39. MFTU

39. Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych

15 – 17 lipca 2022 r. – Plac Ratuszowy – Jelenia Góra

 

Teatr im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze  zaprasza już po raz trzydziesty dziewiąty na Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych, który odbędzie się w naszym mieście

w dniach 15 – 17 lipca 2022 r.

W roku 2022 zaprosimy naszych widzów na spotkania z teatrami z różnych zakątków Polski i Europy,  bo taka jest już tradycja naszego festiwalu. Chcemy zaprosić zespoły i artystów takich jak: zespół Mattatoio Sospeso z Francji i Włoch, V.O.S.A Theatre z Czech, Interdyscyplinarna Grupa Teatralna ASOCJACJA 2006, Klinikę Lalek, Teatr Hom, Rafała Biesiadę, zespół Irrbloss, Cichy Teatr i Krzysztofa Kosterę z Polski oraz Lwowski Akademicki Teatr Voskresinnia z Ukrainy. Z pewnością zróżnicowany program artystyczny, dobór twórców i repertuaru umożliwi i zaspokoi potrzeby wizualne, estetyczne, czy emocjonalne mieszkańców Jeleniej Góry.

 

15 lipca  2022 (piątek)

godz. 19:30 – Interdyscyplinarna Grupa Teatralna ASOCJACJA 2006 – Polska „GALERA POSZUKIWACZY”  (Parada od Bramy Wojanowskiej do Placu Ratuszowego)

godz. 20:00UROCZYSTE OTWARCIE 39. MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU TEATRÓW ULICZNYCH

godz. 20:15  – Mattatoio Sospeso – Włochy „LES AMANTS DU CIEL”

godz. 21:15 – Lwowski Akademicki Teatr Voskresinnia – Ukraina „UKRAINA. TESTAMENT SZEWCZENKO”

zobacz galerię

16 lipca  2022 (sobota)

godz. 17:00 – Teatr HoM z Tychów – Polska „UKRYTE”

godz. 18:00 – Cichy Teatr – Polska TOBI SHOW”

godz. 19:00 – V.O.S.A Theatre – Czechy „C’EST LA WHEEL”

godz. 20:00 – Lwowski Akademicki Teatr Voskresinnia – Ukraina „SUITA DLA DWOJGA”

godz. 21:15 – Teatr HoM z Tychów – Polska  „DON KICHOT”

zobacz galerię 

17 lipca 2022 (niedziela)

godz. 18:15 – Krzysztof Kostera – Polska „NIEBEZPIECZNE RZECZY”

godz. 19:00  – Teatr Czerwona Walizka – Polska „HISTORIE RODZINNE”

godz. 20:20 – Irrbloss – Polska „NO.ID” 

godz. 21:00 – Teatr Klinika Lalek- Polska KOSMICZNA PODRÓŻ GULIWERA”

zobacz galerię

Interdyscyplinarna Grupa Teatralna Asocjacja 2006 – Polska  „Galera Poszukiwaczy”

Jest to spektakl wędrowny, rozgrywający się w plenerze tkanki miejskiej, skonstruowany na bazie tekstów dramatu Calderona de la Barca „Magia grzechu”. Wizualnie opiera się na mobilnych obiektach i wielkiej ruchomej platformie w kształcie okrętu, za którą podąża publiczność. Gra aktorska i ruch tancerzy łączą się z muzyką wykonywaną na żywo. W naszym widowisku wykorzystujemy toposy życia jako snu i świata jako wielkiego teatru, rozsławione dzięki dramatom Calderona. Zderzamy w nim sacrum i profanum. Toposy te osadzone w rodzimej tradycji stają się podstawą opowieści o ludziach każdego miasta.
Inscenizacja, scenografia, kierownictwo artystyczne: Piotr Tetlak
Kostiumy: Natalia Rejszel, Dobrawa Deczkowska
Występują: Szymon Stolarski, Mikołaj Fajfer, Krzysztof Urban, Dobrawa Deczkowska, Ewa Tetlak, Bartosz Chudziński, Piotr Tetlak,
produkcja i realizacja:  Teatr  Asocjacja 2006 / Fundacja Asocjacji 2006

 

Mattatoio Sospeso – Włochy/Francja  „Les amans du ciel” 

Przy dźwiękach akordeonu i skrzypiec, akrobaci Cirque Suspendu prezentują swój spektakl. Niesamowity duet tragiczno-romantyczny zawiśnie nad ziemią. Ironia, umiejętność, precyzja a to wszystko ze świetnym finałowym numerem Latającej Kobiety.

 

Lwowski Akademicki Teatr Voskresinnia – Ukraina „Ukraina. Testament Szewczenko”

Historia Ukrainy opowiedziana przez pryzmat losów Tarasa Szewczenki, wielkiego pisarza, poety, malarza, więźnia łagrów, duchowego przywódcy narodu ukraińskiego. Artyści lwowscy przybliżą dramatyczne doświadczenia i sytuację permanentnego upominania się narodu ukraińskiego o niezależność państwową, jakże aktualną dziś w dobie dramatycznych napięć na Ukrainie. W barwnym widowisku wykorzystywane zostaną szczudła, mobilne machiny, płonące elementy scenograficzne i efekty pirotechniczne

 

Teatr HoM z Tychów- Polska „Ukryte”

Ukryte to miejsce, do którego ucieka człowiek przed nudą i frustracją dnia codziennego. Zamknięty w nim chłopiec ma swoją kolekcję lalek. Jednak gdy nie patrzy, emocje – które przyniósł do ich ukrytego, nakręcanego świata – rodzą ich własne małe błahostki, miłostki i… tragedie.

 

Cichy Teatr – Polska „TOBI SHOW”

Clown Tobi to postać, która wciąga widzów w świat magii. Pokaz składa się z serii interesujących etiud, do których Clown wciąga swoją publiczność. Wszystko co ma dla swoich widzów mieści się w jego czarodziejskiej walizce.  Poczynając do żonglerki piłkami, maczugami, aż do mrożącej krew w żyłach próby z nożami. Potrafi też wyczarować z kapelusza kulę i za sprawą swych zdolności zobaczyć co nas czeka. Tobi po Świecie podróżuje na magicznym jednokołowym rowerze, ale żeby wyruszyć potrzebuje pomocy publiczności. Pokaz jest zabawną interaktywną formą, która jest kierowana do osób od lat 3 do 103.

 

V.O.S.A Theatre – Czechy  „C’est la Wheel”

Gigantyczne koło cyrkowe, doskonale wyważone i kontrolowane jednym dotknięciem. Dwóch bohaterów rzuca na nim opowieść o jednej letniej miłości. Miłość zaczęła się jak na huśtawce i w końcu przeleciała ponad chmurami. Czy dzisiejsze dziewczyny kochają nie tylko samochody, ale także koła? Czy koło jest idealne na wycieczkę we dwoje?

 

Lwowski Teatr Voskresinnia – Ukraina  „Suita Dla Dwojga”

To spektakl uliczny, którego tematem przewodnim jest taniec. Taniec w bogactwie formy i pełen humoru. Niesamowicie widowiskowe i zarazem komiczne sceny nie pozostawią nikogo obojętnym. Dynamiczna muzyka, kolorowe kostiumy zapewnią dorosłym i dzieciom wspaniały nastrój zabawy i karnawału. Atutem przedstawienia są tańce wykonywane przez aktorów na szczudłach.

 

Teatr HoM z Tychów – Polska  „Don Kichot”

Monumentalne widowisko plenerowe oparte na klasycznych technikach teatru ulicznego – szczudlarze, gigantyczne machiny, ogień i interakcja z widzem. Spektakl ma jednocześnie formę koncertu.

 

Krzysztof Kostera – Polska „Niebezpieczne rzeczy”

Żonglerka  maczugami, „ochotnicy z publiki”, płonące pochodnie na wysokim monocyklu, prawdziwe siekiery, żonglowane na drabinie ekwilibrystycznej, interakcje z publicznością i dobra energia .

 

Teatr Czerwona Walizka – Polska  „Historie rodzinne”

Rodzina to jest siła, rodzina to jest zmora. Pod jednym dachem trzeba żyć! Pytam: ale jak?  Opowieści wysnute z codzienności, o rzeczach najzwyklejszych, które spotykają każdego z nas. Iście domowy rozgardiasz tworzący uliczne show pełne gagów i nieoczekiwanych zwrotów akcji. Spektakl familijny zawierający elementy teatru przedmiotu, cyrku, slap sticku i improwizacji oraz muzykę na żywo.

 

Irrbloss – Polska „NO.ID” 

Irrbloss (po szwedzku „błędny ogień”) to grupa tańcząca z ogniem i światłem. Taniec z ogniem w ich wydaniu to nieco więcej niż sprawne opanowanie nawet trudnych trików, to przede wszystkim kilkuosobowe choreografie układające się w ciąg ogniowych obrazów i autorskie choreografie, zawierające w sobie elementy różnych stylów tanecznych.

