralnych, opartych na grze wyobraźni. Podejmowane w czasie festiwalu działania mają charakter w istocie wychowawczy, prowadzą do uwrażliwienia na różne formy teatru, rozszerzają horyzonty, wpływają na pogłębienie procesów rozumienia i odczuwania świata. Prezentacje dla dzieci odbywać się będą codziennie, w godzinach przedpołudniowych. Popołudnia wypełnione zostaną przedstawieniami w wykonaniu clownów, zespołów ulicznych prezentujących tak zwany teatr rodzinny, zespołów proponujących wspólne, interaktywne biesiadowanie z publicznością.

Nadrzędnym celem organizatorów jest przede wszystkim kontynuacja 36-letniej tradycji festiwalu, utrzymanie wysokiego poziomu artystycznego, zapewnienie różnorodnej rozrywki rzeszom mieszkańców i turystów. Chcemy łączyć umowność i tajemniczość teatru ze spontanicznością i specyfiką szeroko rozumniej sztuki ulicy.

 

Zespoły 36. MFTU:

Theater PasParTouT – Niemcy

tytuł spektaklu: „RaTaTa”

 

foto: Theater PasParTouT – RaTaTa

Theater Irrwish – Austia

tytuł spektaklu: “Gatschpletzn Mudjumping”

foto: Beate Leyrer

foto: Mandy Decker

foto: Henry Krul

foto: Gerald Weber

Wydarzenie zostało objęte patronatem Europejskiego Roku Dziedzictwa Kulturowego 2018.