42. MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL TEATRÓW ULICZNYCH IM. ALINY OBIDNIAK
11 – 13 LIPCA 2025
JELENIA GÓRA – PLAC RATUSZOWY
11 lipca 2025 (piątek)
godz. 20:00 – TEATRO DUE MONDI – Włochy – „FIESTA” – PARADA OD BRAMY WOJANOWSKIEJ
godz. 20:50 – UROCZYSTE OTWARCIE 42. MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU TEATRÓW ULICZNYCH IMIENIA ALINY OBIDNIAK
godz. 21:00 – LWOWSKI TEATR VUALA – Ukraina – „CYRKOWE KOLORY”
godz. 22:10 – BLACKOUT PARADOX – Czechy – „THE CREATION”
12 lipca 2025 (sobota)
godz. 17:00 – TEATR WAGABUNDA – Polska – „STARA ZAGRODA” – INTERAKTYWNE WARSZTATY TEATRALNE
godz. 19:00 – ALEXANDR MAKAGON – Kazachstan – „CYRKOJAZDA”
godz. 19:45 – TEATRO DUE MONDI – Włochy – „WALL CRACKS”
godz. 21:00 – INTERDYSCYPLINARNA GRUPA TEATRALNA ASOCJACJA 2006 – Polska – „BOLEZLAVUS: kroniki, artefakty i haplogrupy” – PARADA OD KOŚCIOŁA PW. PODWYŻSZENIA KRZYŻA ŚWIĘTEGO
godz. 22:15 – BLACKOUT PARADOX – Czechy – „RECOMBINATION”
13 lipca 2025 (niedziela)
godz. 17:00 – TEATR WAGABUNDA – Polska – „STARA ZAGRODA” – INTERAKTYWNE WARSZTATY TEATRALNE
godz. 18:30 – ALEXANDR MAKAGON – Kazachstan – „CYRKOJAZDA”
godz. 19:30 – TEATRO DUE MONDI – Włochy – „ROSSINI FLAMBÉ”
godz. 20:45 – TEATR KTO – Polska – „ARCADIA”
godz. 22:00 – ANTAGON THEATER AKTION – Niemcy – „ASHES”
Teatro Due Mondi – Włochy:
„Fiesta” – To wędrowny spektakl, który zamienia ulice w prawdziwe święto, czerpiąc z południowoamerykańskiego i śródziemnomorskiego klimatu, inspirowany twórczością kolumbijskiego noblisty Gabriela Garcíi Márqueza. To radosna parada z udziałem trzynastostopowych szczudlarzy, postaci z papier-mâché, masek i barwnych kostiumów, z gwizdkami i ogniem. Gdy Fiesta przemieszcza się ulicami, ludzie dołączają do tego dzikiego, ekscytującego pochodu. Nagle parada zatrzymuje się: widzowie tworzą wielki krąg, w którym adorator bohaterki Erendiry i bandyta toczą zaciętą walkę, ścigając się, tańcząc i wykonując akrobatyczne skoki na szczudłach. Aktorzy śpiewają tradycyjne włoskie pieśni a cappella o miłości i buncie, przy akompaniamencie akordeonu, opowiadając krótkie, burleskowe historie.
Lwowski Teatr Vuala – Ukraina:
„Cyrkowe Kolory” – przygotowany został ramach polsko – ukraińskiego projektu kulturalnego „Ciesz się teatrem ulicznym”, w którym obok aktorów lwowskiego Teatru Vuala wystąpili artyści Kijowskiego Teatru Highlights . Inspiracją do powstania spektaklu była chęć pokazania wzajemnej relacji teatru i cyrku. W efekcie powstało wspólne widowisko pt. „Przystanek Klaunada”, w programie którego znalazły się sceny z dwóch przedstawień „Serce Arlekina” (Teatr Highlights) i „Cyrkowe kolory” (Teatr Vuala). Scenariusz przedstawienia Cyrkowe kolory zawiera elementy nowego cyrku posługującego się tańcem, muzyką, pantomimą, a nawet popisami sportowymi. Artyści lwowscy tworzą atmosferę teatralnej fiesty i umiejętnie proponują udział we wspólnej zabawie. Komediowe sceny, cyrkowe sztuczki, ekwilibrystyczne wyczyny, a także wykorzystanie akrobatyki i gimnastyki artystycznej oraz tańców na szczudłach, pozwalają na pełną humoru interakcję z publicznością i dopełniają widowiskowy charakter przedstawienia.