 

Teatr Klinika Lalek- Polska „Kosmiczna podróż Guliwera”

„Kosmiczna Podróż Guliwera” to spektakl dla dzieci i dorosłych. Ruszamy razem w kolejną podróż. Na magicznym statku Guliwera płyniemy do gwiazd. Tymczasem na podobieństwo meteorytu spada z nieba na Ziemię wielkie Kosmiczne Jajo z informacją dla ludzkości. Niefortunnie uderza prosto w okręt Guliwera i łamie go wpół. Następnie toczy się aż do Krainy Liliputów, gdzie nieustannie trwają absurdalne wojny. Teraz tylko Guliwer może pomóc Jaju wrócić na niebo, by spełniła się przepowiednia gwiazd o nowej erze miłości i szacunku wobec wszystkiego i wszystkich.

Wydarzenie zostało dofinansowane z budżetu Miasta Jelenia Góra
oraz objęte Honorowym Patronatem
Prezydenta Miasta Jeleniej Góry Jerzego Łużniaka

Dofinansowano z budżetu państwa – ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

*****************************************************************************************************************************

38. Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych

13 – 15 sierpnia 2021 r. – Plac Ratuszowy – Jelenia Góra

 

Teatr im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze  zaprasza już po raz trzydziesty ósmy na Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych, który odbędzie się w naszym mieście

w dniach 13 – 15 sierpnia 2021 r.

To jedyna tak wielka impreza organizowana w sezonie letnim, dla miasta, regionu, tysięcy turystów przebywających w Karkonoszach.

Jak zawsze jeleniogórzanie i ci, którzy na Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych specjalnie – z kraju i zagranicy – przyjadą będą mieli w czym wybierać.

Będziemy gościć Teatry z Włoch, Niemiec, Ukrainy, Belgii oraz Polski.

Zaprezentujemy szerokie spektrum zjawisk sztuki ulicy – akrobacje na wysokości, machiny, żonglerka, klaunada, szczudła…

Przedstawienia dzienne i nocne. Dla rodzin, dzieci i dorosłych.

Zapraszamy już dziś na weekend…„na bruk pełen teatralnych wrażeń”.

 

13 SIERPNIA 2021

godz. 20:00 – UROCZYSTE OTWARCIE 38. MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU TEATRÓW ULICZNYCH

godz. 20:15 – MARGHERITA MISCHITELLI – Włochy – „AMORE PONNY”

godz. 21:00 – KIJOWSKI TEATR ULICZNY HIGHLIGHTS I LWOWSKI TEATR VUALA  – Ukraina – „PRZYSTANEK KLAUNADA”

        

 

14 SIERPNIA 2021

godz. 17:00 – ATELIERCUNCHEON RESEARCHTHEATR – Włochy – „KRYSOLOV” 

 godz. 18:15 – TEATR CZERWONA WALIZKA w wykonaniu Rufi Rafiego z Jeleniej Góry i Teofila z Katowic – Polska – „PRZEKŁADANIEC”

godz. 19:30 – BRIGATA TOTEM – Włochy – „HOBO” the Playful Ramingo

godz. 20:15 – ANTAGON THEATER AKTION – Niemcy – „KLIMA X”

godz. 21:15 – TEATRO DUE MONDI – Włochy – ”THE NINE COMMANDMENTS”  

 

15 SIERPNIA 2021

godz. 16:45 – FUNDACJA WSPIERANIA KULTURY RUCHU OCELOT – Polska –„TARZAN”

godz. 18:00 – TEATR DZIECI MIŁOŚĆ – Polska – „KLAUDEK I KLAUDYNKA”

godz.19:00 – TEATR MIGRO – Polska – „DROM – ścieżkami Romów”

godz. 20:00 – BUBBLE STREET CIRKUS – Włochy –„BUBBLE STREET CIRKUS” With and By: Juriy Longhi

godz. 21:00 – INTERDYSCYPLINARNA GRUPA TEATRALNA ASOCJACJA 2006 – Polska – „RABIN MAHARAL I GOLEM – CZYLI PRAWDA I ŚMIERĆ” Parking przy ul. Sudeckiej (za hotelem „Mercure”)

 

13 SIERPNIA 2021

godz. 20:00 – UROCZYSTE OTWARCIE 38. MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU TEATRÓW ULICZNYCH

 

godz. 20:15 – MARGHERITA MISCHITELLI – Włochy – „AMORE PONNY”

Podróż odkrywania kobiecości między baśniowymi sugestiami a groteskowymi implikacjami.Spektakl opowiadany przez ekscentrycznego i naiwnego bohatera, który wprowadzi Cię w nieuchwytny świat pożądania złożony z niestabilnych równowag i gadających mini kucyków.

 

godz. 21:00 – KIJOWSKI TEATR ULICZNY HIGHLIGHTS I LWOWSKI TEATR VUALA  – Ukraina – „PRZYSTANEK KLAUNADA”

Spektakl plenerowy pt. „Przystanek Klaunada”  przygotowany został w ramach polsko – ukraińskiego projektu kulturalnego, w którym obok aktorów Kijowskiego Teatru Highlights występują artyści cyrkowego Teatru Vuala. Inspiracją do powstania spektaklu była wola ukazania wzajemnej relacji teatru i cyrku. Przedstawienie sięga do praźródeł klaunady, mającej swój początek w  starożytnym Egipcie w V wieku p.n.e. Zawiera  elementy  nowego cyrku posługującego się tańcem , muzyką, pantomimą a nawet sportem.  W pełnym magii, cyrkowych sztuczek, ekwilibrystycznych popisów, a także akrobatyki i gimnastyki artystycznej oraz  tańców  na  szczudłach artyści opowiadają historię Arlekina wędrującego w poszukiwaniu wymarzonej ukochanej. Komediowe sceny pozwalające na dobrą zabawę i interakcję z publicznością dopełniają widowiskowy charakter przedstawienia.

 

14 SIERPNIA 2021

godz. 17:00 – ATELIERCUNCHEON RESEARCHTHEATR – Włochy – „KRYSOLOV”  Theatrical performance for actors, musicians and wooden coils

Spektakl dla aktora, muzyka i drewnianych bębnów…..inspirowany jest opowieściami Pied Piper, zgodnie z adaptacją słynnej rosyjskiej poetki Mariny Cwietajewej, która swoim własnym językiem zdołała na nowo podkreślić ważne idee zawarte w tej legendarnej opowieści, do dziś uważanej za odrobinę rzeczywistości i trochę bajki. Użyte w spektaklu maski i muzyka na żywo sprawiają, że show jest odpowiednie dla wszystkich odbiorców i potrafi zadziwić rytmem oraz siłą wyrazu.

 

 godz. 18:15 – TEATR CZERWONA WALIZKA w wykonaniu Rufi Rafiego z Jeleniej Góry i Teofila z Katowic – Polska „PRZEKŁADANIEC”

Premierowy spektakl w wykonaniu klauna Rufi Rafiego i Teofila z Katowic. Spotkanie dwóch jegomości, którzy dla jeleniogórskiej publiczności upichcą fantazyjny „przekładaniec”.

Przełożone zostaną różnorodne gatunki muzyczne z cyrkowymi wygibasami, świeży powiew z Katowic z zapachem czerwonej starej walizki, szczere emocje z sentymentalną melodią, powaga sytuacji z nutą  improwizacji, dobrze znane sztuczki Rufiego z tymi, które dopiero zobaczyły światło dzienne. Warstwa po warstwie Rufi z Teofilem odkrywać będą swoje szaleństwo.

Z ułożenia tych wszystkich warstw powstanie smaczne spotkanie „człowieka z człowiekiem”, gdzie znajdzie się czas na wzruszenie, zachwyt i szczery uśmiech. Spektakl dla dużych i małych.

 

godz. 19:30 – BRIGATA TOTEM – Włochy – HOBO” the Playful Ramingo 

„HOBO” to hołd dla ulicy, piękna zmiany i irracjonalności.Prosty moment prawdziwego życia, w którym myśl człowieka spotyka się z instynktem jego psa.HOBO zaprasza publiczność do swojego niezwykłego świata, aby niosła ryzyko związane z niebezpieczną codziennością i była podekscytowana niebezpieczeństwem, którego zwykle doświadcza się tylko w najbardziej ekscytujących snach. HOBO to oszałamiające, poetyckie i akrobatyczne doświadczenie przeplatane komiczną improwizacją, która wywołuje u każdego uśmiech.

 

godz. 20:15 – ANTAGON THEATER AKTION – Niemcy – „KLIMA X” 

Zespół Antagon stworzył produkcję Klima X, która poszerza ideę teatru w przestrzeni publicznej – chodzi o relację między naturą a człowiekiem, o upadki i ponowne wstawanie oraz wspólną walkę o lepszy świat. Odnosi się do klimatu jako zjawiska naturalnego, ale także do obecnego klimatu społecznego, charakteryzującego się rozproszonymi i konkretnymi zagrożeniami oraz poszukiwaniem wsparcia i pozytywności. W wyniku ograniczeń spowodowanych pandemią wzrosła świadomość znaczenia naszego lokalnego środowiska. Grupa teatralna stara się rozszerzyć tę świadomość na kontekst społeczeństwa jako całości.

 

godz. 21:15 – TEATRO DUE MONDI – Włochy ”THE NINE COMMANDMENTS

Diabelski spektakl o bożym pieniądzu.

Diabły, w ziemskich szatach biznesmenów i bogatych kupców, w „okrutnej” komedii przedstawiają sceny, które następują po sobie.

Poprzez dzikie tańce, dzikie hulanki i nikczemne manewry, diabły… zabawiają się, przedstawiając ludziom ich grzechy. Wydaje się, że pogański Bóg bawi się, przypominając nam, że nieprzyzwoitość wojny, wulgarność komunikacji, fałsz polityki, brak pamięci i sprawiedliwości są owocem jego niestrudzonej obecności.

 

15 SIERPNIA 2021

godz. 16:45 – FUNDACJA WSPIERANIA KULTURY RUCHU OCELOT – Polska – „TARZAN”

Akrobatyczny spektakl familijny.

Rodzinna wyprawa do świata dżungli. Niezwykła opowieść o miłości, odpowiedzialności i szacunku do natury. Tarzan i Jane zabiorą nas w zaskakującą podróż do beztroskiej krainy małp. Spektakl jest gwarancją dobrej zabawy i spotkania z akrobatyką na najwyższym poziomie.

 

godz. 18:00 – TEATR DZIECI MIŁOŚĆ – Polska – „KLAUDEK I KLAUDYNKA”

„Klaudek i Klaudynka’ to interaktywny spektakl, w którym dwie postaci – Klaudek i Klaudynka rywalizują między sobą o uwagę i sympatię dzieci prześcigając się w najbardziej szalonych i zaskakujących dyscyplinach , oraz animacjach z publicznością. Biorą udział w turnieju prowadzonym przez konferansjera i jurora w jednej osobie. w rezultacie Klaudek i Klaudynka zakochują się w sobie i rywalizacja przemienia się w świetna wspólna zabawę, w której wszyscy WYGRYWAJĄ. Podczas wydarzenia nie tylko bohaterzy są kreatorami scenicznej rzeczywistości, ale także dzieci i rodzice mogą wykazać się pomysłami i odwagą w wymyślaniu spontanicznych zabaw. Schematyczna konkurencja podczas TURNIEJU przekształca się w surrealną, wspólną zabawę, w której nie ma przegranych czy gorszych w pomysłach.

 

godz. 19:00 – TEATR MIGRO – Polska – „DROM – ścieżkami Romów”

Romowie, Cyganie, Kalderasze, Lowarzy, Polska Roma, Bergitka Roma… czy wiecie kim są, skąd pochodzą, jakie są ich tradycje, jak żyli kiedyś i jak żyją teraz?

DROM jest poetycko-filozoficzną opowieścią o wędrówce i historii Romów – grupy etnicznej, która zamieszkuje niemal wszystkie kraje świata, a o której wiemy tak niewiele. Osią narracyjną tego przedstawienia bez słów jest muzyka romska z różnych krajów świata od żywiołowego swingu po melancholijne brzmienie skrzypiec, od czardasza aż po energetyczne rytmy flamenco.

 

godz. 20:00 – BUBBLE STREET CIRKUS – Włochy – “BUBBLE STREET CIRKUS” With and By: Juriy Longhi 

Zrodzony ze specjalizacji w żonglerce i równowadze, silnej pasji do występów ulicznych i nieustannych eksperymentów z publicznością, „Bubble Street Cirkus” to pełne energii show, w którym miesza się świeżość i żywiołowość spontaniczności wraz z pewnością i mistrzostwem płynącym z wieloletniego doświadczenia.

Gra empatycznego współudziału z publicznością i poszukiwanie wirtuozerii w technikach cyrkowych to główne składniki błyskotliwego i dynamicznego widowiska, które jest w stanie zaangażować, zadziwić i rozbawić każdą publiczność.

 

godz. 21:00 – INTERDYSCYPLINARNA GRUPA TEATRALNA  ASOCJACJA 2006  – Polska – „RABIN MAHARAL I GOLEM – CZYLI PRAWDA I ŚMIERĆ” Parking przy ul. Sudeckiej (za hotelem „Mercure”)

Przedstawienie opowiada kolejną wersję legendy praskiego Golema. Prezentując ją z premedytacją mieszamy sakrum i profanum, zmyślenie i fakty, historię z legendami o poznańskich rabinach i anegdotami z miejskich kronik, tragedię z farsą, odległą przeszłość z teraźniejszością, ludzką ułomność z porywami wielkości. Najważniejszym jej wątkiem jest zderzenie słów prawda i śmierć, obu zawartych w hebrajskim wyrazie emet. Prawda w legendzie o Golemie jest źródłem życia, choć być może jest to źródło trujące, gdyż tak chcą i Bóg i Szatan.

Spektakl dzieje się tu i teraz. Podkreśla to manifestując współczesną ekspresję ludzką i nowoczesną  technologię; lekceważąc historyczny kostium i folklor, stylizacje językowe, wyobrażenia. Przedstawienie stara się jednak zachować wiarygodność w odniesieniu do bohaterów opowieści, wydarzeń historycznych i – traktowanych też jak fakty z dziejów – legend. Dlatego przypominamy tu niektóre postaci i fakty związane ze spektaklową narracją.

Wydarzenie zostało dofinansowane z budżetu państwa – ze środków 
Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego  i Sportu

Wydarzenie zostało dofinansowane z budżetu Miasta Jelenia Góra
oraz objęte Honorowym Patronatem
Prezydenta Miasta Jeleniej Góry Jerzego Łużniaka.

Regulamin Imprezy Kulturalno – Artystycznej w ramach 38. Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Ulicznych

*****************************************************************************************************************************

 

37. Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych

19 – 21 lipca 2019 r. – Plac Ratuszowy – Jelenia Góra

Teatr im. Norwida zaprasza już po raz trzydziesty siódmy na Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych, który odbędzie się w naszym mieście w dniach 19-21 lipca. Warto przypomnieć, że Festiwal wymyślili
i wcielili w życie ówczesna dyrektorka Norwida – Alina Obidniak i Piotr Szczeniowski. Jak zawsze jeleniogórzanie i ci, którzy na MFTU specjalnie
– z kraju i zagranicy – przyjadą będą mieli w czym wybierać. Akrobacje na wysokości, machiny, woda, żonglerka, klaunada, szczudła… Przedstawienia dzienne i nocne. Dla dorosłych i dzieci. A oto szczegółowy program:

 

PROGRAM 37. MFTU

 

19 lipca PIĄTEK

21:45 – UROCZYSTE OTWARCIE 37. MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU TEATRÓW ULICZNYCH

22:00  – MR PEJO`S WANDERING DOLLS” – Rosja „Bestiary”

 

20 lipca SOBOTA

17:30 – TEATR NIKOLI  – Polska „Różowy Punk”

18:15 – DONKEY DUO – Finlandia, Izrael  „Donkey Business”

19:30 – TEATR PANTOMIMY MIMO – Polska „Komedianci”

20:30 – FROM HEAVEN TO HELL – performance w wykonaniu uczestników 24. MIĘDZYNARODOWYCH WARSZTATÓW ARTYSTYCZNYCH MŁODZIEŻY – Jelenia Góra 2019

21:15 – MR PEJO`S WANDERING DOLLS” – Rosja „Moonsters”

22:00 –TEATR AKT – Polska „Poza czasem”

 

21 lipca NIEDZIELA

13:00 – KIEV STREET THEATRE HIGHLIGHTS – Ukraina „Wesoła bajka o smutnej królewnie”

18:00 –TEATR NIKOLI  – Polska „Impresario”

18:45 – GILAD SHABTAY – Izrael „Kirkas Gilgamesh“

19:30 – TEATR AKT  – Polska „In Blue”

20:30 – KIEV STREET THEATRE HIGHLIGHTS – Ukraina „Korowód tańca”

22:00 – TEATR KTO – Polska „Zapach czasu” Parking przy ul. Sudeckiej (za hotelem „Mercure”)

 

ZESPOŁY

 

Mr Pejo`s Wandering Dollsto teatr kultury karnawału, masek, groteski, bufonady, założony w roku 1993 w Sankt Petersburgu. Jego występy są interaktywnym show, dającym widzom wybór: wziąć w nim udział lub pozostać obserwatorem. A opowieści, prezentowane przez aktorów w maskach, są tajemnicze i nasycone magią. Na międzynarodowych festiwalach grupa wielokrotnie otrzymywała nagrody – między innymi: w kategoriach “Best Actress” oraz “Best direction” podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Bukareszcie, “100, 1000, 1000000 of stories” na festiwalu «Harlequin» in Sankt Petersburgu, nagrodę podczas Festiwalu Teatrów w Zamościu…

BESTIARY to nowy eksperyment Mr. Pejo’s Wandering Dolls. – Nawiązuje do przeszłości, teraźniejszości i przyszłości tradycji karnawałowych na całym świecie. Posługuje się wieloma kodami kulturowymi – od średniowiecznej Europy po Nową Gwineę. Widzowie są uczestnikami tego wydarzenia, jego integralną częścią. – Jeden obrót magicznego koła zamienia codzienny świat w rzeczywistość, której nigdy nie widziano. Kolejny obrót – a zwykły człowiek zmienia wygląd i staje się groteskowy. A finał jest doprawdy nieoczekiwany.

THE MOONSTERS – Rodzina dziwnych stworów przybywa na Ziemię, przynosząc ze sobą swój specjalny porządek snów. Spacerują, poszukując spadających gwiazd oraz próbując poznać miasto i jego mieszkańców. Sprawiają, że publiczność zapada w sen i przenosi się do świata marzeń. – Oto baza fabuły. To liryczne, zabawne
i interaktywne przedstawienie wykonywane jest przez aktorów w maskach. Nawiązuje do dzieciństwa, chcąc uruchomić w widzach nowe obszary wyobraźni.

 

Teatr Nikoli

Teatr Nikoli łączy w sobie elementy pantomimy, akrobatyki, komedii, tańca współczesnego i sztuki cyrkowej. Muzyka, ruch i gest są tu najważniejsze. Największy nacisk stawiany jest na humor i pozytywną energię, które ułatwiają widzowi wejście w przedstawienie. Teatr ma w repertuarze zarówno przedstawienia sceniczne, jak i plenerowe. Ich różnorodna forma i bogactwo treści sprawiają, że adresatami mogą być ludzie w każdym wieku.

IMPRESARIO – Talent jest jak skrzydła motyla, unoszące artystę i dające mu lekkość oraz inspirację. Są one jednak tak delikatne i kruche, że nawet lekki powiew może naruszyć ich strukturę. Przedstawienie to historia artystów o wielkim talencie, którzy wpadli w sidła show biznesu. Główną postacią jest mający władzę impresario, który jak pająk konsekwentnie plącze swoje sieci, by łapać kolejne wielobarwne motyle. Odbiera im swobodę  i wolność lotu, a więc twórcze życie. „Impresario” to również uniwersalna historia o wrażliwości i trudnościach bycia dorosłym.

RÓŻOWY PUNK – Sztuka ma wielką siłę, dzięki której można zmieniać świat wokół siebie na lepsze. – W takim przekonaniu żyje i do tego dąży Różowy Punk. Buduje swój własny świat, w którym ważne miejsce zajmuje suche drzewko. Dba o nie
i starannie pielęgnuje, ale, mimo codziennego podlewania i troski, drzewko nie kwitnie. Punk swoje poranki i wieczory dzieli z jedynym przyjacielem. Jest on powiernikiem jego muzycznych uniesień, płynących z własnoręcznie stworzonej gitary. Bohater tworzy z nadzieją, że dzięki mocy muzyki uratuje świat. Struny instrumentu naprężają się znacznie mocniej, kiedy pojawia się Wujek Sim – Prowokator. Efekty jego wpływu na głównego bohatera są zadziwiające. „Różowy Punk” to opowieść o przyjaźni i walce ze złem.

 

Teatr Pantomimy MIMO

Teatr Pantomimy Mimo powstał w roku 2002. Założony przez
Bartłomieja Ostapczuka jako teatr jednego aktora, szybko przekształcił się
w zespół. Poszukiwania artystyczne aktorów zaowocowały wypracowaniem własnego języka teatralnego, w którym artyści starają się łączyć
elementy sztuki najważniejszych twórców współczesnej pantomimy.
Członkowie grupy poprzez ruch i gest próbują wyrazić esencję uczuć
i emocji, nie stroniąc przy tym od odrobiny absurdu. Pragną by, przy zachowaniu zasad sztuki pantomimy, jedynymi granicami były granice ich wyobraźni. Teatr zaprezentował dotychczas 14 premier. Od 2010 roku realizuje również przedstawienia plenerowe. Aktorzy teatru związani są z Warszawskim Centrum Pantomimy, gdzie od lat doskonalą swój warsztat.

KOMEDIANCIWidzowie mają w tym przedstawieniu okazję powrócić do czasów, w których grupy artystów prezentowały swoje przedstawienia na ulicach
i miejskich placach. Opowiada ono historię artystycznej grupy, która od dawna nie miała możliwości zaprezentowania swej sztuki. Podróżuje jedynie z miejsca na miejsce wozem, spelniającym też funckę domu. Pewnego dnia, całkiem niespodziewanie, pojawiają się widzowie i zaczyna się przedstawienie, w którym rzeczywistość sceniczna miesza się z osobistymi relacjami, tworząc zaskakujące
i zabawne sytuacje. To opowieść, w czasie której na oczach widzów ożywają dawne namiętności i miłości. W spektakl zostały wkomponowane sceny z legendarnego filmu „Enfants du Paradis” Marcela Carné z 1945 roku. Będzie więc można zobaczyć rodzaj pantomimy, który ogląda się bardzo rzadko. Chcemy przywołać ducha dawnych ulicznych artystów, kuglarzy, aktorów, którzy całe swoje życie poświęcali prezentowaniu sztuki przypadkowemu widzowi, których pasja i ekspresja działania urzekały swą prawdziwością, a ich umiejętności i pomysły nie pozwalały przejść obok obojętnie – powiedział reżyser Bartłomiej Ostapczuk. “Komedianci” to przedstawienie niepozbawione refleksji; komiczne i dynamiczne. Nie pada w nim ani jedno słowo, choć tak wiele zostaje powiedziane.

 

Teatr Akt

IN BLUE – Pierwotna wersja tego lekkiego i zabawnego przedstawienia została przygotowana na Europe on Water Festival w Istambule – Europejskiej Stolicy Kultury. – To połączenie teatru pantomimy, tańca, cyrku, teatru ulicznego
i happeningu. Tematem przewodnim jest podróż w krainę wyobraźni, w którą niespodziewanie wyrusza główny bohater. Spotyka na swej drodze nimfy, syreny, koniki wodne i inne baśniowe stwory. Fantazyjny wodny świat inspiruje do stworzenia niezwykłych obrazów – czasem lirycznych jak spokojna toń wodna, czasem dynamicznych jak rwący strumień, a czasem gwałtownych jak wzburzone morze. Środki wyrazu to: klasyczna pantomima, taniec z pelerynami-skrzydłami, taniec z wachlarzami, popis na wysokości, taniec na szczudłach i powerizerach.

POZA CZASEM – to metafora kolejnej podróży w głąb własnej wyobraźni, tym razem w czasie i przestrzeni. Podejmujemy ją zawsze, gdy poszukujemy wartości
i dociekamy sensu istnienia. Podróżując pokonujemy słabości – i nie pozostajemy już tacy sami. Wędrówka poza czasem pozwala spełnić swe marzenia, stać się na chwilę kimś innym. To moment, w którym możemy się zatrzymać i dostrzec drugiego człowieka obok nas. „Poza czasem” jest opowieścią, utrzymaną
w stylistyce steampunk, łączącej styl retro z fantastyką naukową. Teatrem ruchu, pantomimy, tańca i nowego cyrku w połączeniu z graną na żywo muzyką.

 

Kijowski Teatr Uliczny HIGHLIGHTS

Teatr założony został w roku 1993 przez aktorów teatru Młodego Widza
w Kijowie. Do roku 2003 pracował jako Kijowski Teatr Eksperymentalny, realizując pozycje ze światowego repertuaru klasycznego i współczesnego. W 1994 zespół Anatolija Pietrowa rozpoczął tworzenie spektakli ulicznych, które były prezentowane m.in. w Słowacji, Niemczech, Danii,Tunezji, Turcji, Bahrajnie, na Cyprze oraz na licznych festiwalach w Polsce. Znany był z realizacji widowisk plenerowych, które łączyły ekspresję aktorską z tańcem i elementami o charakterze wizualnym, tradycyjnie używanymi w przedstawieniach plenerowych. W 2011 aktorzy KTE powołali zespól Highlights, łączący młodość i żywiołowość z doświadczeniem zdobytym na europejskich festiwalach.

WESOŁA BAJKA O SMUTNEJ KRÓLEWNIE – Historia znana, wzbogacona przez kijowski teatr o nowe wątki. Zadania rozbawienia smutnej królewny podejmują się: Czarny Książę, mający na usługach trójgłowego smoka i wesoły muzykant, któremu dopomaga Baba Jaga i Chata na Kurzej Stopce. To pełne humoru, zabawnych sytuacji i interakcji z publicznością przedstawienie przeznaczone jest nie tylko dla najmłodszej widowni.

KOROWÓD TAŃCA – to żywiołowy i kolorowy spektakl, zawierający sceny komediowe i taneczne, pozwalające na wlącznie w zabawę publiczności. Zabawę
z popisami sczudlarzy i z muzyką: flamenco, rock and rollem, pop dance’m ale także ukraińską hołubką.

 

Gilad Shabtay – Izrael

KIRKAS GILGAMESH

„Chodź i zobacz!

Ekstrawagancki herszt

Najsilniejszy człowiek na świecie

Najbardziej giętki akrobata na planecie

Żongler, który przeciwstawia się prawom fizyki (i miłości)

I dziwak, który oswoił ogień

W jedynym takim (szalonym) monodramie!”

Reżyser: Arik Eber

Scenografia: Ofir Shabtay, Yotam Peled, Didi Alon

Kostiumy: Revital Avidar

Twórca i wykonawca: Gilad Shabtay

Gilad Shabtay urodził się w Izraelu,  od 2015 roku mieszka zaś i pracuje
w Europie. Studiował cyrk w Hiszpanii („Carampa”), taniec w Izraelu („Hasadna”) i teatr we Francji (Ecole Philippe Gaulier). Występował setki razy na całym świecie, współpracując z różnymi grupami (Pyromania, Interkunst, Teatre NN …). Pracuje i w duecie („Nie próbuj tego w domu”, „Donkey Duo”), i jako solista (Kirkas Gilgamesz, Don Pepino, Dwuznaczny włóczęga).

 

Donkey Duo (Finlandia i Izrael)

DONKEY BUSINESS

Dwie osoby przeciskające się przez małą obręcz, latające kurczę, różowa bielizna, twerking, kobieta-wąż, ogień i wybuchy. – Wszystko to i nie tylko pojawia się w tym cyrkowym show. Mieszanka lodowatych, nordyckich umiejętności i ognistego, śródziemnomorskiego temperamentu. 

Twórcy i wykonawcy: Sari Mäkelä (Finlandia), Gilad Shabtay (Izrael)

Sari Mäkelä jest artystką cyrkową z Finlandii. Sztukę cyrkową studiowała
w CAU w Hiszpanii, a teatr w Ecole Philippe Gaulier we Francji. Jest autorką swojego solowego pokazu The Great Granny Show; należy też do różnych kolektywów twórczych – np. Kabaretu Kalashnikov. Występowała na wielu festiwalach w całej Europie.

 

Teatr KTO

ZAPACH CZASU – to poetycka impresja teatralna odwołująca się do świata dziecka, inspirowana twórczością Gabriela Garcii Marqueza, Hugo Clausa, Emila Zegadłowicza, a także przeżyciami z dzieciństwa autora scenariusza i reżysera. W przedstawieniu występuje wiele barwnych, czasem strasznych, czasem śmiesznych postaci i sytuacji charakterystycznych dla małego polskiego miasteczka lat 20., 30. Jest to jednak przedstawienie uniwersalne, opowiadające o dzieciństwie, dorastaniu, strachu, okrucieństwie i miłości. W widowisku nie ma tekstu, jest za to muzyka Piotra Czajkowskiego, grana również na żywo przez aktorów na harmonijkach ustnych. Wykorzystywane są też olbrzymie, jeżdżące dekoracje, ogień, pirotechnika i szczudła. Spektakl prezentowany był w wielu miastach Polski, a także w Brazylii, we Francji, w Holandii, Iranie, Korei Południowej, Meksyku, Niemczech, Tunezji, na Ukrainie, we Włoszech.

 

FROM HEAVEN TO HELL – performance w wykonaniu uczestników 24. MIĘDZYNARODOWYCH WARSZTATÓW ARTYSTYCZNYCH MŁODZIEŻY – Jelenia Góra 12-21.07.2019

To cykliczne, interdyscyplinarne warsztaty artystyczne, odbywające się od 1996 w Polsce, Niemczech i Francji (na początku zamiast Francji były Czechy). Warsztaty wspierają międzykulturową komunikację. Organizowane są animacje i gry językowe, wycieczki krajoznawcze, wieczory o charakterze kulturalnym, koła dyskusyjne na tematy kulturowe i polityczne.

Temat warsztatów: FROM HEAVEN TO HELL.

W programie przewidziano zajęcia w mieszanych narodowościowo grupach warsztatowych, prowadzonych przez profesjonalistów z trzech krajów. Na zakończenie warsztatów odbędzie się wspólny performance.

Dofinansowanie: Polsko – Niemiecka Współpraca Młodzieży i Miasto Jelenia Góra.Organizatorem warsztatów w Polsce jest Osiedlowy Dom Kultury w Jeleniej Górze. Partnerzy zagraniczni: Landesvereinigung Kulturelle Kinder – und Judendbildung Sachsen e.V, Leipzig, Niemcy. MJC DU PLATEAU, Saint-Brieuc, Francja.

 

Wydarzenie zostało dofinansowane przez Miasto Jelenia Góra oraz zostało objęte honorowym patronatem Prezydenta Miasta Jeleniej Góry Jerzego Łużniaka.

Wydarzenie zostało dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

*****************************************************************************************************************************

36. Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych

20 – 22 lipca 2018 r. – Plac Ratuszowy – Jelenia Góra

Tegoroczny festiwal – już trzydziesty szósty – to tradycja regionu, przedsięwzięcie wyjątkowe, prekursorskie, które wyznaczyło kierunek rozwoju wielu twórcom. Nie tylko mieszkańcom trudno sobie wyobrazić lipiec bez ulicznych przedstawień. Wiele osób z Polski planuje swoje urlopowe peregrynacje tak, by wiodły przez Jelenią Górę właśnie
w czasie Festiwalu. Bo też oferta artystyczna będzie bardzo atrakcyjna.

Polacy i turyści z zagranicy oglądają spektakle oparte na akrobacji, klaunadzie, działaniach z ogniem i wodą, animacji wielkich obiektów – ale też kameralne, w których widzowie są w bezpośrednim kontakcie z artystami, często wciągani do zabawy. Także tematyka festiwalowych pokazów jest różnorodna. Od frenetycznej rozrywki po zadumę nad stanem współczesnej cywilizacji. Od czystej, radosnej zabawy po wyprawy w stronę religijną i metafizyczną. Adresatami Festiwalu są dorośli i dzieci. Poznań ma koziołki, Toruń pierniki, Kraków smoka – a Jelenia Góra MFTU.

Wszystko, co dotyczy teatru ulicy w Polsce – TU, w Jeleniej Górze, miało swój początek. Festiwal wyedukował i wychował własną publiczność. Bardzo liczną i zróżnicowaną.

Tegoroczny Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych odbędzie się w dniach 20 – 22 lipca. To czas wakacji i odpoczynku, w szczególności dla dzieci i młodzieży. Festiwal dla tej grupy odbiorców stanowi niejednokrotnie jedyną jej rozrywkę, w wielu wypadkach jest jedynym spotkaniem z teatrem w czasie wakacji, jedyną atrakcją kulturalną, w której uczestniczą aktywnie przez 3 kolejne dni.

Teatr uliczny dysponuje ogromną siłą przebicia, angażując widownię do czynnego uczestnictwa w pokazach, co często daje szansę na połączenie rozrywki z wymiarem duchowym. Nadrzędnym celem tej formy jest żywy kontakt aktora z widzem, dialog. Różne są terminy na określenie tego zjawiska kulturalnego: teatr ubogi, otwarty, drugiej formy, niekomercyjny, poszukujący, eksperymentalny, alternatywny… Żadna z tych nazw nie oddaje w pełni opisywanego zjawiska. Jest to teatr gubiący swoje tradycyjne akcesoria, coraz bliższy potoczności życia i wtopiony w ulice miasta. We wszystkich swoich odmianach zawiera elementy happeningu. Przedstawienia uliczne zwracają i zatrzymują uwagę przypadkowych przechodniów. Charakteryzują się zwięzłością i oszczędnym tekstem, korzystają z najprostszych środków.

Sztuka teatru jest najwyższą formą komunikacji międzyludzkiej, a teatr uliczny to jego najbardziej demokratyczna postać, zapewniająca powszechny dostęp do twórczości każdemu, kto zechce brać udział w działaniach artystycznych. W teatrze ulicznym współegzystują bardzo różne nurty. Zawsze jednak jesteśmy niezwykle blisko źródeł teatralności – dziania się we wspólnocie. I właśnie owa wspólnota to kwintesencja naszego Festiwalu.

Festiwal z jego prezentacjami to miejsce swoistego doświadczenia na styku sztuki i potocznego życia. Ulica jest synonimem tej potoczności. W tym teatrze nie istnieje granica między sceną a widownią: teatr uliczny włącza w sceniczne dzianie się zwykłe życie ulicy. Zagarnia przechodniów z ich codziennymi sprawami.

Grają bramy, zaułki, perspektywy ulic, fasady domów. To jednak także teatr ekspresji i żywiołów, bo ciało aktora, ogień, woda i dym stanowią tu również klasyczną scenografię.

W doborze programu chcemy postawić największy nacisk na rozmaitość formy. Naszym celem jest zaprezentowanie różnych artystów, ukazanie wielu sposobów myślenia o pozornie podobnych założeniach formalnych.

Planujemy zaprosić, między innymi zespoły:  THEATER IRRWISCH z Austrii czy PASPARTOUT z Niemiec.

Ale chcemy także, by odwiedzili nas klauni różnych narodowości, zespoły wędrowne, performerzy, artyści, którzy w swoje kreacje wcielają sztukę ruchu, akrobatykę oraz zespoły cyrkowo – muzyczne. Chcemy zaprosić zespoły, które współdziałają z dziećmi. Dzieci są najbardziej otwarte, wręcz idealne do współpracy z artystami, do zabaw parateatralnych, opartych na grze wyobraźni. Podejmowane w czasie festiwalu działania mają charakter w istocie wychowawczy, prowadzą do uwrażliwienia na różne formy teatru, rozszerzają horyzonty, wpływają na pogłębienie procesów rozumienia i odczuwania świata. Prezentacje dla dzieci odbywać się będą codziennie, w godzinach przedpołudniowych. Popołudnia wypełnione zostaną przedstawieniami w wykonaniu clownów, zespołów ulicznych prezentujących tak zwany teatr rodzinny, zespołów proponujących wspólne, interaktywne biesiadowanie z publicznością.

Nadrzędnym celem organizatorów jest przede wszystkim kontynuacja 36-letniej tradycji festiwalu, utrzymanie wysokiego poziomu artystycznego, zapewnienie różnorodnej rozrywki rzeszom mieszkańców i turystów. Chcemy łączyć umowność i tajemniczość teatru ze spontanicznością i specyfiką szeroko rozumniej sztuki ulicy.

PROGRAM 36. MFTU

20 lipca PIĄTEK

21:15 Uroczyste otwarcie 36. Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Ulicznych. Amfiteatr – Plac Ratuszowy

21:30 Flow Fireshow  –  Polska –  „Wielki Gatsby” – pokaz tańca i ognia

21:45 Teatr Ósmego Dnia – Polska – „Summit_2.0”

21 lipca SOBOTA

16:00 Teatr Szczęście – Polska –  „Ale Cyrki”

17:00 Theater Irrwisch – Austria – „Nujork Denzing Kwiin”

18:00 Luigi Ciotta –Włochy –  „Tutti in Valigia”

19:00 Theater Irrwisch – Austria – „Mudjumping”

20:00 V.O.S.A Theatre – Czechy – parada od Bramy Wojanowskiej na Plac Ratuszowy

20:20 V.O.S.A Theatre – Czechy – „High Dreaming”

21:30 Teatr HoM – Polska – „Golem Godula”

22 lipca NIEDZIELA

16:45 PasParTouT – Niemcy – „RaTaTa”

17:30 Luigi Ciotta – Włochy – „Sweet Dreams”

18:00 Teatr Porywacze Ciał – Polska – „Hultaje”

19:00 PasParTout – Niemcy – „RaTaTa”

19:45 Teatr HoM – Polska – „Monsieur Charlie”

20:45 Teatr Ewolucji Cienia – Polska – „Fin Amor”

22:00 Theater Gajes – Holandia – „Odyssee” parking przy Hotelu Mercure (ul. Sudecka 63)

ZESPOŁY

Mr Pejo`s Wandering Dollsto teatr kultury karnawału, masek, groteski, bufonady, założony w roku 1993 w Sankt Petersburgu. Jego występy są interaktywnym show, dającym widzom wybór: wziąć w nim udział lub pozostać obserwatorem. A opowieści, prezentowane przez aktorów w maskach, są tajemnicze i nasycone magią. Na międzynarodowych festiwalach grupa wielokrotnie otrzymywała nagrody – między innymi: w kategoriach “Best Actress” oraz “Best direction” podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Bukareszcie, “100, 1000, 1000000 of stories” na festiwalu «Harlequin» in Sankt Petersburgu, nagrodę podczas Festiwalu Teatrów w Zamościu…

BESTIARY to nowy eksperyment Mr. Pejo’s Wandering Dolls. – Nawiązuje do przeszłości, teraźniejszości i przyszłości tradycji karnawałowych na całym świecie. Posługuje się wieloma kodami kulturowymi – od średniowiecznej Europy po Nową Gwineę. Widzowie są uczestnikami tego wydarzenia, jego integralną częścią. – Jeden obrót magicznego koła zamienia codzienny świat w rzeczywistość, której nigdy nie widziano. Kolejny obrót – a zwykły człowiek zmienia wygląd i staje się groteskowy. A finał jest doprawdy nieoczekiwany.

THE MOONSTERS – Rodzina dziwnych stworów przybywa na Ziemię, przynosząc ze sobą swój specjalny porządek snów. Spacerują, poszukując spadających gwiazd oraz próbując poznać miasto i jego mieszkańców. Sprawiają, że publiczność zapada w sen i przenosi się do świata marzeń. – Oto baza fabuły. To liryczne, zabawne
i interaktywne przedstawienie wykonywane jest przez aktorów w maskach. Nawiązuje do dzieciństwa, chcąc uruchomić w widzach nowe obszary wyobraźni.

FLOW FIRESHOW Zespół działa od 13 lat, prezentując każdego roku ponad ponad 100 pokazów na terenie całej Polski. Operuje ogniem, efektami pirotechnicznymi, laserami i światłami ledowymi, tworząc niepowtarzalne, odmienne za każdym razem, widowiska. Na osiągnie tych spektakularnych efektów pozawala profesjonalny, bardzo rozmaity sprzęt, którym artyści się posługują. Rzecz jasna spektakle to nie tylko technika. Niebagatelne znaczenie mają również znakomite umiejętności kuglarskie wykonawców i ich wyobraźnia, pozwalająca na prezentowanie bardzo oryginalnych scenariuszy. A wszystko to na superprofesjonalnym poziomie, gwarantującym nie tylko artystom, ale i publiczności pełne bezpieczeństwo.

Fireshow WIELKI GATSBY to laureat kilku konkursów. – Fabularny początek komediowego przedstawienia jest następujący: do wielkiego miasta przyjeżdża przedstawiciel amerykańskiej wsi. Wśród tłumów na ulicy poznaje piękną kobietę, zaciekawioną jego niezwykłymi umiejętnościami… Początkowe lekceważenie przeradza się w zachwyt, kiedy bohater prezentuje wszystkie swoje umiejętności – oczywiście nie tylko jej, ale także zebranej publiczności.  WIELKI GATSBY pozwala zaprezentować pełną gamę sprzętów fireshow – pojki, kije, pochodnie, smocze kije, płonące kwadraty i instalacje oraz pirotechniczne efekty specjalne (kolorowe ognie, fajerwerki, zianie ogniem, iskry, połykanie płomieni…) – w choreografii wykonywanej przez czterech tancerzy, ubranych w kostiumy z epoki.

TEATR ÓSMEGO DNIA – tego teatru publiczności MFTU przedstawiać nie potrzeba. Brał udział w pierwszym Festiwalu, a potem w kilku innych. Powiedzmy więc w największym skrócie:

Historia Teatru Ósmego Dnia zaczęła się w roku 1964. Powstał na poznańskiej polonistyce jako Studencki Teatr Poezji „Ósmego Dnia”. Nazwa zaczerpnięta została z Teatrzyku „Zielona Gęś” Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, który historię stworzenia świata rozpisał na osiem dni, z których  ostatni został poświęcony na stworzenie teatru. W roku 1966 Zbigniew Osiński wprowadził do zespołu fascynację pracą Jerzego Grotowskiego. Tym, co równocześnie kształtowało postawę ideową grupy, były wydarzenia roku 1968, a także późniejsza sytuacja społeczno-polityczna. Przedmiotem zainteresowania twórców stał się człowiek współczesny, żyjący w konkretnym czasie i kontekście społecznym. Teatr zaczął być rozumiany nie tylko jako przestrzeń poszukiwań artystycznych, ale przede wszystkim miejsce reakcji na otaczający świat. Był to początek polemiki z Grotowskim. Dzisiejsza liderka Ósemek Ewa Wójciak dołączyła do Teatru na początku lat 70. Kierownikiem artystycznym był wówczas Lech Raczak. Teatr miał być „całością, pomysłem na życie w ogóle, miejscem wymiany myśli i przeżyć”. Podstawą tworzenia stała się tożsamość poglądów głoszonych przez twórców na co dzień i realizowanych w działaniach teatralnych. Zacieranie granicy między sztuką a życiem ukształtowało charakterystyczny dla Ósemek sposób uprawiania aktorstwa, w którym kreacja ustępuje miejsca prywatności, a aktor ujawnia przed widzem swoją niedoskonałość. Bazą przedstawień stawały się scenariusze przygotowywane przez cały zespół, a sposobem pracy zbiorowa improwizacja. W 1992 Teatr Ósmego Dnia otrzymał dotację władz miasta i siedzibę w Poznaniu. W 1993 odszedł z zespołu Lech Raczak, a kierownikiem artystycznym została Ewa Wójciak. W 2014 powołano do życia Radę Artystyczną , w której skład wchodzą: Ewa Wójciak, Adam Borowski, Jacek Chmaj, Tadeusz Janiszewski, Marcin Kęszycki.

Ósemki zaprezentują w tym roku na MFTU przedstawienie SUMMIT-2. 0. które premierę miało w październiku roku 2014. Pokazuje ono celebrytów jako władców świata, którzy bawią się kosztem innych i decydują o ich losach. Niechętnie dopuszczają do swojego grona obcego przybysza, lecz w końcu zapraszają go na ucztę, której głównym daniem jest żywy człowiek podzielony na tusze. W rękach bohaterów pojawiają się dziecięce pistolety, rozpoczyna się wojenka jak z gier komputerowych. W efekcie kolorowy świat zmienia się w prawdziwą rzeczywistość wojenną. Żart zostaje zastąpiony agresją.

Światu rządzących przeciwstawiony zostaje świat ludzi młodych, którzy wybierają inne życie. Sceny spektaklu nawiązują do legendarnych filmów Luisa Buñuela „Dyskretny urok burżuazji” i „Widmo wolności”.

Summit 2.0 to monumentalne, plenerowe przedstawienie, które wykorzystuje ruchome obiekty oraz spektakularne projekcje wideo,  przetwarzające i rozwijające obrazy żywego planu.

TEATR SZCZĘŚCIE – Łączy teatr z tym, co najlepsze w kabarecie, stand-upie, klaunadzie, improwizacji, operuje szeroko rozumianą komediowością. W Szczęściu działają najbardziej utytułowani krakowscy komicy, którzy w swoich autorskich przedstawieniach pokazują „najzabawniejsze oblicze teatru i najbardziej artystycznie wysmakowane oblicze komizmu”. Celem jest „wywoływanie uśmiechu jako widocznej oznaki szczęścia”. Uśmiechy widzowie Teatru roznoszą po mieście, przynoszą do domów, budując w ten sposób tak zwane szczęście ogólne. To samo, którego nie dają pieniądze, którego się nie ma w kartach, gdy ma się je w miłości, które zawsze ma głupi i którego na szczęście ma się więcej niż rozumu.

Na tegorocznym MFTU Teatr Szczęście pokaże pozostające w repertuarze zespołu już od 21 lat przedstawienie dla dzieci ALE CYRKI. – Sympatyczny Klaun Feliks opowiada swoje historie z podróży po świecie, podczas których poznał iluzjonistę, ćwiczył pod okiem świetnego żonglera i muzykował z wielką orkiestrą. Ale cyrki to pełna dowcipu klaunada, podczas której mali widzowie wspólnie z głównym bohaterem odkrywają swoje liczne talenty. Będzie iluzja i żonglerka, skecze, komiczne scenki i etiudy muzyczne, taniec, pantomima, gra na ukulele i harmonijce oraz wielu innych instrumentach. – Na koniec wszyscy zostaną obdarowani przez klauna balonami i plakatami z imienną dedykacją.

THEATER IRRWISCH – „Postacie są dziwne, ale prawdziwe” – napisał  jeden z krytyków. Inny podziwiał, że artyści Irrwisch żyją nieskrępowaną wyobraźnią, w której zakamuflowana filantropia sąsiaduje z bezczelnością. – Od roku 1992 zespół pokazuje latem swoje przedstawienia. Aktorzy, działając w ramach teatru ulicznego, dopracowali się własnego stylu. Ich spontaniczna, często absurdalna, zabawa oparta jest na poczuciu humoru. Nonsens jest tu źródłem radości. Łamią tabu, przesuwają granice, zaskakują i fascynują w niecodzienny sposób. Tworzą osobliwe, jakby zepsute postacie, kultywujące swoje błędy i niedoskonałości. Irrwisch gra na ulicach i placach, w wioskach i miasteczkach, w domach, a czasem na nich. – Tam, gdzie jest złudzenie, jest przecież teatr. Zespół tworzą: Stefan Novak, Stefan Grassl, Rudolf Hebinger, Christophe Dumalin, Manfred Unterluggauer.

NUJORK DENZING KWIIN – Teatr tak opisuje to swoje przedstawienie: Nie są to pływacy w basenie – to mnisi swingersi. To przed nimi ostrzegali nas zawsze rodzice, bo właśnie nimi chcieliśmy kiedyś się stać. – Jest tak, jakby ożył komiks, wyrwany ze świata dzikiej, podmiejskiej dyskoteki. Dzięki niepowtarzalnemu urokowi lat siedemdziesiątych bohaterowie ze sztucznymi brodami wywołują frenetyczny śmiech publiczności a ulica kołysze się, miasto tańczy.

MUDJUMPRING  – Bohaterowie, jak to bezdomni włóczędzy, są zawsze w ruchu… Skaczą, śpiewają, bębnią i tańczą po to, by znaleźć dla siebie miejsce w sercach widzów. Używając zardzewiałych, śmieciowych rekwizytów, wszechstronni artyści zespołu bawią swymi absurdalnymi pomysłami, ale też skłaniają do refleksji. – I okazuje się, że tym zaniedbanym postaciom należą się gromkie oklaski i głośny śmiech. Czy ktoś jednak zdecyduje się ich naprawdę przytulić? Akrobatyka staje się tu poezją, poruszającą opowieścią o życiu – na ulicy i nie tylko.

LUIGI CIOTTA – Aktor teatralny, uliczny performer, komik, prezenter pokazów rozmaitości, malarz. Artysta mówi: „Zmiana perspektywy jest stałym elementem moich doświadczeń. Zajrzyj do wnętrza umysłu i nie tylko tam – i powróć do zabawy z niczym; oderwiesz się wówczas od codzienności, uchwycisz niezwykłość. ” Luigi Ciotta jest profesjonalnym aktorem teatralnym. Urodził się w Palermo w roku 1979, a w 2000  przeniósł do Bolonii, by studiować sztukę, muzykę i performance. Potem studiował aktorstwo na Performing Art University w Turynie. Od roku 2005 roku występuje w wielu krajach jako aktor, komik i performer uliczny. Odniósł wielki sukces we Włoszech i na międzynarodowych festiwalach (Avignone, Chalon, Aurillac we Francji, DubFest w ZEA, Haifa Kids Festival w Izraelu, Imaginarius w Portougal, Terres Rouges w Luksemburgu, etc …). Swoje umiejętności rozwija ciągle na rozmaitych szkoleniach, kursach i warsztatach.

TUTTI IN VALIGIA – VISUAL COMEDY – Walizki wewnątrz walizek w walizkach … Obiekty, które nieustannie mutują. – Przedstawienie łączy w sobie teatr, klaunadę i cyrk, a prostota Luigiego Ciotty angażuje publiczność, która współdziała z nim w tym zwariowanym, ale też poetyckim przedsięwzięciu. Show Tutti in Valigia to efekt badań nad komedią niewerbalną i komiksowym wykorzystaniem obiektów, które w stylu typowej klaunady zostały wyjęte z oryginalnego kontekstu, aby stać się czymś… komicznym i fantastycznym. Wyobraźnię publiczności ożywia świat magii, gier i fantasy – nieco w stylu retro.

Ponieważ każda praca, wykonywana przez długi czas, staje się nudna i powtarzalna, po wielu latach spędzonych na noszeniu bagażu, postać Luigiego Ciotty – ekscentryczny portier hotelowy – nauczyła się patrzeć na rzeczy z zupełnie innego punktu widzenia i przełamywać monotonię codziennej, alienującej rutyny. – Ta zmiana perspektywy jest stałym tematem programu: spoglądanie poza umysł – a może lepiej: do wnętrza umysłu, do wnętrza nas samych – aby odkryć na nowo zdolność zabawy i chwytać prawdziwie niezwykłą naturę zwykłych rzeczy.

SWEET DREAMS  to groteskowe, komiczne przedstawienie, w którym metaforą staje się cukier, rzecz bowiem jest o przyjemności
i uzależnieniach. Luigi Ciotta wciela się w rolę ulicznego sprzedawcy słodyczy, który radośnie proponuje porzucenie zmartwień i zapomnienie o konsekwencjach. Jego zachętom towarzyszy także słodka muzyka. Sprzedawca stopniowo traci swoją maskę… – Widzowie staną twarzą w twarz z tym, co można opisać jako owłosioną nadwagę postaci typu Lolita – która wykona taneczny i akrobatyczny striptiz.

Sweet Dreams nie ma tu na celu propagowania ascezy. Proponuje tylko, by publiczność zastanowiła się nad mechanizmami uzależnienia. – Cukier jednak jest w tym spektaklu symbolem i metaforą czegoś znacznie większego i głębszego. Mechanizm pożądania sprawia, że zaspokojenie pragnienia nigdy nie daje nam pełnego zadowolenia. Cukrowa Wróżka zrodziła się z chęci stworzenia postaci, która uosabia tkwiącą w słodyczach ambiwalencję: z jednej strony są niewinne, kojarzą się z dziećmi i szczęściem, z drugiej zaś ukrywają swą mroczną stronę. Wewnętrzne kontrasty tej postaci tworzą komiczną maskę, będącą hybrydą mężczyzny i kobiety, czystości i pożądania, słodyczy i grozy.

V.O.S.A. THEATRE – Powstał w roku w 2010 roku, by reprezentować Republikę Czeską na Światowej Wystawie EXPO w Szanghaju. Jest to grupa akrobatów i innych artystów, działająca pod kierunkiem Jakuba Vedrala. V.O.S.A. występuje w swoim kraju i za granicą.

HIGH DREAMING  to niepowtarzalne przedstawienie z graną na żywo muzyką, niezwykłymi pojazdami, akrobacjami na wysokościach, żonglerką i występami mimów. Oglądamy stworzone w wyobraźni artystów sny – o latających maszynach, o morzu, ale też o międzyludzkich związkach, pożądaniu… Cała ta fantasmagoria, prezentowana w nieoczekiwanych, nieteatralnych miejscach miejskiej przestrzeni, wzrusza i bawi. Używane podczas pokazu wehikuły służą nie tylko do przemieszczania się, ale także jako scena, teatr lalek czy konstrukcje do napowietrznych  akrobacji. Do wykonania tych maszyn użyto oryginalnych samochodów, motocykli i rowerów, tworząc, między innymi, największe szprychowe koła w Europie.  Pojazdy, o których mowa, mogą pomieścić od jednej do czterech osób.

 

TEATR HoM skupia artystów zajmujących się różnymi formami teatralnymi, performancem i muzyką. Inicjatorem przedsięwzięcia jest aktor i reżyser teatru pantomimy Jakub Kabus. Patronat nad przedsięwzięciem sprawuje Teatr Mały w Tychach, Miejskie Centrum Kultury w Tychach oraz Stowarzyszenie Śląskie Zakłady Sztuki.

GOLEM GODULA – Przedstawienie plenerowe stworzone przez Jakuba Kabusa (scenariusz, reżyseria) na bazie mitów i legend o Karolu Goduli, który podobno parał się alchemią i miał konszachty z diabłem. Ba, niektórzy powiadali, że sam nim był. Straszono nim dzieci i fantazjowano o ukrytym przez niego w kopalniach majątku. Godula zniszczył dokumenty i dagerotypy, które mogły potomnym przybliżyć jego prawdziwą historię. Co wiemy o nim na pewno? – Był chłopcem z biednej rodziny, przygarniętym i obdarowanym wykształceniem oraz skromnym majątkiem przez hrabiego Ballestrema, śląskiego magnata
i przemysłowca. Napadnięty i okrutnie okaleczony za młodu, obrócił całą swą energię i niezwykły, wizjonerski geniusz w budowę sieci nowoczesnych hut i kopalń. Stał się jednym z najmożniejszych przemysłowców na Śląsku. Nazywano go królem cynku i węgla. Kalectwo i oszpecona twarz, wraz z piętnem, jakie wywarły na jego psychice, wreszcie zawiść gminu, z którego przecież się wywodził, i pogarda szlachty, wzniosły mur między Karolem Godulą a jemu współczesnymi. Strach i podziw zaowocowały całą mitologią fantastycznych, faustowskich bajań na jego temat. Niemal cały swój majątek Godula zapisał sześcioletniemu dziecku, obcej mu sierocie. Legenda mówi, że widząc inne dzieci wyszydzające i rzucające kamieniami w kulawego „wariata”, małej Joasi zrobiło się żal starszego, samotnego pana i podarowała mu bukiet polnych kwiatów…

MONSIEUR CHARLIE  to hołd grupy złożony geniuszowi Charliego Chaplina. Na przedstawienie składają się 4 komiczne etiudy, stworzone w estetyce niemego kina, z muzyką graną na żywo przez tapera.

PasParTouT – Teatr podróżuje po świecie – odwiedził ponad 20 krajów – od 25 lat, tworząc mobilne, oparte na improwizacji przedstawienia lalkowe z graną na żywo muzyką. Wrażliwi i w subtelny sposób komiczni artyści wchodzą w interakcję z publicznością, niezależnie od miejsca, w którym przychodzi im występować. – Komiczne kurczęta, gryzące szczury czy figlarny słoń zawsze dostarczają widowni zwierzęcej wprost przyjemności. Mówią o sobie, że są teatrem dla wszystkich. Także dla publiczności, która nigdy wcześniej teatru nie doświadczyła. Konkretne warunki, w których artyści występują, sprawiają że żaden program nie jest podobny do drugiego.

RaTaTA – Przedstawienie opowiada o tym, jak gromada szczurów, które wyszły z kanałów, postanowiła podbić świat. Pozostające w ciągłym ruchu gryzonie grają na instrumentach i ich żywiołowości doprawdy trudno się oprzeć.

TEATR PORYWACZE CIAŁ – Teatr powstał 26 lat temu. Jego założycielami byli Katarzyna Pawłowska i Maciej Adamczyk, którzy w swoich autorskich przedstawieniach zajęli się rozmaitymi zjawiskami z obszaru pop kultury, szydząc z nich, a jednocześnie ukazując, jak bardzo są przez nie ukształtowani. Cytują, komentują, przetwarzają obrazy i wątki zaczerpnięte z innych dziedzin sztuki. Od 1996 Porywacze działają w Poznaniu. Nazwa zespołu nawiązuje do słynnego filmu science fiction z 1956 „Inwazja porywaczy ciał”. Sposób działania zespołu wynika ze świadomego założenia niepowtarzania znanych wzorów twórczości. Teatr tworzą aktorzy profesjonalni, którzy sami piszą scenariusze, robią scenografię, reżyserują i grają. Porywacze Ciał zrywają z dziedzictwem neoawangardy: z mitem kontestatorstwa, z utopią naprawy świata a także z towarzyszącą im przebrzmiałą estetyką. Tworzy własny język o charakterze postmodernistycznym. Posługują się parodią i pastiszem, zestawiają teksty literackie z wulgaryzmami, arcydzieła z kiczem, cytaty kultury literackiej z cytatami kultury popularnej. Wykorzystują stylistykę wodewilu, kabaretu, happeningu i performance’u. Akceptują i oswajają nową rzeczywistość, bawiąc się jej możliwościami, ale widzą w niej również istotne zagrożenia.

Teatr Porywacze Ciał prezentował swoje prace na najważniejszych festiwalach w kraju. Gościł też za granicą – w Niemczech, Czechach, Słowacji, Austrii i Kanadzie. Grupa prowadzi również warsztaty teatralne i zajęcia edukacyjne.

HULTAJE  – Bohaterami przedstawienia są pracownicy różnych banków, którzy zamiast podczas przerwy palić i rozmawiać o stopach procentowych, spotykają się, żeby poszaleć na hulajnogach. Wystarczy tylko marynarki zamienić na ochraniacze, kaski i dżinsowe katany z naszytą na plecach nazwą gangu – i jazda! Reszta jest już czystym szaleństwem, bez kontroli. Ale przerwa się w końcu skończy i trzeba będzie wracać do udzielania kredytów itp., więc liczy się każda sekunda…

TEATR EWOLUCJI CIENIA został założony 10 lat temu w Poznaniu przez Wiolettę i Sławomira Dadejów. Sławomir Dadej był aktorem Teatru Biuro Podróży w latach 1992-2003; Wioletta Dadej to artystka niezależna, z teatrem związana od 1991 (w latach 1996-1997 uczestniczyła w projekcie Pieśń Kozła). Teatr Ewolucji Cienia jest syntezą doświadczenia, jakie wnieśli ze sobą liderzy i najstarsi członkowie zespołu (np. Mirosław Ogórek przez 13 lat był tancerzem i solistą Polskiego Teatru Tańca Conrada Drzewieckiego w Poznaniu) oraz energii i młodzieńczego entuzjazmu młodszych członków grupy. Ich przedstawienia dzieją się w sferze międzyludzkiej. Rekwizyty i scenografia ograniczone są do minimum, przy jednoczesnej dużej dynamice scen opartych na rytmie i ekspresji aktorów.

FIN AMOR – MIŁOŚĆ DWORNA to przedstawienie kostiumowe, opowiadające średniowieczną historię miłości rycerza i damy, wywodzących się z wyższych warstw społecznych. – On musi sobie zasłużyć na jej względy. Spektakl ukazuje powstawanie uczucia z punktu widzenia mężczyzny. – Od irracjonalnego, pierwszego impulsu przez niełatwą drogę sprostania kodeksowi rycerskiemu, walkę z pokusami, aż do zwieńczenia trudów i wyrzeczeń. Twórcom nie chodzi jednak o pokazanie ładnej historii miłosnej, ale o zwrócenie uwagi na jej uniwersalność, ponadczasowość. Wzór miłości dwornej bowiem, który powstał w XII wieku, utrwalony w dobie romantyzmu – przetrwał do dziś, stając się wyznacznikiem pojmowania tego uczucia w kulturze europejskiej. Opowiadając historię pary zakochanych ludzi, opowiada się historię miłości w ogóle.

THEATER GAJES Podstawową działalnością Teatru Gajes są przedstawienia plenerowe, z którymi podróżuje po Europie. Jego występy adresowane są do bardzo szerokiego kręgu odbiorców. Artyści wykorzystują graną na żywo muzykę, tekst, obiekty wizualne
i rozmaite efekty. Widzowie znajdują się w środku terenu gry.  Są otoczeni scenografią, a obiekty i aktorzy przechodzą przez tworzony przez nich tłum. Publiczność zatem nieustannie się przemieszcza – jak w układzie choreograficznym. Otrzymuje ona, poza tym, dodatkowy wymiar – ponad jej głowami bowiem dzieje się również teatralna akcja, w której biorą udział wysokie obiekty i aktorzy na szczudłach. Rytm i dynamikę działań wyznacza grana na żywo muzyka, przy czym instrumentaliści są integralną częścią prezentowanej historii. Theater Gajes to profesjonalizm na każdym poziomie. To także teatr
z przesłaniem, który świadomie rozmawia z publicznością.

ODYSSEE  – Monumentalne przedstawienie opowiada o przygodach Odyseusza po bitwie pod Troją. Jego podróż nie jest łatwa, trwa lata. Na wyspach, które odwiedza, czyha niebezpieczeństwo, nieodparte pokusy i zaklęcia. Herosem opiekuje się bogini Atena, dzięki czemu uchodzi  niszczycielskiej mocy boga morza Posejdona. W końcu powraca na Itakę i staje twarzą w twarz ze swoją żoną Penelopą. – Znana historia jest dla Teatru Gajes pretekstem, by opowiedzieć o przesiedleńcach współczesnego świata. Akcja spektaklu, w której biorą udział duże, ruchome obiekty, dzieje się wśród widzów, a także, dzięki aktorom na szczudłach, ponad ich głowami. Muzyka grana jest na żywo, a publiczność (nawet 3000 osób) tak, jak wykonawcy – w stałym ruchu.

Wydarzenie zostało objęte patronatem

Europejskiego Roku Dziedzictwa Kulturowego 2018.

  

Wydarzenie zostało dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.












    Skip to content