Blackout Paradox – Czechy:
„The Creation” – Uliczny spektakl akrobatyczno-taneczny jest luźno inspirowany starogreckim mitem o stworzeniu świata, opisanym przez Roberta Gravesa.
Teatr Wagabunda – Polska:
„Stara Zagroda” – Interaktywne warsztaty teatralne i recyklingu w sztuce ulicznej. Uczestnicy festiwalu będą mieli okazję wziąć udział w warsztatach, które pozwolą im bezpośrednio zaangażować się w proces twórczy, nawiązując jednocześnie do dawnych tradycji życia na wsi. Stara Zagroda to wyprawa w przeszłość podczas której możemy przyjrzeć się i dotknąć świata naszych dziadków i uczestniczyć w radosnym świecie polskich, wiejskich zabaw. Warsztaty obejmą budowanie rekwizytów i scenografii przy wykorzystaniu historycznych przedmiotów codziennego użytku nadając im nowe teatralne funkcje. To innowacyjne działania łączące kreatywność z ekologią, promując świadomość ekologiczną i artystyczną w społeczności lokalnej. Warsztaty udowodnią, że nawet z pozornie niepotrzebnych materiałów można stworzyć coś pięknego i wartościowego.
Alexandr Makagon – Kazachstan:
„Cyrkojazda” – Pokaz sztuki cyrkowej, w której widzowie zobaczą połączenie żonglerki, jazdy na monocyklu i różnorodnych akrobacji. Klaun, pragnąc zjednać sobie publiczność, angażuje ją do wykonywania różnych zadań, co sprawia, że publiczność staje się jednym z aktorów wydarzenia. Osoby z widowni mają okazję jeździć na jednokołowym rowerku, żonglować, oraz wykazać się swoimi umiejętnościami cyrkowo-aktorskimi. Wszystko odbywa się w wesołej atmosferze wspólnej zabawy. Przebieg pokazu jest zależny od reakcji i pomysłowości publiczności. Klaun dzięki swoim wysokim umiejętnościom cyrkowym oraz talentowi do improwizacji i reagowania na zachowania odbiorców, gwarantuje udane show.
Teatro Due Mondi – Włochy:
„Wall Cracks” – To spektakl o murach, których nie da się przeskoczyć przez podziały społeczne, indywidualne granice, które ludzie stawiają między sobą, przez strach przed nieznanym i wzajemne niezrozumienie. Aktorzy w spektaklu próbują pokonać podziały i zniszczyć bariery, które budowane są przez ignorancję, by dowieść, że jedynie poznanie i zrozumienie drugiego człowieka pozwala burzyć „nieprzeskakiwalne” mury.
Interdyscyplinarna Grupa Teatralna Asocjacja 2006 – Polska:
„Bolezlavus: kroniki, artefakty i haplogrupy” – parada od Kościoła pw. Podwyższenia Krzyża Świętego. Asocjacja 2006 jako grupa inscenizatorów, stworzy widowiskowe ujęcie opowiadanej historii dzięki elementom scenografii, muzyce na żywo i choreografii. Scenariusz spektaklu inspirowany jest źródłami historycznymi, czy wnioskami płynącymi z badań archeologicznych. Konteksty związane z wielką historią początków polskiej państwowości łączą się z próbą poznania ludzi, którzy ją tworzyli, dlatego podróżujemy w czasie, by z dzisiejszej perspektywy spojrzeć na tak odległe wydarzenia, zastanowić się, jaki sens mają dla nas obecnie i jaki mogą mieć za …na przykład kolejne tysiąc lat. Niech wyobraźnia, empatia i poczucie humoru przez chwilę staną się narzędziami badawczymi, o których często zapominamy interpretując historię.
Blackout Paradox – Czechy:
„Recombination”– Groteskowy teatr ognia opowiadający historię profesora XY, który próbuje posiąść prawa natury i stworzyć istoty bardziej zaawansowane niż ludzie. Podczas pokazu sztuczki z ogniem i efekty pirotechniczne będą mieszać się z humorem i groteską.
Teatr Wagabunda – Polska:
„Stara Zagroda” – Interaktywne warsztaty teatralne i recyklingu w sztuce ulicznej. Uczestnicy festiwalu będą mieli okazję wziąć udział w warsztatach, które pozwolą im bezpośrednio zaangażować się w proces twórczy, nawiązując jednocześnie do dawnych tradycji życia na wsi. Stara Zagroda to wyprawa w przeszłość podczas której możemy przyjrzeć się i dotknąć świata naszych dziadków i uczestniczyć w radosnym świecie polskich, wiejskich zabaw. Warsztaty obejmą budowanie rekwizytów i scenografii przy wykorzystaniu historycznych przedmiotów codziennego użytku nadając im nowe teatralne funkcje. To innowacyjne działania łączące kreatywność z ekologią, promując świadomość ekologiczną i artystyczną w społeczności lokalnej. Warsztaty udowodnią, że nawet z pozornie niepotrzebnych materiałów można stworzyć coś pięknego i wartościowego.
Alexandr Makagon – Kazachstan:
„Cyrkojazda” – Pokaz sztuki cyrkowej, w której widzowie zobaczą połączenie żonglerki, jazdy na monocyklu i różnorodnych akrobacji. Klaun, pragnąc zjednać sobie publiczność, angażuje ją do wykonywania różnych zadań, co sprawia, że publiczność staje się jednym z aktorów wydarzenia. Osoby z widowni mają okazję jeździć na jednokołowym rowerku, żonglować, oraz wykazać się swoimi umiejętnościami cyrkowo-aktorskimi. Wszystko odbywa się w wesołej atmosferze wspólnej zabawy. Przebieg pokazu jest zależny od reakcji i pomysłowości publiczności. Klaun dzięki swoim wysokim umiejętnościom cyrkowym oraz talentowi do improwizacji i reagowania na zachowania odbiorców, gwarantuje udane show.
Teatro Due Mondi – Włochy:
„Rossini flambé” – To spektakl dla dużych i małych, który opowiada o Włoszech, ich smakach i dźwiękach, ukazując pasję do życia i jego przyjemności jako cechę charakterystyczną naszej kultury ludowej. Postrzegamy kuchnię jako miejsce wyjątkowej gościnności, a teatr i muzykę jako przestrzenie dzielenia się historiami i emocjami. Dlatego też każda scena spektaklu doprawiona jest radością, śmiechem i zachwytem — to szczęście móc znów spotykać się z publicznością. Wychodząc od brzmień opery buffa, Antonella Talamonti, wieloletnia współpracowniczka Giovanny Marini, skomponowała na potrzeby tego spektaklu oryginalne utwory i aranżacje, które przeplatają się ze słynnymi uwerturami Rossiniego, opowiadając o namiętnościach i kontrastach w kuchni.
Teatr KTO – Polska:
„Arcadia” Spektakl to malownicza opowieść o życiu i wszystkich jego etapach. Dzięki impresyjnym obrazom, pełnym ruchu, kolorów i dźwięków możemy na chwilę zwolnić i dostrzec to, co jest naprawdę ważne. W wielu momentach będziemy śmiać się w głos, w innych zrobi się nostalgicznie. Nowoczesność podkreślona choreografią, minimalistyczną scenografią i różnorodną gatunkowo muzyką zetknie się z typowym dla Jerzego Zonia klimatem lat 50. i 60. Spektakl, inspirowany poezją Tadeusza Różewicza zostawia nas z odwiecznym pytaniem o sens życia. Et in Arcadia Ego – I ja żyłem w Arkadii. Gdzież więc jest ta nasza Arkadia? Gdzie jej szukać? I przede wszystkim – czy warto?
Antagon Theater AKTION – Niemcy:
„ASHES” Co pozostaje, gdy zostają tylko popioły? W poszukiwaniu przyszłości warto spojrzeć wstecz, na to, co było. Jakie zapomniane i zmarginalizowane pieśni, tańce i rytuały mogą stworzyć opowieść o tym, co czyni nas ludźmi? Na scenie wyłania się obraz małej, globalnej wspólnoty wiejskiej, do której życia i rytuałów zapraszana jest publiczność. Fragmenty tradycyjnych pieśni i choreografii łączą się z teatrem fizycznym, przedstawieniami z lalkami i maskami oraz muzyką na żywo wykonywaną przez zespół.
#FestiwalTeatrówUlicznych #TeatrNaŚwieżymPowietrzu #SztukaDlaKażdego #KulturaWmieście
Wydarzenie dofinansowane z budżetu Miasta Jelenia Góra oraz objęte Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Jeleniej Góry Jerzego Łużniaka
„Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego”