40. MFTU
40. Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych
7 – 9 lipca 2023 r. – Plac Ratuszowy – Jelenia Góra
Teatr im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze zaprasza na jubileuszowy 40. Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych, który odbędzie się w naszym mieście w dniach 7-9 lipca 2023 r.
Tegoroczny Festiwal nosi imię byłej dyrektor Teatru – Aliny Obidniak, z której inicjatywy od 1983 roku MFTU odbywa się corocznie.
To jedyna tak wielka impreza organizowana w sezonie letnim, dla miasta, regionu, tysięcy turystów przebywających w Karkonoszach, a także mieszkańców województwa na co dzień niezwiązanych z regionem. Jak zawsze jeleniogórzanie i ci, którzy na Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych specjalnie przyjadą – z kraju i zagranicy – będą mieli w czym wybierać.
7 lipca 2023 (piątek)
godz. 19:00 – Interdyscyplinarna Grupa Teatralna ASOCJACJA 2006 – Polska „MOC 40 – tki” WIDOWISKO WĘDROWNE – PARADA OD KOŚCIOŁA PW. PODWYŻSZENIA KRZYŻA ŚWIĘTEGO
godz. 20:15 – UROCZYSTE OTWARCIE 40. MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU TEATRÓW ULICZNYCH NADANIE IMIENIA FESTIWALU ALINY OBIDNIAK
godz. 20:30 – Andy Spigola – Włochy – „BOATOO”
godz. 21:30 – Kolektyw KEJOS – Polska – „EPITAFIUM BŁAZNA”
8 lipca 2023 (sobota)
godz. 17:00 – Cichy Teatr – Polska – „KUCHNIA PANA LULKA”
godz. 18:00 – Andy Spigola – Włochy – „BOATOO”
godz. 19:00 – Kamil Żongler Malecki – Polska – „OGNIOWA WALIZKA SHOW”
godz. 19:45 – Teatr Formy – Polska – „BABEL”
godz. 21:00 – Blackout Paradox – Czechy – „SHAMANIAC”
godz. 21:45 – Lwowski Akademicki Teatr Woskresinnia – Ukraina – „HIOB”
9 lipca 2023 (niedziela)
godz. 16:00 – Kamil Żongler Malecki – Polska – „OTWARTA STREFA CYRKOWA”
godz. 17:00 – Teatr Nikoli – Polska – „KSIĘŻYCOWA DROGA”
godz. 18:00 – Teatr Czerwona Walizka – Polska – „TU I TERAZ PLUS 40 PLUS”
godz. 19:00 – Teatr Formy – Polska – „TRZY OBLICZA SALVADORA DALI”
godz. 20:30 – Teatr Klinika Lalek – Polska – „POEMAT O SŁOŃCU I KSIĘŻYCU”
godz. 21:45 – Lwowski Akademicki Teatr Woskresinnia – Ukraina – „GLORIA”
Wydarzenie dofinansowane z budżetu Miasta Jelenia Góra oraz objęte Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Jeleniej Góry Jerzego Łużniaka
Wydarzenie zostało dofinansowane z budżetu państwa – ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Interdyscyplinarna Grupa Teatralna Asocjacja 2006 – Polska „MOC 40-TKI” – WIDOWISKO WĘDROWNE
Scenariusz (teksty), architektura widowiska (reżyseria): Piotr Tetlak
Muzyka: Arnold Dabrowski i Paweł Paluch (Targanescu)
Obiekty scenograficzne: Piotr Tetlak, Krzysztof Urban, Jakub Psuja
Współpraca scenograficzna: Dobrawa Deczkowska, Kamil Pytel
Kostiumy i rekwizyty: Ewa Tetlak, Dobrawa Deczkowska
Wokal, narracja: Monika Belau, Mikołaj Fajfer
Udział biorą: Monika Belau, Agnieszka Błaszczyk, Piotr Charytoniuk, Dobrawa Deczkowska, Arnold Dąbrowski, Mikołaj Fajfer, Barbara Niemczewska, Krzysztof Niemczewski, Mirek Ogórek, Paweł Paluch, Maria Próchnicka, Jakub Psuja, Wojciech Psuja, Łukasz Pluciński, Kamil Pytel, Faustyna Stark, Aleksandra Sornek, Szymon Stolarski, Piotr Tetlak, Ewa Tetlak, Mateusz Tetlak, Paula Tetlak, Magda Tyran,Krzysztof Urban, Karol Wojsław.
Moc 40-stki to widowisko plenerowe w formie teatralizowanej parady opartej na kompilacji sztuk wizualnych i muzycznych, gdzie ukażemy klimat 40 letniego festiwalu, nawiązując do jego tradycji i historii. W aurze teatralnej narracji podążymy za ulicznymi wędrowcami przez miejskie ulice napotykając po drodze duchy festiwalu. W końcu dotrzemy do centralnego serca miasta – rynku. Tu na miejscu poddamy się konsumpcji sztuki teatralnej. Wydarzenie będzie miało charakter widowiskowy i performatywny jednocześnie, a przytoczone symbole opowiedziane zostaną z przymrużeniem oka. Polem gry i naturalną scenografią stanie się tkanka miejska. Zobaczymy także wielkie obiekty, rzeźby i instalacje teatralne, które są znakiem rozpoznawczym Asocjacji 2006.
Andy Spigola – Włochy „BOATOO”
Podążaj za Domenico – ekscentryczną, zdezorganizowaną i hałaśliwą postacią, miłośnikiem magii, tańca i wzrostu, który z nieprawdopodobnymi wyczynami na granicy idiotyzmu i odwagi zabierze Cię w kolorowy i absurdalny świat, w którym jest tylko jedno hasło: Boato! Spektakl w ciągłej transformacji, który łączy teatr uliczny, klauna i osobiste badania nad wykorzystaniem szczudła i wzrostu jako wyzwania.
Boato został wystawiony na najpiękniejszych włoskich placach oraz na Międzynarodowym Festiwalu Cyrku Współczesnego „Cirk Fantastic”
Kolektyw KEJOS – Polska „EPIFATIUM BŁAZNA”
Co musieli robić aktorzy czasów elżbietańskich, by zdobyć i utrzymać uwagę widza, który gotów był rzucić w wykonawcę kamieniem, gdy ten wydawał mu się zbyt nudny? Jakich oprócz deklamacji tekstu użyć strategii teatralnych, by przekazać żądnej rozrywki publice bardziej złożoną treść? Co by było, gdyby za wystawienie sztuk Szekspira zabrał się błazen?
„Epitafium Błazna” to spektakl z użyciem technik teatru ruchu, teatru plastycznego i cyrku współczesnego, inspirowany motywami ze sztuk Szekspira, a w szczególności postacią Szekspirowskiego błazna.
Bazując na tym, co „pomiędzy tekstem”, Kolektyw KEJOS snuje nową opowieść rozpiętą między odwiecznymi problemami a współczesnością. Spektakl ujawnia efekty eksperymentu artystycznego, badającego relacje między teatrem a nowym cyrkiem.
Kolektyw KEJOS to grupa artystów, która w swej pracy skupia się nad wykorzystaniem technik cyrkowych jako środka wyrazu równorzędnego z innymi formami performatywnymi, takimi jak: teatr, taniec, muzyka czy multimedia. W odróżnieniu od tradycyjnego cyrku pokazy Kolektywu stanowią nie tylko serię sztuczek, ale i spójną wypowiedź artystyczną.
Więcej o pierwszym dniu 40. MFTU:
https://www.jelonka.com/ruszyly-teatry-uliczne-116758
https://www.jelonka.com/festiwal-imienia-aliny-obidniak-rozpoczety-116759
https://portalik24.pl/kultura/17397-ruszyl-jubileuszowy-festiwal-teatrow-ulicznych
Cichy Teatr – Polska „KUCHNIA PANA LULKA”
Kuchnia Pana Lulka to opowieść o Kucharzu, który w kuchni ma nieznośnego pomocnika. Szczur – bo o nim tu mowa zadomowił się w zakamarkach restauracji i ani myśli się wyprowadzić. Czy jego obecność pogrąży interes, czy może uratuję Pana Lulka przed bankructwem?
O tym dowiecie się oglądając spektakl.
Uliczny spektakl ” Kuchnia Pana Lulka” jest połączeniem klaunady z teatrem lalek. Adresowany jest do dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych.
Kamil Żongler Malecki – Polska – „OGNIOWA WALIZKA SHOW”
„Ogniowa Walizka Show” – uliczne show ogniomistrzowskie, czyli autorski program uliczny oparty na ogniu oraz stałej relacji z widzem.
Teatr Formy – Polska „BABEL”
„Babel” dotyczy, może najbardziej niezwykłego dzieła w historii architektury – wieży Babel. Biblijna budowla jest bowiem – wedle intencji twórców – metaforyczną figurą odwołującą się do odwiecznego tematu komunikacji międzyludzkiej. Aktorzy na oczach widza budują gigantyczną wieżę, konstrukcję, po której poruszają się. Są to wyrwane motywy z życia różnych ludzi z zachowaniem nielinearnej narracji.
Blackout Paradox – Czechy – „SHAMANIAC”
Blackout Paradox zaprasza cię poza świat ludzi, jaki znasz. Poprzez taniec, marzenia, pasję i walkę dusza szamana wyrusza ku samopoznaniu i doświadcza osobistych doświadczeń poza tą rzeczywistością. Taneczne akrobatyczne pokazy ognia, luźno inspirowane szamanizmem i mistycyzmem. Oryginalne narracyjne kostiumy, maski i nietradycyjne rekwizyty przeciwpożarowe w połączeniu z wyszukaną choreografią dostarczą niepowtarzalnych wrażeń wizualnych.
Lwowski Akademicki Teatr Woskresinnia – Ukraina – „HIOB”
Widzowie staną się świadkami szczęścia i dramatu Hioba – utraty majątku, śmierci dzieci. Pojawi się chór żałobników, który mimo Hiobowej rozpaczy głosi jednak nadzieję: “wiarę umacniaj i kaj się, i tylko tak oczyścisz duszę”. Jutowe kostiumy wzbogacają tkaniny białe, czerwone czy czarne wzmacniając dramaturgię akcji.
Teatr Woskresinnia najpierw stworzył spektakl sceniczny w z tekstami Karola Wojtyły. Przedstawienie zachwycało śpiewem stylizowanym na cerkiewny. Później powstało widowisko plenerowe. Z intymnego spektaklu w przestrzeni zamkniętej, poruszającego i wzruszającego pozostaje jedynie opowieść wzbogacona w widowiskowe środki teatralne i przemieniona w wielkie widowisko. Także tutaj idea przedstawienia dotyka relacji między Bogiem a człowiekiem – linearnej zależności kiedy Bóg daje i Bóg zabiera. Dla XIX-wiecznego francuskiego pisarza Gustawa Flauberta biblijna Księga Hioba była najpiękniejszym poematem świata. Wcześniej poruszyła mocno Woltera i Byrona. W podobnej tonacji o swoim żalu do Boga pisał nasz Jan Kochanowski w Trenach. Współczesny francuski pisarz i filozof Francoise Chirpaz w swojej interpretacji tego dzieła dał podtytuł Poemat nadziei, bo jego zdaniem owa księga sprawia, że „zatrzymujemy się nad przepaścią rozpaczy. Hiob Karola Wojtyły w interpretacji Jarosława Fedoryszyna akcentuje ponadczasowość starotestamentowej historii.
Więcej o drugim dniu 40. MFTU:
https://www.jelonka.com/czesi-zachwycili-drugiego-dnia-mftu-116787
https://www.facebook.com/watch/?v=6137818603010695
https://portalik24.pl/kultura/17398-klaunada-i-tematy-biblijne-na-festiwalu-pod-chmurka
Kamil Żongler Malecki – Polska – „OTWARTA STREFA CYRKOWA”
Otwarta Strefa Cyrkowa dla dzieci i dorosłych jest zorganizowaną przestrzenią, punktem festiwalowym gdzie udostępnione są rekwizyty cyrkowe dla każdego, kto chce spróbować cyrkowego rzemiosła. Wraz ze wsparciem instruktorów każdy może spróbować czegoś nowego.
Teatr Nikoli – Polska – „KSIĘŻYCOWA DROGA”
Jeśli czegoś bardzo pragniemy, cały wszechświat potajemnie nam sprzyja. Marzenia są bowiem jak księżyc niby daleko, a jednak na wyciągnięcie ręki. Nie możemy go zatrzymać, ale możemy za nim podążać, a doprowadzi nas tam, gdzie w głębi serca chcemy dotrzeć.
„Księżycowa droga” to zaskakująca wędrówka dwóch oryginalnych postaci. Nie jest to jedynie wyprawa po świecie, ale też podróż w głąb siebie. Podczas spektaklu stajemy się świadkami poruszającej pogoni za marzeniami. I chociaż owe marzenia bywają różne; świadczą o pragnieniu poznawania świata i tego, co wydaje się być nieosiągalne. Przedstawienie adresowane jest do szerokiego grona odbiorców. Każdy interpretuje je na swój sposób. Jednak niezmienne jest to, że sztuka oddziałuje na ludzką wrażliwość, porusza wyobraźnię, a proste przedmioty nabierają w niej nowego, symbolicznego sensu.
Teatr Czerwona Walizka – Polska „TU I TERAZ PLUS 40 PLUS”
Rufi Rafi tak jak MFTU obchodzi swoją 40-tkę. Mając więc już niemały bagaż doświadczeń celebruje każdy moment. W życiu piękne są tylko chwile, dlatego spektakl jednego klauna dzieje się w tym wyjątkowym miejscu i z tą wyjątkową publicznością. Nie zabraknie specjalnych gości z muzyką na żywo. Szkielet spektaklu zbudowany na ulotnych doświadczeniach i paradoksach życia codziennego będzie wypełniony urodzinowymi niespodziankami oraz sentymentalnymi wspomnieniami z festiwalu w Jeleniej Górze.
Teatr Formy – Polska „TRZY OBLICZA SALVADORA DALI”
Artyści przywołują słynne obrazy żyraf, topniejących zegarów, człowieka złożonego z szuflad, ekscentrycznych kobiet czy dzikich zwierząt, które stały się znakiem firmowym artysty. Pojawią się także nawiązania do innych przejawów jego twórczości oraz kilka motywów zaczerpniętych z jego ekscentrycznego życia. Przedstawienie obfituje w poruszające się, efektowne, żywe instalacje.
Twórców interesuje Dali jako człowiek, który tworzył, odnosił sukcesy i żył „ponad stan”, w przeciwieństwie do wielu malarzy i twórców jego czasu. Ten opływający w fortunę i prestiż artysta, był jednocześnie w codziennym życiu bardzo nieporadny, zdany kompletnie na mecenat i przewodnictwo swojej żony Gali.
Autorzy spektaklu zadają sobie i widzom, kilka ważnych pytań, dotyczących naszej egzystencji m.in pytanie o granice wymiaru czasu, fantomy realności, które pojawiają się w naszym codziennym życiu, czy granicę iluzji, marzeń i złudzeń, w które pragniemy wierzyć.
Klinika Lalek – Polska „POEMAT O SŁOŃCU I KSIĘŻYCU”
W Hołdzie dla mistrzyni Aliny Obidniak
„Poemat o Słońcu i Księżycu”
wg dzieła Hermesa Trismegistosa Tabula Smaragdina w tłumaczeniu Henryka Wańka.
-traktat o układzie sił w kosmosie-
JEST DZIEŃ / JEST NOC
JEST JASNO / JEST CIEMNO
JEST SŁOŃCE / JEST KSIĘŻYC
JEST KOBIETA / JEST MĘŻCZYZNA
YING / YANG
JEST POCZĄTEK I KONIEC DO KTÓREGO DOCIERAMY
NA GRZBIECIE TĘCZOWEGO SMOKA
Ponad 30 lat temu artyści Teatru Klinika Lalek przenieśli się ze swoimi aktywnościami z Wrocławia do malowniczej wioski u podnóża Gór Izerskich – do Wolimierza. Mistrzyni Alina Obidniak, która opiekowała się nami jeszcze podczas studiów we wrocławskiej PWST na wydziale lalkarskim natychmiast zaczęła nas wspierać i pomagać. Razem z Aliną Obidniak i profesorem Łukaszewiczem robiliśmy większe i mniejsze ekologiczne widowiska na stadionie w Cieplicach i w bazie Teatru Klinika Lalek na stacji Wolimierz. Pani Alina jako jedna z pierwszych osób w Polsce wyjaśniała ludzkości zupełnie nową wówczas dziedzinę – ekologię.
Spektakl „Poemat o Słońcu i Księżycu” powstał pod auspicjami i przy wsparciu artystycznym mistrzyni Aliny Obidniak z inspiracji otaczającej nas wokół przyrody i kosmosu – to wielobarwna baśń z udziałem machin grających i jeżdżących, lalek, dzieci, aktorów w kostiumach, wreszcie to ogromne, plenerowe widowisko wśród symbolicznych płonących mandali ognia – opowiadające o odwiecznym układzie sił w kosmosie. „Poemat… to show, który polega na próbie ukazania sił panujących w kosmosie. Sił, których nie oceniamy, a jedynie dostrzegamy, przypominamy i przedstawiamy”.
Baśń (bo tak jest określany ten spektakl) opowiada „o słońcu i księżycu, o kobiecie i mężczyźnie, o jing i jang i o początku oraz końcu, do którego docieramy na grzbiecie tęczowego smoka”. Przestrzeń przedstawienia budują aktorzy w długich, czarnych pelerynach. Są to malarze przestrzeni, którzy kreują sceniczną rzeczywistość i usypują z trocin mandalę, tym samym budując niesamowity obraz wszechświata. Siłą sprawczą, początkiem i przyczyną akcji spektaklu są dwie młodziutkie istoty – Księżniczki Słońca i Księżyca, które symbolizują praźródło wschodów i zachodów słońca. Natomiast Słońce jest mężczyzną w złotym stroju i w promiennym pióropuszu, który przeobraża się w Białego Ptaka z jedwabnymi skrzydłami. Księżycem jest zaś tajemnicza kobieta w czerni i z księżycowym nakryciem głowy, która posiada swoją magiczną Machinę Nocy. Kobietę i Mężczyznę prezentują ogromne, trzy i półmetrowe lalki.
W spektaklu bierze udział jeszcze jeden pojazd – dwukołowa riksza, która zmienia się w ‚kryształową lokomotywę’, a także ogromny tęczowy smok ziejący ogniem. Obraz spektaklu jest dopełniany przez zespół muzyczny oraz ciekawą drewnianą konstrukcję która generuje rytmiczne dźwięki. Jest to sztandarowy spektakl Teatru Klinika Lalek z udziałem dużych lal, masek i ruchomych instalacji z muzyką wykonywana na żywo przez Maestra Włodzimierza Kiniorskiego.
Poemat o Słońcu i Księżycu to kontynuacja tematu spektaklu Baśń o Bramach Kresu i Krainie Krańc.
Lwowski Akademicki Teatr Woskresinnia – Ukraina – „GLORIA”
Spektakl opowiada o rytuałach i obyczajach, jakie towarzyszą człowiekowi od początku dziejów. Woskresinnia używając właściwych sobie środków teatralnej ekspresji pokazuje jak ważną rolę w życiu człowieka pełnił ogień. Przy dźwiękach plastycznej muzyki i granym na żywo perkusyjnym koncertem Aktorzy – Twórcy Uniwersum, staną się orszakiem weselnym, trupą wesołych tancerzy i kuglarzy by nagle przemienić się w rycerzy Apokalipsy i dokonać unicestwienia. Widz śledzi sytuacje towarzyszące człowiekowi od zawsze : narodziny życia, zabawę, radość , harmonię, ale i piekielne sceny rodem z apokaliptycznych wizji zniszczenia człowieka. Finał spektaklu daje jednak nadzieję na ostateczne zwycięstwo dobra. Estetyka spektaklu odwołuje się do na folkloru ukraińskiego. W popisach tanecznych na szczudłach wykorzystano muzykę laureatki Eurowizji ukraińskiej artystki Rusłany.
Więcej o trzecim dniu 40. MFTU:
https://www.jelonka.com/ostatni-dzien-teatrow-ruszyli-116795
https://www.jelonka.com/40-mftu-za-nami-116821
https://www.jelonka.com/znajdz-siebie-przy-ratuszu-116783
https://portalik24.pl/home-page/informacje/17402-finisz-festiwalu-im-aliny-obidniak
https://portalik24.pl/kultura/17389-40-mftu-coraz-blizej-bedzie-sie-dzialo
https://portalik24.pl/kultura/17383-40-miedzynarodowy-festiwal-teatrow-ulicznych
https://24jgora.pl/artykul/skromy-festiwal-teatrow/1423776
Dowiedz się więcej na temat 40. Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Ulicznych:
https://www.eluban.pl/artykul/25102,jelenia-gora-i-goerlitz-weekend-z-teatrami-ulicznymi
https://jg24.pl/?txt=54480&title=40_miedzynarodowy_festiwal_teatrow_ulicznych
*****************************************************************************************************************************
39. Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych
15 – 17 lipca 2022 r. – Plac Ratuszowy – Jelenia Góra
Teatr im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze zaprasza już po raz trzydziesty dziewiąty na Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych, który odbędzie się w naszym mieście
w dniach 15 – 17 lipca 2022 r.
W roku 2022 zaprosimy naszych widzów na spotkania z teatrami z różnych zakątków Polski i Europy, bo taka jest już tradycja naszego festiwalu. Chcemy zaprosić zespoły i artystów takich jak: zespół Mattatoio Sospeso z Francji i Włoch, V.O.S.A Theatre z Czech, Interdyscyplinarna Grupa Teatralna ASOCJACJA 2006, Klinikę Lalek, Teatr Hom, Rafała Biesiadę, zespół Irrbloss, Cichy Teatr i Krzysztofa Kosterę z Polski oraz Lwowski Akademicki Teatr Voskresinnia z Ukrainy. Z pewnością zróżnicowany program artystyczny, dobór twórców i repertuaru umożliwi i zaspokoi potrzeby wizualne, estetyczne, czy emocjonalne mieszkańców Jeleniej Góry.
15 lipca 2022 (piątek)
godz. 19:30 – Interdyscyplinarna Grupa Teatralna ASOCJACJA 2006 – Polska „GALERA POSZUKIWACZY” (Parada od Bramy Wojanowskiej do Placu Ratuszowego)
godz. 20:00 – UROCZYSTE OTWARCIE 39. MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU TEATRÓW ULICZNYCH
godz. 20:15 – Mattatoio Sospeso – Włochy „LES AMANTS DU CIEL”
godz. 21:15 – Lwowski Akademicki Teatr Voskresinnia – Ukraina „UKRAINA. TESTAMENT SZEWCZENKO”
16 lipca 2022 (sobota)
godz. 17:00 – Teatr HoM z Tychów – Polska „UKRYTE”
godz. 18:00 – Cichy Teatr – Polska „TOBI SHOW”
godz. 19:00 – V.O.S.A Theatre – Czechy „C’EST LA WHEEL”
godz. 20:00 – Lwowski Akademicki Teatr Voskresinnia – Ukraina „SUITA DLA DWOJGA”
godz. 21:15 – Teatr HoM z Tychów – Polska „DON KICHOT”
17 lipca 2022 (niedziela)
godz. 18:15 – Krzysztof Kostera – Polska „NIEBEZPIECZNE RZECZY”
godz. 19:00 – Teatr Czerwona Walizka – Polska „HISTORIE RODZINNE”
godz. 20:20 – Irrbloss – Polska „NO.ID”
godz. 21:00 – Teatr Klinika Lalek- Polska „KOSMICZNA PODRÓŻ GULIWERA”
Interdyscyplinarna Grupa Teatralna Asocjacja 2006 – Polska „Galera Poszukiwaczy”
Jest to spektakl wędrowny, rozgrywający się w plenerze tkanki miejskiej, skonstruowany na bazie tekstów dramatu Calderona de la Barca „Magia grzechu”. Wizualnie opiera się na mobilnych obiektach i wielkiej ruchomej platformie w kształcie okrętu, za którą podąża publiczność. Gra aktorska i ruch tancerzy łączą się z muzyką wykonywaną na żywo. W naszym widowisku wykorzystujemy toposy życia jako snu i świata jako wielkiego teatru, rozsławione dzięki dramatom Calderona. Zderzamy w nim sacrum i profanum. Toposy te osadzone w rodzimej tradycji stają się podstawą opowieści o ludziach każdego miasta.
Inscenizacja, scenografia, kierownictwo artystyczne: Piotr Tetlak
Kostiumy: Natalia Rejszel, Dobrawa Deczkowska
Występują: Szymon Stolarski, Mikołaj Fajfer, Krzysztof Urban, Dobrawa Deczkowska, Ewa Tetlak, Bartosz Chudziński, Piotr Tetlak,
produkcja i realizacja: Teatr Asocjacja 2006 / Fundacja Asocjacji 2006
Mattatoio Sospeso – Włochy/Francja „Les amans du ciel”
Przy dźwiękach akordeonu i skrzypiec, akrobaci Cirque Suspendu prezentują swój spektakl. Niesamowity duet tragiczno-romantyczny zawiśnie nad ziemią. Ironia, umiejętność, precyzja a to wszystko ze świetnym finałowym numerem Latającej Kobiety.
Lwowski Akademicki Teatr Voskresinnia – Ukraina „Ukraina. Testament Szewczenko”
Historia Ukrainy opowiedziana przez pryzmat losów Tarasa Szewczenki, wielkiego pisarza, poety, malarza, więźnia łagrów, duchowego przywódcy narodu ukraińskiego. Artyści lwowscy przybliżą dramatyczne doświadczenia i sytuację permanentnego upominania się narodu ukraińskiego o niezależność państwową, jakże aktualną dziś w dobie dramatycznych napięć na Ukrainie. W barwnym widowisku wykorzystywane zostaną szczudła, mobilne machiny, płonące elementy scenograficzne i efekty pirotechniczne
Teatr HoM z Tychów- Polska „Ukryte”
Ukryte to miejsce, do którego ucieka człowiek przed nudą i frustracją dnia codziennego. Zamknięty w nim chłopiec ma swoją kolekcję lalek. Jednak gdy nie patrzy, emocje – które przyniósł do ich ukrytego, nakręcanego świata – rodzą ich własne małe błahostki, miłostki i… tragedie.
Cichy Teatr – Polska „TOBI SHOW”
Clown Tobi to postać, która wciąga widzów w świat magii. Pokaz składa się z serii interesujących etiud, do których Clown wciąga swoją publiczność. Wszystko co ma dla swoich widzów mieści się w jego czarodziejskiej walizce. Poczynając do żonglerki piłkami, maczugami, aż do mrożącej krew w żyłach próby z nożami. Potrafi też wyczarować z kapelusza kulę i za sprawą swych zdolności zobaczyć co nas czeka. Tobi po Świecie podróżuje na magicznym jednokołowym rowerze, ale żeby wyruszyć potrzebuje pomocy publiczności. Pokaz jest zabawną interaktywną formą, która jest kierowana do osób od lat 3 do 103.
V.O.S.A Theatre – Czechy „C’est la Wheel”
Gigantyczne koło cyrkowe, doskonale wyważone i kontrolowane jednym dotknięciem. Dwóch bohaterów rzuca na nim opowieść o jednej letniej miłości. Miłość zaczęła się jak na huśtawce i w końcu przeleciała ponad chmurami. Czy dzisiejsze dziewczyny kochają nie tylko samochody, ale także koła? Czy koło jest idealne na wycieczkę we dwoje?
Lwowski Teatr Voskresinnia – Ukraina „Suita Dla Dwojga”
To spektakl uliczny, którego tematem przewodnim jest taniec. Taniec w bogactwie formy i pełen humoru. Niesamowicie widowiskowe i zarazem komiczne sceny nie pozostawią nikogo obojętnym. Dynamiczna muzyka, kolorowe kostiumy zapewnią dorosłym i dzieciom wspaniały nastrój zabawy i karnawału. Atutem przedstawienia są tańce wykonywane przez aktorów na szczudłach.
Teatr HoM z Tychów – Polska „Don Kichot”
Monumentalne widowisko plenerowe oparte na klasycznych technikach teatru ulicznego – szczudlarze, gigantyczne machiny, ogień i interakcja z widzem. Spektakl ma jednocześnie formę koncertu.
Krzysztof Kostera – Polska „Niebezpieczne rzeczy”
Żonglerka maczugami, „ochotnicy z publiki”, płonące pochodnie na wysokim monocyklu, prawdziwe siekiery, żonglowane na drabinie ekwilibrystycznej, interakcje z publicznością i dobra energia .
Teatr Czerwona Walizka – Polska „Historie rodzinne”
Rodzina to jest siła, rodzina to jest zmora. Pod jednym dachem trzeba żyć! Pytam: ale jak? Opowieści wysnute z codzienności, o rzeczach najzwyklejszych, które spotykają każdego z nas. Iście domowy rozgardiasz tworzący uliczne show pełne gagów i nieoczekiwanych zwrotów akcji. Spektakl familijny zawierający elementy teatru przedmiotu, cyrku, slap sticku i improwizacji oraz muzykę na żywo.
Irrbloss – Polska „NO.ID”
Irrbloss (po szwedzku „błędny ogień”) to grupa tańcząca z ogniem i światłem. Taniec z ogniem w ich wydaniu to nieco więcej niż sprawne opanowanie nawet trudnych trików, to przede wszystkim kilkuosobowe choreografie układające się w ciąg ogniowych obrazów i autorskie choreografie, zawierające w sobie elementy różnych stylów tanecznych.
Teatr Klinika Lalek- Polska „Kosmiczna podróż Guliwera”
„Kosmiczna Podróż Guliwera” to spektakl dla dzieci i dorosłych. Ruszamy razem w kolejną podróż. Na magicznym statku Guliwera płyniemy do gwiazd. Tymczasem na podobieństwo meteorytu spada z nieba na Ziemię wielkie Kosmiczne Jajo z informacją dla ludzkości. Niefortunnie uderza prosto w okręt Guliwera i łamie go wpół. Następnie toczy się aż do Krainy Liliputów, gdzie nieustannie trwają absurdalne wojny. Teraz tylko Guliwer może pomóc Jaju wrócić na niebo, by spełniła się przepowiednia gwiazd o nowej erze miłości i szacunku wobec wszystkiego i wszystkich.
Wydarzenie zostało dofinansowane z budżetu Miasta Jelenia Góra
oraz objęte Honorowym Patronatem
Prezydenta Miasta Jeleniej Góry Jerzego Łużniaka
Dofinansowano z budżetu państwa – ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
*****************************************************************************************************************************
38. Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych
13 – 15 sierpnia 2021 r. – Plac Ratuszowy – Jelenia Góra
Teatr im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze zaprasza już po raz trzydziesty ósmy na Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych, który odbędzie się w naszym mieście
w dniach 13 – 15 sierpnia 2021 r.
To jedyna tak wielka impreza organizowana w sezonie letnim, dla miasta, regionu, tysięcy turystów przebywających w Karkonoszach.
Jak zawsze jeleniogórzanie i ci, którzy na Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych specjalnie – z kraju i zagranicy – przyjadą będą mieli w czym wybierać.
Będziemy gościć Teatry z Włoch, Niemiec, Ukrainy, Belgii oraz Polski.
Zaprezentujemy szerokie spektrum zjawisk sztuki ulicy – akrobacje na wysokości, machiny, żonglerka, klaunada, szczudła…
Przedstawienia dzienne i nocne. Dla rodzin, dzieci i dorosłych.
Zapraszamy już dziś na weekend…„na bruk pełen teatralnych wrażeń”.
13 SIERPNIA 2021
godz. 20:00 – UROCZYSTE OTWARCIE 38. MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU TEATRÓW ULICZNYCH
godz. 20:15 – MARGHERITA MISCHITELLI – Włochy – „AMORE PONNY”
godz. 21:00 – KIJOWSKI TEATR ULICZNY HIGHLIGHTS I LWOWSKI TEATR VUALA – Ukraina – „PRZYSTANEK KLAUNADA”
14 SIERPNIA 2021
godz. 17:00 – ATELIERCUNCHEON RESEARCHTHEATR – Włochy – „KRYSOLOV”
godz. 18:15 – TEATR CZERWONA WALIZKA w wykonaniu Rufi Rafiego z Jeleniej Góry i Teofila z Katowic – Polska – „PRZEKŁADANIEC”
godz. 19:30 – BRIGATA TOTEM – Włochy – „HOBO” the Playful Ramingo
godz. 20:15 – ANTAGON THEATER AKTION – Niemcy – „KLIMA X”
godz. 21:15 – TEATRO DUE MONDI – Włochy – ”THE NINE COMMANDMENTS”
15 SIERPNIA 2021
godz. 16:45 – FUNDACJA WSPIERANIA KULTURY RUCHU OCELOT – Polska –„TARZAN”
godz. 18:00 – TEATR DZIECI MIŁOŚĆ – Polska – „KLAUDEK I KLAUDYNKA”
godz.19:00 – TEATR MIGRO – Polska – „DROM – ścieżkami Romów”
godz. 20:00 – BUBBLE STREET CIRKUS – Włochy –„BUBBLE STREET CIRKUS” With and By: Juriy Longhi
godz. 21:00 – INTERDYSCYPLINARNA GRUPA TEATRALNA ASOCJACJA 2006 – Polska – „RABIN MAHARAL I GOLEM – CZYLI PRAWDA I ŚMIERĆ” Parking przy ul. Sudeckiej (za hotelem „Mercure”)
13 SIERPNIA 2021
godz. 20:00 – UROCZYSTE OTWARCIE 38. MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU TEATRÓW ULICZNYCH
godz. 20:15 – MARGHERITA MISCHITELLI – Włochy – „AMORE PONNY”
Podróż odkrywania kobiecości między baśniowymi sugestiami a groteskowymi implikacjami.Spektakl opowiadany przez ekscentrycznego i naiwnego bohatera, który wprowadzi Cię w nieuchwytny świat pożądania złożony z niestabilnych równowag i gadających mini kucyków.
godz. 21:00 – KIJOWSKI TEATR ULICZNY HIGHLIGHTS I LWOWSKI TEATR VUALA – Ukraina – „PRZYSTANEK KLAUNADA”
Spektakl plenerowy pt. „Przystanek Klaunada” przygotowany został w ramach polsko – ukraińskiego projektu kulturalnego, w którym obok aktorów Kijowskiego Teatru Highlights występują artyści cyrkowego Teatru Vuala. Inspiracją do powstania spektaklu była wola ukazania wzajemnej relacji teatru i cyrku. Przedstawienie sięga do praźródeł klaunady, mającej swój początek w starożytnym Egipcie w V wieku p.n.e. Zawiera elementy nowego cyrku posługującego się tańcem , muzyką, pantomimą a nawet sportem. W pełnym magii, cyrkowych sztuczek, ekwilibrystycznych popisów, a także akrobatyki i gimnastyki artystycznej oraz tańców na szczudłach artyści opowiadają historię Arlekina wędrującego w poszukiwaniu wymarzonej ukochanej. Komediowe sceny pozwalające na dobrą zabawę i interakcję z publicznością dopełniają widowiskowy charakter przedstawienia.
14 SIERPNIA 2021
godz. 17:00 – ATELIERCUNCHEON RESEARCHTHEATR – Włochy – „KRYSOLOV” Theatrical performance for actors, musicians and wooden coils
Spektakl dla aktora, muzyka i drewnianych bębnów…..inspirowany jest opowieściami Pied Piper, zgodnie z adaptacją słynnej rosyjskiej poetki Mariny Cwietajewej, która swoim własnym językiem zdołała na nowo podkreślić ważne idee zawarte w tej legendarnej opowieści, do dziś uważanej za odrobinę rzeczywistości i trochę bajki. Użyte w spektaklu maski i muzyka na żywo sprawiają, że show jest odpowiednie dla wszystkich odbiorców i potrafi zadziwić rytmem oraz siłą wyrazu.
godz. 18:15 – TEATR CZERWONA WALIZKA w wykonaniu Rufi Rafiego z Jeleniej Góry i Teofila z Katowic – Polska „PRZEKŁADANIEC”
Premierowy spektakl w wykonaniu klauna Rufi Rafiego i Teofila z Katowic. Spotkanie dwóch jegomości, którzy dla jeleniogórskiej publiczności upichcą fantazyjny „przekładaniec”.
Przełożone zostaną różnorodne gatunki muzyczne z cyrkowymi wygibasami, świeży powiew z Katowic z zapachem czerwonej starej walizki, szczere emocje z sentymentalną melodią, powaga sytuacji z nutą improwizacji, dobrze znane sztuczki Rufiego z tymi, które dopiero zobaczyły światło dzienne. Warstwa po warstwie Rufi z Teofilem odkrywać będą swoje szaleństwo.
Z ułożenia tych wszystkich warstw powstanie smaczne spotkanie „człowieka z człowiekiem”, gdzie znajdzie się czas na wzruszenie, zachwyt i szczery uśmiech. Spektakl dla dużych i małych.
godz. 19:30 – BRIGATA TOTEM – Włochy – „HOBO” the Playful Ramingo
„HOBO” to hołd dla ulicy, piękna zmiany i irracjonalności.Prosty moment prawdziwego życia, w którym myśl człowieka spotyka się z instynktem jego psa.HOBO zaprasza publiczność do swojego niezwykłego świata, aby niosła ryzyko związane z niebezpieczną codziennością i była podekscytowana niebezpieczeństwem, którego zwykle doświadcza się tylko w najbardziej ekscytujących snach. HOBO to oszałamiające, poetyckie i akrobatyczne doświadczenie przeplatane komiczną improwizacją, która wywołuje u każdego uśmiech.
godz. 20:15 – ANTAGON THEATER AKTION – Niemcy – „KLIMA X”
Zespół Antagon stworzył produkcję Klima X, która poszerza ideę teatru w przestrzeni publicznej – chodzi o relację między naturą a człowiekiem, o upadki i ponowne wstawanie oraz wspólną walkę o lepszy świat. Odnosi się do klimatu jako zjawiska naturalnego, ale także do obecnego klimatu społecznego, charakteryzującego się rozproszonymi i konkretnymi zagrożeniami oraz poszukiwaniem wsparcia i pozytywności. W wyniku ograniczeń spowodowanych pandemią wzrosła świadomość znaczenia naszego lokalnego środowiska. Grupa teatralna stara się rozszerzyć tę świadomość na kontekst społeczeństwa jako całości.
godz. 21:15 – TEATRO DUE MONDI – Włochy ”THE NINE COMMANDMENTS”
Diabelski spektakl o bożym pieniądzu.
Diabły, w ziemskich szatach biznesmenów i bogatych kupców, w „okrutnej” komedii przedstawiają sceny, które następują po sobie.
Poprzez dzikie tańce, dzikie hulanki i nikczemne manewry, diabły… zabawiają się, przedstawiając ludziom ich grzechy. Wydaje się, że pogański Bóg bawi się, przypominając nam, że nieprzyzwoitość wojny, wulgarność komunikacji, fałsz polityki, brak pamięci i sprawiedliwości są owocem jego niestrudzonej obecności.
15 SIERPNIA 2021
godz. 16:45 – FUNDACJA WSPIERANIA KULTURY RUCHU OCELOT – Polska – „TARZAN”
Akrobatyczny spektakl familijny.
Rodzinna wyprawa do świata dżungli. Niezwykła opowieść o miłości, odpowiedzialności i szacunku do natury. Tarzan i Jane zabiorą nas w zaskakującą podróż do beztroskiej krainy małp. Spektakl jest gwarancją dobrej zabawy i spotkania z akrobatyką na najwyższym poziomie.
godz. 18:00 – TEATR DZIECI MIŁOŚĆ – Polska – „KLAUDEK I KLAUDYNKA”
„Klaudek i Klaudynka’ to interaktywny spektakl, w którym dwie postaci – Klaudek i Klaudynka rywalizują między sobą o uwagę i sympatię dzieci prześcigając się w najbardziej szalonych i zaskakujących dyscyplinach , oraz animacjach z publicznością. Biorą udział w turnieju prowadzonym przez konferansjera i jurora w jednej osobie. w rezultacie Klaudek i Klaudynka zakochują się w sobie i rywalizacja przemienia się w świetna wspólna zabawę, w której wszyscy WYGRYWAJĄ. Podczas wydarzenia nie tylko bohaterzy są kreatorami scenicznej rzeczywistości, ale także dzieci i rodzice mogą wykazać się pomysłami i odwagą w wymyślaniu spontanicznych zabaw. Schematyczna konkurencja podczas TURNIEJU przekształca się w surrealną, wspólną zabawę, w której nie ma przegranych czy gorszych w pomysłach.
godz. 19:00 – TEATR MIGRO – Polska – „DROM – ścieżkami Romów”
Romowie, Cyganie, Kalderasze, Lowarzy, Polska Roma, Bergitka Roma… czy wiecie kim są, skąd pochodzą, jakie są ich tradycje, jak żyli kiedyś i jak żyją teraz?
DROM jest poetycko-filozoficzną opowieścią o wędrówce i historii Romów – grupy etnicznej, która zamieszkuje niemal wszystkie kraje świata, a o której wiemy tak niewiele. Osią narracyjną tego przedstawienia bez słów jest muzyka romska z różnych krajów świata od żywiołowego swingu po melancholijne brzmienie skrzypiec, od czardasza aż po energetyczne rytmy flamenco.
godz. 20:00 – BUBBLE STREET CIRKUS – Włochy – “BUBBLE STREET CIRKUS” With and By: Juriy Longhi
Zrodzony ze specjalizacji w żonglerce i równowadze, silnej pasji do występów ulicznych i nieustannych eksperymentów z publicznością, „Bubble Street Cirkus” to pełne energii show, w którym miesza się świeżość i żywiołowość spontaniczności wraz z pewnością i mistrzostwem płynącym z wieloletniego doświadczenia.
Gra empatycznego współudziału z publicznością i poszukiwanie wirtuozerii w technikach cyrkowych to główne składniki błyskotliwego i dynamicznego widowiska, które jest w stanie zaangażować, zadziwić i rozbawić każdą publiczność.
godz. 21:00 – INTERDYSCYPLINARNA GRUPA TEATRALNA ASOCJACJA 2006 – Polska – „RABIN MAHARAL I GOLEM – CZYLI PRAWDA I ŚMIERĆ” Parking przy ul. Sudeckiej (za hotelem „Mercure”)
Przedstawienie opowiada kolejną wersję legendy praskiego Golema. Prezentując ją z premedytacją mieszamy sakrum i profanum, zmyślenie i fakty, historię z legendami o poznańskich rabinach i anegdotami z miejskich kronik, tragedię z farsą, odległą przeszłość z teraźniejszością, ludzką ułomność z porywami wielkości. Najważniejszym jej wątkiem jest zderzenie słów prawda i śmierć, obu zawartych w hebrajskim wyrazie emet. Prawda w legendzie o Golemie jest źródłem życia, choć być może jest to źródło trujące, gdyż tak chcą i Bóg i Szatan.
Spektakl dzieje się tu i teraz. Podkreśla to manifestując współczesną ekspresję ludzką i nowoczesną technologię; lekceważąc historyczny kostium i folklor, stylizacje językowe, wyobrażenia. Przedstawienie stara się jednak zachować wiarygodność w odniesieniu do bohaterów opowieści, wydarzeń historycznych i – traktowanych też jak fakty z dziejów – legend. Dlatego przypominamy tu niektóre postaci i fakty związane ze spektaklową narracją.
Wydarzenie zostało dofinansowane z budżetu państwa – ze środków
Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu
Wydarzenie zostało dofinansowane z budżetu Miasta Jelenia Góra
oraz objęte Honorowym Patronatem
Prezydenta Miasta Jeleniej Góry Jerzego Łużniaka.
*****************************************************************************************************************************
37. Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych
19 – 21 lipca 2019 r. – Plac Ratuszowy – Jelenia Góra
Teatr im. Norwida zaprasza już po raz trzydziesty siódmy na Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych, który odbędzie się w naszym mieście w dniach 19-21 lipca. Warto przypomnieć, że Festiwal wymyślili
i wcielili w życie ówczesna dyrektorka Norwida – Alina Obidniak i Piotr Szczeniowski. Jak zawsze jeleniogórzanie i ci, którzy na MFTU specjalnie
– z kraju i zagranicy – przyjadą będą mieli w czym wybierać. Akrobacje na wysokości, machiny, woda, żonglerka, klaunada, szczudła… Przedstawienia dzienne i nocne. Dla dorosłych i dzieci. A oto szczegółowy program:
PROGRAM 37. MFTU
19 lipca PIĄTEK
21:45 – UROCZYSTE OTWARCIE 37. MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU TEATRÓW ULICZNYCH
22:00 – MR PEJO`S WANDERING DOLLS” – Rosja „Bestiary”
20 lipca SOBOTA
17:30 – TEATR NIKOLI – Polska „Różowy Punk”
18:15 – DONKEY DUO – Finlandia, Izrael „Donkey Business”
19:30 – TEATR PANTOMIMY MIMO – Polska „Komedianci”
20:30 – FROM HEAVEN TO HELL – performance w wykonaniu uczestników 24. MIĘDZYNARODOWYCH WARSZTATÓW ARTYSTYCZNYCH MŁODZIEŻY – Jelenia Góra 2019
21:15 – MR PEJO`S WANDERING DOLLS” – Rosja „Moonsters”
22:00 –TEATR AKT – Polska „Poza czasem”
21 lipca NIEDZIELA
13:00 – KIEV STREET THEATRE HIGHLIGHTS – Ukraina „Wesoła bajka o smutnej królewnie”
18:00 –TEATR NIKOLI – Polska „Impresario”
18:45 – GILAD SHABTAY – Izrael „Kirkas Gilgamesh“
19:30 – TEATR AKT – Polska „In Blue”
20:30 – KIEV STREET THEATRE HIGHLIGHTS – Ukraina „Korowód tańca”
22:00 – TEATR KTO – Polska „Zapach czasu” Parking przy ul. Sudeckiej (za hotelem „Mercure”)
ZESPOŁY
Mr Pejo`s Wandering Dolls – to teatr kultury karnawału, masek, groteski, bufonady, założony w roku 1993 w Sankt Petersburgu. Jego występy są interaktywnym show, dającym widzom wybór: wziąć w nim udział lub pozostać obserwatorem. A opowieści, prezentowane przez aktorów w maskach, są tajemnicze i nasycone magią. Na międzynarodowych festiwalach grupa wielokrotnie otrzymywała nagrody – między innymi: w kategoriach “Best Actress” oraz “Best direction” podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Bukareszcie, “100, 1000, 1000000 of stories” na festiwalu «Harlequin» in Sankt Petersburgu, nagrodę podczas Festiwalu Teatrów w Zamościu…
BESTIARY to nowy eksperyment Mr. Pejo’s Wandering Dolls. – Nawiązuje do przeszłości, teraźniejszości i przyszłości tradycji karnawałowych na całym świecie. Posługuje się wieloma kodami kulturowymi – od średniowiecznej Europy po Nową Gwineę. Widzowie są uczestnikami tego wydarzenia, jego integralną częścią. – Jeden obrót magicznego koła zamienia codzienny świat w rzeczywistość, której nigdy nie widziano. Kolejny obrót – a zwykły człowiek zmienia wygląd i staje się groteskowy. A finał jest doprawdy nieoczekiwany.
THE MOONSTERS – Rodzina dziwnych stworów przybywa na Ziemię, przynosząc ze sobą swój specjalny porządek snów. Spacerują, poszukując spadających gwiazd oraz próbując poznać miasto i jego mieszkańców. Sprawiają, że publiczność zapada w sen i przenosi się do świata marzeń. – Oto baza fabuły. To liryczne, zabawne
i interaktywne przedstawienie wykonywane jest przez aktorów w maskach. Nawiązuje do dzieciństwa, chcąc uruchomić w widzach nowe obszary wyobraźni.
Teatr Nikoli
Teatr Nikoli łączy w sobie elementy pantomimy, akrobatyki, komedii, tańca współczesnego i sztuki cyrkowej. Muzyka, ruch i gest są tu najważniejsze. Największy nacisk stawiany jest na humor i pozytywną energię, które ułatwiają widzowi wejście w przedstawienie. Teatr ma w repertuarze zarówno przedstawienia sceniczne, jak i plenerowe. Ich różnorodna forma i bogactwo treści sprawiają, że adresatami mogą być ludzie w każdym wieku.
IMPRESARIO – Talent jest jak skrzydła motyla, unoszące artystę i dające mu lekkość oraz inspirację. Są one jednak tak delikatne i kruche, że nawet lekki powiew może naruszyć ich strukturę. Przedstawienie to historia artystów o wielkim talencie, którzy wpadli w sidła show biznesu. Główną postacią jest mający władzę impresario, który jak pająk konsekwentnie plącze swoje sieci, by łapać kolejne wielobarwne motyle. Odbiera im swobodę i wolność lotu, a więc twórcze życie. „Impresario” to również uniwersalna historia o wrażliwości i trudnościach bycia dorosłym.
RÓŻOWY PUNK – Sztuka ma wielką siłę, dzięki której można zmieniać świat wokół siebie na lepsze. – W takim przekonaniu żyje i do tego dąży Różowy Punk. Buduje swój własny świat, w którym ważne miejsce zajmuje suche drzewko. Dba o nie
i starannie pielęgnuje, ale, mimo codziennego podlewania i troski, drzewko nie kwitnie. Punk swoje poranki i wieczory dzieli z jedynym przyjacielem. Jest on powiernikiem jego muzycznych uniesień, płynących z własnoręcznie stworzonej gitary. Bohater tworzy z nadzieją, że dzięki mocy muzyki uratuje świat. Struny instrumentu naprężają się znacznie mocniej, kiedy pojawia się Wujek Sim – Prowokator. Efekty jego wpływu na głównego bohatera są zadziwiające. „Różowy Punk” to opowieść o przyjaźni i walce ze złem.
Teatr Pantomimy MIMO
Teatr Pantomimy Mimo powstał w roku 2002. Założony przez
Bartłomieja Ostapczuka jako teatr jednego aktora, szybko przekształcił się
w zespół. Poszukiwania artystyczne aktorów zaowocowały wypracowaniem własnego języka teatralnego, w którym artyści starają się łączyć
elementy sztuki najważniejszych twórców współczesnej pantomimy.
Członkowie grupy poprzez ruch i gest próbują wyrazić esencję uczuć
i emocji, nie stroniąc przy tym od odrobiny absurdu. Pragną by, przy zachowaniu zasad sztuki pantomimy, jedynymi granicami były granice ich wyobraźni. Teatr zaprezentował dotychczas 14 premier. Od 2010 roku realizuje również przedstawienia plenerowe. Aktorzy teatru związani są z Warszawskim Centrum Pantomimy, gdzie od lat doskonalą swój warsztat.
KOMEDIANCI – Widzowie mają w tym przedstawieniu okazję powrócić do czasów, w których grupy artystów prezentowały swoje przedstawienia na ulicach
i miejskich placach. Opowiada ono historię artystycznej grupy, która od dawna nie miała możliwości zaprezentowania swej sztuki. Podróżuje jedynie z miejsca na miejsce wozem, spelniającym też funckę domu. Pewnego dnia, całkiem niespodziewanie, pojawiają się widzowie i zaczyna się przedstawienie, w którym rzeczywistość sceniczna miesza się z osobistymi relacjami, tworząc zaskakujące
i zabawne sytuacje. To opowieść, w czasie której na oczach widzów ożywają dawne namiętności i miłości. W spektakl zostały wkomponowane sceny z legendarnego filmu „Enfants du Paradis” Marcela Carné z 1945 roku. Będzie więc można zobaczyć rodzaj pantomimy, który ogląda się bardzo rzadko. Chcemy przywołać ducha dawnych ulicznych artystów, kuglarzy, aktorów, którzy całe swoje życie poświęcali prezentowaniu sztuki przypadkowemu widzowi, których pasja i ekspresja działania urzekały swą prawdziwością, a ich umiejętności i pomysły nie pozwalały przejść obok obojętnie – powiedział reżyser Bartłomiej Ostapczuk. “Komedianci” to przedstawienie niepozbawione refleksji; komiczne i dynamiczne. Nie pada w nim ani jedno słowo, choć tak wiele zostaje powiedziane.
Teatr Akt
IN BLUE – Pierwotna wersja tego lekkiego i zabawnego przedstawienia została przygotowana na Europe on Water Festival w Istambule – Europejskiej Stolicy Kultury. – To połączenie teatru pantomimy, tańca, cyrku, teatru ulicznego
i happeningu. Tematem przewodnim jest podróż w krainę wyobraźni, w którą niespodziewanie wyrusza główny bohater. Spotyka na swej drodze nimfy, syreny, koniki wodne i inne baśniowe stwory. Fantazyjny wodny świat inspiruje do stworzenia niezwykłych obrazów – czasem lirycznych jak spokojna toń wodna, czasem dynamicznych jak rwący strumień, a czasem gwałtownych jak wzburzone morze. Środki wyrazu to: klasyczna pantomima, taniec z pelerynami-skrzydłami, taniec z wachlarzami, popis na wysokości, taniec na szczudłach i powerizerach.
POZA CZASEM – to metafora kolejnej podróży w głąb własnej wyobraźni, tym razem w czasie i przestrzeni. Podejmujemy ją zawsze, gdy poszukujemy wartości
i dociekamy sensu istnienia. Podróżując pokonujemy słabości – i nie pozostajemy już tacy sami. Wędrówka poza czasem pozwala spełnić swe marzenia, stać się na chwilę kimś innym. To moment, w którym możemy się zatrzymać i dostrzec drugiego człowieka obok nas. „Poza czasem” jest opowieścią, utrzymaną
w stylistyce steampunk, łączącej styl retro z fantastyką naukową. Teatrem ruchu, pantomimy, tańca i nowego cyrku w połączeniu z graną na żywo muzyką.
Kijowski Teatr Uliczny HIGHLIGHTS
Teatr założony został w roku 1993 przez aktorów teatru Młodego Widza
w Kijowie. Do roku 2003 pracował jako Kijowski Teatr Eksperymentalny, realizując pozycje ze światowego repertuaru klasycznego i współczesnego. W 1994 zespół Anatolija Pietrowa rozpoczął tworzenie spektakli ulicznych, które były prezentowane m.in. w Słowacji, Niemczech, Danii,Tunezji, Turcji, Bahrajnie, na Cyprze oraz na licznych festiwalach w Polsce. Znany był z realizacji widowisk plenerowych, które łączyły ekspresję aktorską z tańcem i elementami o charakterze wizualnym, tradycyjnie używanymi w przedstawieniach plenerowych. W 2011 aktorzy KTE powołali zespól Highlights, łączący młodość i żywiołowość z doświadczeniem zdobytym na europejskich festiwalach.
WESOŁA BAJKA O SMUTNEJ KRÓLEWNIE – Historia znana, wzbogacona przez kijowski teatr o nowe wątki. Zadania rozbawienia smutnej królewny podejmują się: Czarny Książę, mający na usługach trójgłowego smoka i wesoły muzykant, któremu dopomaga Baba Jaga i Chata na Kurzej Stopce. To pełne humoru, zabawnych sytuacji i interakcji z publicznością przedstawienie przeznaczone jest nie tylko dla najmłodszej widowni.
KOROWÓD TAŃCA – to żywiołowy i kolorowy spektakl, zawierający sceny komediowe i taneczne, pozwalające na wlącznie w zabawę publiczności. Zabawę
z popisami sczudlarzy i z muzyką: flamenco, rock and rollem, pop dance’m ale także ukraińską hołubką.
Gilad Shabtay – Izrael
KIRKAS GILGAMESH
„Chodź i zobacz!
Ekstrawagancki herszt
Najsilniejszy człowiek na świecie
Najbardziej giętki akrobata na planecie
Żongler, który przeciwstawia się prawom fizyki (i miłości)
I dziwak, który oswoił ogień
W jedynym takim (szalonym) monodramie!”
Reżyser: Arik Eber
Scenografia: Ofir Shabtay, Yotam Peled, Didi Alon
Kostiumy: Revital Avidar
Twórca i wykonawca: Gilad Shabtay
Gilad Shabtay urodził się w Izraelu, od 2015 roku mieszka zaś i pracuje
w Europie. Studiował cyrk w Hiszpanii („Carampa”), taniec w Izraelu („Hasadna”) i teatr we Francji (Ecole Philippe Gaulier). Występował setki razy na całym świecie, współpracując z różnymi grupami (Pyromania, Interkunst, Teatre NN …). Pracuje i w duecie („Nie próbuj tego w domu”, „Donkey Duo”), i jako solista (Kirkas Gilgamesz, Don Pepino, Dwuznaczny włóczęga).
Donkey Duo (Finlandia i Izrael)
DONKEY BUSINESS
Dwie osoby przeciskające się przez małą obręcz, latające kurczę, różowa bielizna, twerking, kobieta-wąż, ogień i wybuchy. – Wszystko to i nie tylko pojawia się w tym cyrkowym show. Mieszanka lodowatych, nordyckich umiejętności i ognistego, śródziemnomorskiego temperamentu.
Twórcy i wykonawcy: Sari Mäkelä (Finlandia), Gilad Shabtay (Izrael)
Sari Mäkelä jest artystką cyrkową z Finlandii. Sztukę cyrkową studiowała
w CAU w Hiszpanii, a teatr w Ecole Philippe Gaulier we Francji. Jest autorką swojego solowego pokazu The Great Granny Show; należy też do różnych kolektywów twórczych – np. Kabaretu Kalashnikov. Występowała na wielu festiwalach w całej Europie.
Teatr KTO
ZAPACH CZASU – to poetycka impresja teatralna odwołująca się do świata dziecka, inspirowana twórczością Gabriela Garcii Marqueza, Hugo Clausa, Emila Zegadłowicza, a także przeżyciami z dzieciństwa autora scenariusza i reżysera. W przedstawieniu występuje wiele barwnych, czasem strasznych, czasem śmiesznych postaci i sytuacji charakterystycznych dla małego polskiego miasteczka lat 20., 30. Jest to jednak przedstawienie uniwersalne, opowiadające o dzieciństwie, dorastaniu, strachu, okrucieństwie i miłości. W widowisku nie ma tekstu, jest za to muzyka Piotra Czajkowskiego, grana również na żywo przez aktorów na harmonijkach ustnych. Wykorzystywane są też olbrzymie, jeżdżące dekoracje, ogień, pirotechnika i szczudła. Spektakl prezentowany był w wielu miastach Polski, a także w Brazylii, we Francji, w Holandii, Iranie, Korei Południowej, Meksyku, Niemczech, Tunezji, na Ukrainie, we Włoszech.
FROM HEAVEN TO HELL – performance w wykonaniu uczestników 24. MIĘDZYNARODOWYCH WARSZTATÓW ARTYSTYCZNYCH MŁODZIEŻY – Jelenia Góra 12-21.07.2019
To cykliczne, interdyscyplinarne warsztaty artystyczne, odbywające się od 1996 w Polsce, Niemczech i Francji (na początku zamiast Francji były Czechy). Warsztaty wspierają międzykulturową komunikację. Organizowane są animacje i gry językowe, wycieczki krajoznawcze, wieczory o charakterze kulturalnym, koła dyskusyjne na tematy kulturowe i polityczne.
Temat warsztatów: FROM HEAVEN TO HELL.
W programie przewidziano zajęcia w mieszanych narodowościowo grupach warsztatowych, prowadzonych przez profesjonalistów z trzech krajów. Na zakończenie warsztatów odbędzie się wspólny performance.
Dofinansowanie: Polsko – Niemiecka Współpraca Młodzieży i Miasto Jelenia Góra.Organizatorem warsztatów w Polsce jest Osiedlowy Dom Kultury w Jeleniej Górze. Partnerzy zagraniczni: Landesvereinigung Kulturelle Kinder – und Judendbildung Sachsen e.V, Leipzig, Niemcy. MJC DU PLATEAU, Saint-Brieuc, Francja.
Wydarzenie zostało dofinansowane przez Miasto Jelenia Góra oraz zostało objęte honorowym patronatem Prezydenta Miasta Jeleniej Góry Jerzego Łużniaka.
Wydarzenie zostało dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
*****************************************************************************************************************************
36. Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych
20 – 22 lipca 2018 r. – Plac Ratuszowy – Jelenia Góra
Tegoroczny festiwal – już trzydziesty szósty – to tradycja regionu, przedsięwzięcie wyjątkowe, prekursorskie, które wyznaczyło kierunek rozwoju wielu twórcom. Nie tylko mieszkańcom trudno sobie wyobrazić lipiec bez ulicznych przedstawień. Wiele osób z Polski planuje swoje urlopowe peregrynacje tak, by wiodły przez Jelenią Górę właśnie
w czasie Festiwalu. Bo też oferta artystyczna będzie bardzo atrakcyjna.
Polacy i turyści z zagranicy oglądają spektakle oparte na akrobacji, klaunadzie, działaniach z ogniem i wodą, animacji wielkich obiektów – ale też kameralne, w których widzowie są w bezpośrednim kontakcie z artystami, często wciągani do zabawy. Także tematyka festiwalowych pokazów jest różnorodna. Od frenetycznej rozrywki po zadumę nad stanem współczesnej cywilizacji. Od czystej, radosnej zabawy po wyprawy w stronę religijną i metafizyczną. Adresatami Festiwalu są dorośli i dzieci. Poznań ma koziołki, Toruń pierniki, Kraków smoka – a Jelenia Góra MFTU.
Wszystko, co dotyczy teatru ulicy w Polsce – TU, w Jeleniej Górze, miało swój początek. Festiwal wyedukował i wychował własną publiczność. Bardzo liczną i zróżnicowaną.
Tegoroczny Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych odbędzie się w dniach 20 – 22 lipca. To czas wakacji i odpoczynku, w szczególności dla dzieci i młodzieży. Festiwal dla tej grupy odbiorców stanowi niejednokrotnie jedyną jej rozrywkę, w wielu wypadkach jest jedynym spotkaniem z teatrem w czasie wakacji, jedyną atrakcją kulturalną, w której uczestniczą aktywnie przez 3 kolejne dni.
Teatr uliczny dysponuje ogromną siłą przebicia, angażując widownię do czynnego uczestnictwa w pokazach, co często daje szansę na połączenie rozrywki z wymiarem duchowym. Nadrzędnym celem tej formy jest żywy kontakt aktora z widzem, dialog. Różne są terminy na określenie tego zjawiska kulturalnego: teatr ubogi, otwarty, drugiej formy, niekomercyjny, poszukujący, eksperymentalny, alternatywny… Żadna z tych nazw nie oddaje w pełni opisywanego zjawiska. Jest to teatr gubiący swoje tradycyjne akcesoria, coraz bliższy potoczności życia i wtopiony w ulice miasta. We wszystkich swoich odmianach zawiera elementy happeningu. Przedstawienia uliczne zwracają i zatrzymują uwagę przypadkowych przechodniów. Charakteryzują się zwięzłością i oszczędnym tekstem, korzystają z najprostszych środków.
Sztuka teatru jest najwyższą formą komunikacji międzyludzkiej, a teatr uliczny to jego najbardziej demokratyczna postać, zapewniająca powszechny dostęp do twórczości każdemu, kto zechce brać udział w działaniach artystycznych. W teatrze ulicznym współegzystują bardzo różne nurty. Zawsze jednak jesteśmy niezwykle blisko źródeł teatralności – dziania się we wspólnocie. I właśnie owa wspólnota to kwintesencja naszego Festiwalu.
Festiwal z jego prezentacjami to miejsce swoistego doświadczenia na styku sztuki i potocznego życia. Ulica jest synonimem tej potoczności. W tym teatrze nie istnieje granica między sceną a widownią: teatr uliczny włącza w sceniczne dzianie się zwykłe życie ulicy. Zagarnia przechodniów z ich codziennymi sprawami.
Grają bramy, zaułki, perspektywy ulic, fasady domów. To jednak także teatr ekspresji i żywiołów, bo ciało aktora, ogień, woda i dym stanowią tu również klasyczną scenografię.
W doborze programu chcemy postawić największy nacisk na rozmaitość formy. Naszym celem jest zaprezentowanie różnych artystów, ukazanie wielu sposobów myślenia o pozornie podobnych założeniach formalnych.
Planujemy zaprosić, między innymi zespoły: THEATER IRRWISCH z Austrii czy PASPARTOUT z Niemiec.
Ale chcemy także, by odwiedzili nas klauni różnych narodowości, zespoły wędrowne, performerzy, artyści, którzy w swoje kreacje wcielają sztukę ruchu, akrobatykę oraz zespoły cyrkowo – muzyczne. Chcemy zaprosić zespoły, które współdziałają z dziećmi. Dzieci są najbardziej otwarte, wręcz idealne do współpracy z artystami, do zabaw parateatralnych, opartych na grze wyobraźni. Podejmowane w czasie festiwalu działania mają charakter w istocie wychowawczy, prowadzą do uwrażliwienia na różne formy teatru, rozszerzają horyzonty, wpływają na pogłębienie procesów rozumienia i odczuwania świata. Prezentacje dla dzieci odbywać się będą codziennie, w godzinach przedpołudniowych. Popołudnia wypełnione zostaną przedstawieniami w wykonaniu clownów, zespołów ulicznych prezentujących tak zwany teatr rodzinny, zespołów proponujących wspólne, interaktywne biesiadowanie z publicznością.
Nadrzędnym celem organizatorów jest przede wszystkim kontynuacja 36-letniej tradycji festiwalu, utrzymanie wysokiego poziomu artystycznego, zapewnienie różnorodnej rozrywki rzeszom mieszkańców i turystów. Chcemy łączyć umowność i tajemniczość teatru ze spontanicznością i specyfiką szeroko rozumniej sztuki ulicy.
PROGRAM 36. MFTU
20 lipca PIĄTEK
21:15 Uroczyste otwarcie 36. Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Ulicznych. Amfiteatr – Plac Ratuszowy
21:30 Flow Fireshow – Polska – „Wielki Gatsby” – pokaz tańca i ognia
21:45 Teatr Ósmego Dnia – Polska – „Summit_2.0”
21 lipca SOBOTA
16:00 Teatr Szczęście – Polska – „Ale Cyrki”
17:00 Theater Irrwisch – Austria – „Nujork Denzing Kwiin”
18:00 Luigi Ciotta –Włochy – „Tutti in Valigia”
19:00 Theater Irrwisch – Austria – „Mudjumping”
20:00 V.O.S.A Theatre – Czechy – parada od Bramy Wojanowskiej na Plac Ratuszowy
20:20 V.O.S.A Theatre – Czechy – „High Dreaming”
21:30 Teatr HoM – Polska – „Golem Godula”
22 lipca NIEDZIELA
16:45 PasParTouT – Niemcy – „RaTaTa”
17:30 Luigi Ciotta – Włochy – „Sweet Dreams”
18:00 Teatr Porywacze Ciał – Polska – „Hultaje”
19:00 PasParTout – Niemcy – „RaTaTa”
19:45 Teatr HoM – Polska – „Monsieur Charlie”
20:45 Teatr Ewolucji Cienia – Polska – „Fin Amor”
22:00 Theater Gajes – Holandia – „Odyssee” parking przy Hotelu Mercure (ul. Sudecka 63)
ZESPOŁY
Mr Pejo`s Wandering Dolls – to teatr kultury karnawału, masek, groteski, bufonady, założony w roku 1993 w Sankt Petersburgu. Jego występy są interaktywnym show, dającym widzom wybór: wziąć w nim udział lub pozostać obserwatorem. A opowieści, prezentowane przez aktorów w maskach, są tajemnicze i nasycone magią. Na międzynarodowych festiwalach grupa wielokrotnie otrzymywała nagrody – między innymi: w kategoriach “Best Actress” oraz “Best direction” podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Bukareszcie, “100, 1000, 1000000 of stories” na festiwalu «Harlequin» in Sankt Petersburgu, nagrodę podczas Festiwalu Teatrów w Zamościu…
BESTIARY to nowy eksperyment Mr. Pejo’s Wandering Dolls. – Nawiązuje do przeszłości, teraźniejszości i przyszłości tradycji karnawałowych na całym świecie. Posługuje się wieloma kodami kulturowymi – od średniowiecznej Europy po Nową Gwineę. Widzowie są uczestnikami tego wydarzenia, jego integralną częścią. – Jeden obrót magicznego koła zamienia codzienny świat w rzeczywistość, której nigdy nie widziano. Kolejny obrót – a zwykły człowiek zmienia wygląd i staje się groteskowy. A finał jest doprawdy nieoczekiwany.
THE MOONSTERS – Rodzina dziwnych stworów przybywa na Ziemię, przynosząc ze sobą swój specjalny porządek snów. Spacerują, poszukując spadających gwiazd oraz próbując poznać miasto i jego mieszkańców. Sprawiają, że publiczność zapada w sen i przenosi się do świata marzeń. – Oto baza fabuły. To liryczne, zabawne
i interaktywne przedstawienie wykonywane jest przez aktorów w maskach. Nawiązuje do dzieciństwa, chcąc uruchomić w widzach nowe obszary wyobraźni.
FLOW FIRESHOW Zespół działa od 13 lat, prezentując każdego roku ponad ponad 100 pokazów na terenie całej Polski. Operuje ogniem, efektami pirotechnicznymi, laserami i światłami ledowymi, tworząc niepowtarzalne, odmienne za każdym razem, widowiska. Na osiągnie tych spektakularnych efektów pozawala profesjonalny, bardzo rozmaity sprzęt, którym artyści się posługują. Rzecz jasna spektakle to nie tylko technika. Niebagatelne znaczenie mają również znakomite umiejętności kuglarskie wykonawców i ich wyobraźnia, pozwalająca na prezentowanie bardzo oryginalnych scenariuszy. A wszystko to na superprofesjonalnym poziomie, gwarantującym nie tylko artystom, ale i publiczności pełne bezpieczeństwo.
Fireshow WIELKI GATSBY to laureat kilku konkursów. – Fabularny początek komediowego przedstawienia jest następujący: do wielkiego miasta przyjeżdża przedstawiciel amerykańskiej wsi. Wśród tłumów na ulicy poznaje piękną kobietę, zaciekawioną jego niezwykłymi umiejętnościami… Początkowe lekceważenie przeradza się w zachwyt, kiedy bohater prezentuje wszystkie swoje umiejętności – oczywiście nie tylko jej, ale także zebranej publiczności. WIELKI GATSBY pozwala zaprezentować pełną gamę sprzętów fireshow – pojki, kije, pochodnie, smocze kije, płonące kwadraty i instalacje oraz pirotechniczne efekty specjalne (kolorowe ognie, fajerwerki, zianie ogniem, iskry, połykanie płomieni…) – w choreografii wykonywanej przez czterech tancerzy, ubranych w kostiumy z epoki.
TEATR ÓSMEGO DNIA – tego teatru publiczności MFTU przedstawiać nie potrzeba. Brał udział w pierwszym Festiwalu, a potem w kilku innych. Powiedzmy więc w największym skrócie:
Historia Teatru Ósmego Dnia zaczęła się w roku 1964. Powstał na poznańskiej polonistyce jako Studencki Teatr Poezji „Ósmego Dnia”. Nazwa zaczerpnięta została z Teatrzyku „Zielona Gęś” Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego, który historię stworzenia świata rozpisał na osiem dni, z których ostatni został poświęcony na stworzenie teatru. W roku 1966 Zbigniew Osiński wprowadził do zespołu fascynację pracą Jerzego Grotowskiego. Tym, co równocześnie kształtowało postawę ideową grupy, były wydarzenia roku 1968, a także późniejsza sytuacja społeczno-polityczna. Przedmiotem zainteresowania twórców stał się człowiek współczesny, żyjący w konkretnym czasie i kontekście społecznym. Teatr zaczął być rozumiany nie tylko jako przestrzeń poszukiwań artystycznych, ale przede wszystkim miejsce reakcji na otaczający świat. Był to początek polemiki z Grotowskim. Dzisiejsza liderka Ósemek Ewa Wójciak dołączyła do Teatru na początku lat 70. Kierownikiem artystycznym był wówczas Lech Raczak. Teatr miał być „całością, pomysłem na życie w ogóle, miejscem wymiany myśli i przeżyć”. Podstawą tworzenia stała się tożsamość poglądów głoszonych przez twórców na co dzień i realizowanych w działaniach teatralnych. Zacieranie granicy między sztuką a życiem ukształtowało charakterystyczny dla Ósemek sposób uprawiania aktorstwa, w którym kreacja ustępuje miejsca prywatności, a aktor ujawnia przed widzem swoją niedoskonałość. Bazą przedstawień stawały się scenariusze przygotowywane przez cały zespół, a sposobem pracy zbiorowa improwizacja. W 1992 Teatr Ósmego Dnia otrzymał dotację władz miasta i siedzibę w Poznaniu. W 1993 odszedł z zespołu Lech Raczak, a kierownikiem artystycznym została Ewa Wójciak. W 2014 powołano do życia Radę Artystyczną , w której skład wchodzą: Ewa Wójciak, Adam Borowski, Jacek Chmaj, Tadeusz Janiszewski, Marcin Kęszycki.
Ósemki zaprezentują w tym roku na MFTU przedstawienie SUMMIT-2. 0. które premierę miało w październiku roku 2014. Pokazuje ono celebrytów jako władców świata, którzy bawią się kosztem innych i decydują o ich losach. Niechętnie dopuszczają do swojego grona obcego przybysza, lecz w końcu zapraszają go na ucztę, której głównym daniem jest żywy człowiek podzielony na tusze. W rękach bohaterów pojawiają się dziecięce pistolety, rozpoczyna się wojenka jak z gier komputerowych. W efekcie kolorowy świat zmienia się w prawdziwą rzeczywistość wojenną. Żart zostaje zastąpiony agresją.
Światu rządzących przeciwstawiony zostaje świat ludzi młodych, którzy wybierają inne życie. Sceny spektaklu nawiązują do legendarnych filmów Luisa Buñuela „Dyskretny urok burżuazji” i „Widmo wolności”.
Summit 2.0 to monumentalne, plenerowe przedstawienie, które wykorzystuje ruchome obiekty oraz spektakularne projekcje wideo, przetwarzające i rozwijające obrazy żywego planu.
TEATR SZCZĘŚCIE – Łączy teatr z tym, co najlepsze w kabarecie, stand-upie, klaunadzie, improwizacji, operuje szeroko rozumianą komediowością. W Szczęściu działają najbardziej utytułowani krakowscy komicy, którzy w swoich autorskich przedstawieniach pokazują „najzabawniejsze oblicze teatru i najbardziej artystycznie wysmakowane oblicze komizmu”. Celem jest „wywoływanie uśmiechu jako widocznej oznaki szczęścia”. Uśmiechy widzowie Teatru roznoszą po mieście, przynoszą do domów, budując w ten sposób tak zwane szczęście ogólne. To samo, którego nie dają pieniądze, którego się nie ma w kartach, gdy ma się je w miłości, które zawsze ma głupi i którego na szczęście ma się więcej niż rozumu.
Na tegorocznym MFTU Teatr Szczęście pokaże pozostające w repertuarze zespołu już od 21 lat przedstawienie dla dzieci ALE CYRKI. – Sympatyczny Klaun Feliks opowiada swoje historie z podróży po świecie, podczas których poznał iluzjonistę, ćwiczył pod okiem świetnego żonglera i muzykował z wielką orkiestrą. Ale cyrki to pełna dowcipu klaunada, podczas której mali widzowie wspólnie z głównym bohaterem odkrywają swoje liczne talenty. Będzie iluzja i żonglerka, skecze, komiczne scenki i etiudy muzyczne, taniec, pantomima, gra na ukulele i harmonijce oraz wielu innych instrumentach. – Na koniec wszyscy zostaną obdarowani przez klauna balonami i plakatami z imienną dedykacją.
THEATER IRRWISCH – „Postacie są dziwne, ale prawdziwe” – napisał jeden z krytyków. Inny podziwiał, że artyści Irrwisch żyją nieskrępowaną wyobraźnią, w której zakamuflowana filantropia sąsiaduje z bezczelnością. – Od roku 1992 zespół pokazuje latem swoje przedstawienia. Aktorzy, działając w ramach teatru ulicznego, dopracowali się własnego stylu. Ich spontaniczna, często absurdalna, zabawa oparta jest na poczuciu humoru. Nonsens jest tu źródłem radości. Łamią tabu, przesuwają granice, zaskakują i fascynują w niecodzienny sposób. Tworzą osobliwe, jakby zepsute postacie, kultywujące swoje błędy i niedoskonałości. Irrwisch gra na ulicach i placach, w wioskach i miasteczkach, w domach, a czasem na nich. – Tam, gdzie jest złudzenie, jest przecież teatr. Zespół tworzą: Stefan Novak, Stefan Grassl, Rudolf Hebinger, Christophe Dumalin, Manfred Unterluggauer.
NUJORK DENZING KWIIN – Teatr tak opisuje to swoje przedstawienie: Nie są to pływacy w basenie – to mnisi swingersi. To przed nimi ostrzegali nas zawsze rodzice, bo właśnie nimi chcieliśmy kiedyś się stać. – Jest tak, jakby ożył komiks, wyrwany ze świata dzikiej, podmiejskiej dyskoteki. Dzięki niepowtarzalnemu urokowi lat siedemdziesiątych bohaterowie ze sztucznymi brodami wywołują frenetyczny śmiech publiczności a ulica kołysze się, miasto tańczy.
MUDJUMPRING – Bohaterowie, jak to bezdomni włóczędzy, są zawsze w ruchu… Skaczą, śpiewają, bębnią i tańczą po to, by znaleźć dla siebie miejsce w sercach widzów. Używając zardzewiałych, śmieciowych rekwizytów, wszechstronni artyści zespołu bawią swymi absurdalnymi pomysłami, ale też skłaniają do refleksji. – I okazuje się, że tym zaniedbanym postaciom należą się gromkie oklaski i głośny śmiech. Czy ktoś jednak zdecyduje się ich naprawdę przytulić? Akrobatyka staje się tu poezją, poruszającą opowieścią o życiu – na ulicy i nie tylko.
LUIGI CIOTTA – Aktor teatralny, uliczny performer, komik, prezenter pokazów rozmaitości, malarz. Artysta mówi: „Zmiana perspektywy jest stałym elementem moich doświadczeń. Zajrzyj do wnętrza umysłu i nie tylko tam – i powróć do zabawy z niczym; oderwiesz się wówczas od codzienności, uchwycisz niezwykłość. ” Luigi Ciotta jest profesjonalnym aktorem teatralnym. Urodził się w Palermo w roku 1979, a w 2000 przeniósł do Bolonii, by studiować sztukę, muzykę i performance. Potem studiował aktorstwo na Performing Art University w Turynie. Od roku 2005 roku występuje w wielu krajach jako aktor, komik i performer uliczny. Odniósł wielki sukces we Włoszech i na międzynarodowych festiwalach (Avignone, Chalon, Aurillac we Francji, DubFest w ZEA, Haifa Kids Festival w Izraelu, Imaginarius w Portougal, Terres Rouges w Luksemburgu, etc …). Swoje umiejętności rozwija ciągle na rozmaitych szkoleniach, kursach i warsztatach.
TUTTI IN VALIGIA – VISUAL COMEDY – Walizki wewnątrz walizek w walizkach … Obiekty, które nieustannie mutują. – Przedstawienie łączy w sobie teatr, klaunadę i cyrk, a prostota Luigiego Ciotty angażuje publiczność, która współdziała z nim w tym zwariowanym, ale też poetyckim przedsięwzięciu. Show Tutti in Valigia to efekt badań nad komedią niewerbalną i komiksowym wykorzystaniem obiektów, które w stylu typowej klaunady zostały wyjęte z oryginalnego kontekstu, aby stać się czymś… komicznym i fantastycznym. Wyobraźnię publiczności ożywia świat magii, gier i fantasy – nieco w stylu retro.
Ponieważ każda praca, wykonywana przez długi czas, staje się nudna i powtarzalna, po wielu latach spędzonych na noszeniu bagażu, postać Luigiego Ciotty – ekscentryczny portier hotelowy – nauczyła się patrzeć na rzeczy z zupełnie innego punktu widzenia i przełamywać monotonię codziennej, alienującej rutyny. – Ta zmiana perspektywy jest stałym tematem programu: spoglądanie poza umysł – a może lepiej: do wnętrza umysłu, do wnętrza nas samych – aby odkryć na nowo zdolność zabawy i chwytać prawdziwie niezwykłą naturę zwykłych rzeczy.
SWEET DREAMS to groteskowe, komiczne przedstawienie, w którym metaforą staje się cukier, rzecz bowiem jest o przyjemności
i uzależnieniach. Luigi Ciotta wciela się w rolę ulicznego sprzedawcy słodyczy, który radośnie proponuje porzucenie zmartwień i zapomnienie o konsekwencjach. Jego zachętom towarzyszy także słodka muzyka. Sprzedawca stopniowo traci swoją maskę… – Widzowie staną twarzą w twarz z tym, co można opisać jako owłosioną nadwagę postaci typu Lolita – która wykona taneczny i akrobatyczny striptiz.
Sweet Dreams nie ma tu na celu propagowania ascezy. Proponuje tylko, by publiczność zastanowiła się nad mechanizmami uzależnienia. – Cukier jednak jest w tym spektaklu symbolem i metaforą czegoś znacznie większego i głębszego. Mechanizm pożądania sprawia, że zaspokojenie pragnienia nigdy nie daje nam pełnego zadowolenia. Cukrowa Wróżka zrodziła się z chęci stworzenia postaci, która uosabia tkwiącą w słodyczach ambiwalencję: z jednej strony są niewinne, kojarzą się z dziećmi i szczęściem, z drugiej zaś ukrywają swą mroczną stronę. Wewnętrzne kontrasty tej postaci tworzą komiczną maskę, będącą hybrydą mężczyzny i kobiety, czystości i pożądania, słodyczy i grozy.
V.O.S.A. THEATRE – Powstał w roku w 2010 roku, by reprezentować Republikę Czeską na Światowej Wystawie EXPO w Szanghaju. Jest to grupa akrobatów i innych artystów, działająca pod kierunkiem Jakuba Vedrala. V.O.S.A. występuje w swoim kraju i za granicą.
HIGH DREAMING to niepowtarzalne przedstawienie z graną na żywo muzyką, niezwykłymi pojazdami, akrobacjami na wysokościach, żonglerką i występami mimów. Oglądamy stworzone w wyobraźni artystów sny – o latających maszynach, o morzu, ale też o międzyludzkich związkach, pożądaniu… Cała ta fantasmagoria, prezentowana w nieoczekiwanych, nieteatralnych miejscach miejskiej przestrzeni, wzrusza i bawi. Używane podczas pokazu wehikuły służą nie tylko do przemieszczania się, ale także jako scena, teatr lalek czy konstrukcje do napowietrznych akrobacji. Do wykonania tych maszyn użyto oryginalnych samochodów, motocykli i rowerów, tworząc, między innymi, największe szprychowe koła w Europie. Pojazdy, o których mowa, mogą pomieścić od jednej do czterech osób.
TEATR HoM skupia artystów zajmujących się różnymi formami teatralnymi, performancem i muzyką. Inicjatorem przedsięwzięcia jest aktor i reżyser teatru pantomimy Jakub Kabus. Patronat nad przedsięwzięciem sprawuje Teatr Mały w Tychach, Miejskie Centrum Kultury w Tychach oraz Stowarzyszenie Śląskie Zakłady Sztuki.
GOLEM GODULA – Przedstawienie plenerowe stworzone przez Jakuba Kabusa (scenariusz, reżyseria) na bazie mitów i legend o Karolu Goduli, który podobno parał się alchemią i miał konszachty z diabłem. Ba, niektórzy powiadali, że sam nim był. Straszono nim dzieci i fantazjowano o ukrytym przez niego w kopalniach majątku. Godula zniszczył dokumenty i dagerotypy, które mogły potomnym przybliżyć jego prawdziwą historię. Co wiemy o nim na pewno? – Był chłopcem z biednej rodziny, przygarniętym i obdarowanym wykształceniem oraz skromnym majątkiem przez hrabiego Ballestrema, śląskiego magnata
i przemysłowca. Napadnięty i okrutnie okaleczony za młodu, obrócił całą swą energię i niezwykły, wizjonerski geniusz w budowę sieci nowoczesnych hut i kopalń. Stał się jednym z najmożniejszych przemysłowców na Śląsku. Nazywano go królem cynku i węgla. Kalectwo i oszpecona twarz, wraz z piętnem, jakie wywarły na jego psychice, wreszcie zawiść gminu, z którego przecież się wywodził, i pogarda szlachty, wzniosły mur między Karolem Godulą a jemu współczesnymi. Strach i podziw zaowocowały całą mitologią fantastycznych, faustowskich bajań na jego temat. Niemal cały swój majątek Godula zapisał sześcioletniemu dziecku, obcej mu sierocie. Legenda mówi, że widząc inne dzieci wyszydzające i rzucające kamieniami w kulawego „wariata”, małej Joasi zrobiło się żal starszego, samotnego pana i podarowała mu bukiet polnych kwiatów…
MONSIEUR CHARLIE to hołd grupy złożony geniuszowi Charliego Chaplina. Na przedstawienie składają się 4 komiczne etiudy, stworzone w estetyce niemego kina, z muzyką graną na żywo przez tapera.
PasParTouT – Teatr podróżuje po świecie – odwiedził ponad 20 krajów – od 25 lat, tworząc mobilne, oparte na improwizacji przedstawienia lalkowe z graną na żywo muzyką. Wrażliwi i w subtelny sposób komiczni artyści wchodzą w interakcję z publicznością, niezależnie od miejsca, w którym przychodzi im występować. – Komiczne kurczęta, gryzące szczury czy figlarny słoń zawsze dostarczają widowni zwierzęcej wprost przyjemności. Mówią o sobie, że są teatrem dla wszystkich. Także dla publiczności, która nigdy wcześniej teatru nie doświadczyła. Konkretne warunki, w których artyści występują, sprawiają że żaden program nie jest podobny do drugiego.
RaTaTA – Przedstawienie opowiada o tym, jak gromada szczurów, które wyszły z kanałów, postanowiła podbić świat. Pozostające w ciągłym ruchu gryzonie grają na instrumentach i ich żywiołowości doprawdy trudno się oprzeć.
TEATR PORYWACZE CIAŁ – Teatr powstał 26 lat temu. Jego założycielami byli Katarzyna Pawłowska i Maciej Adamczyk, którzy w swoich autorskich przedstawieniach zajęli się rozmaitymi zjawiskami z obszaru pop kultury, szydząc z nich, a jednocześnie ukazując, jak bardzo są przez nie ukształtowani. Cytują, komentują, przetwarzają obrazy i wątki zaczerpnięte z innych dziedzin sztuki. Od 1996 Porywacze działają w Poznaniu. Nazwa zespołu nawiązuje do słynnego filmu science fiction z 1956 „Inwazja porywaczy ciał”. Sposób działania zespołu wynika ze świadomego założenia niepowtarzania znanych wzorów twórczości. Teatr tworzą aktorzy profesjonalni, którzy sami piszą scenariusze, robią scenografię, reżyserują i grają. Porywacze Ciał zrywają z dziedzictwem neoawangardy: z mitem kontestatorstwa, z utopią naprawy świata a także z towarzyszącą im przebrzmiałą estetyką. Tworzy własny język o charakterze postmodernistycznym. Posługują się parodią i pastiszem, zestawiają teksty literackie z wulgaryzmami, arcydzieła z kiczem, cytaty kultury literackiej z cytatami kultury popularnej. Wykorzystują stylistykę wodewilu, kabaretu, happeningu i performance’u. Akceptują i oswajają nową rzeczywistość, bawiąc się jej możliwościami, ale widzą w niej również istotne zagrożenia.
Teatr Porywacze Ciał prezentował swoje prace na najważniejszych festiwalach w kraju. Gościł też za granicą – w Niemczech, Czechach, Słowacji, Austrii i Kanadzie. Grupa prowadzi również warsztaty teatralne i zajęcia edukacyjne.
HULTAJE – Bohaterami przedstawienia są pracownicy różnych banków, którzy zamiast podczas przerwy palić i rozmawiać o stopach procentowych, spotykają się, żeby poszaleć na hulajnogach. Wystarczy tylko marynarki zamienić na ochraniacze, kaski i dżinsowe katany z naszytą na plecach nazwą gangu – i jazda! Reszta jest już czystym szaleństwem, bez kontroli. Ale przerwa się w końcu skończy i trzeba będzie wracać do udzielania kredytów itp., więc liczy się każda sekunda…
TEATR EWOLUCJI CIENIA został założony 10 lat temu w Poznaniu przez Wiolettę i Sławomira Dadejów. Sławomir Dadej był aktorem Teatru Biuro Podróży w latach 1992-2003; Wioletta Dadej to artystka niezależna, z teatrem związana od 1991 (w latach 1996-1997 uczestniczyła w projekcie Pieśń Kozła). Teatr Ewolucji Cienia jest syntezą doświadczenia, jakie wnieśli ze sobą liderzy i najstarsi członkowie zespołu (np. Mirosław Ogórek przez 13 lat był tancerzem i solistą Polskiego Teatru Tańca Conrada Drzewieckiego w Poznaniu) oraz energii i młodzieńczego entuzjazmu młodszych członków grupy. Ich przedstawienia dzieją się w sferze międzyludzkiej. Rekwizyty i scenografia ograniczone są do minimum, przy jednoczesnej dużej dynamice scen opartych na rytmie i ekspresji aktorów.
FIN AMOR – MIŁOŚĆ DWORNA – to przedstawienie kostiumowe, opowiadające średniowieczną historię miłości rycerza i damy, wywodzących się z wyższych warstw społecznych. – On musi sobie zasłużyć na jej względy. Spektakl ukazuje powstawanie uczucia z punktu widzenia mężczyzny. – Od irracjonalnego, pierwszego impulsu przez niełatwą drogę sprostania kodeksowi rycerskiemu, walkę z pokusami, aż do zwieńczenia trudów i wyrzeczeń. Twórcom nie chodzi jednak o pokazanie ładnej historii miłosnej, ale o zwrócenie uwagi na jej uniwersalność, ponadczasowość. Wzór miłości dwornej bowiem, który powstał w XII wieku, utrwalony w dobie romantyzmu – przetrwał do dziś, stając się wyznacznikiem pojmowania tego uczucia w kulturze europejskiej. Opowiadając historię pary zakochanych ludzi, opowiada się historię miłości w ogóle.
THEATER GAJES Podstawową działalnością Teatru Gajes są przedstawienia plenerowe, z którymi podróżuje po Europie. Jego występy adresowane są do bardzo szerokiego kręgu odbiorców. Artyści wykorzystują graną na żywo muzykę, tekst, obiekty wizualne
i rozmaite efekty. Widzowie znajdują się w środku terenu gry. Są otoczeni scenografią, a obiekty i aktorzy przechodzą przez tworzony przez nich tłum. Publiczność zatem nieustannie się przemieszcza – jak w układzie choreograficznym. Otrzymuje ona, poza tym, dodatkowy wymiar – ponad jej głowami bowiem dzieje się również teatralna akcja, w której biorą udział wysokie obiekty i aktorzy na szczudłach. Rytm i dynamikę działań wyznacza grana na żywo muzyka, przy czym instrumentaliści są integralną częścią prezentowanej historii. Theater Gajes to profesjonalizm na każdym poziomie. To także teatr
z przesłaniem, który świadomie rozmawia z publicznością.
ODYSSEE – Monumentalne przedstawienie opowiada o przygodach Odyseusza po bitwie pod Troją. Jego podróż nie jest łatwa, trwa lata. Na wyspach, które odwiedza, czyha niebezpieczeństwo, nieodparte pokusy i zaklęcia. Herosem opiekuje się bogini Atena, dzięki czemu uchodzi niszczycielskiej mocy boga morza Posejdona. W końcu powraca na Itakę i staje twarzą w twarz ze swoją żoną Penelopą. – Znana historia jest dla Teatru Gajes pretekstem, by opowiedzieć o przesiedleńcach współczesnego świata. Akcja spektaklu, w której biorą udział duże, ruchome obiekty, dzieje się wśród widzów, a także, dzięki aktorom na szczudłach, ponad ich głowami. Muzyka grana jest na żywo, a publiczność (nawet 3000 osób) tak, jak wykonawcy – w stałym ruchu.
—
Wydarzenie zostało objęte patronatem
Europejskiego Roku Dziedzictwa Kulturowego 2018.
Wydarzenie zostało dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
-
Centrala75 64 281 10
-
Irena Kornacka
Sekretariat
75 64 281 12 sekretariat@teatrnorwida.pl -
Tadeusz Wnuk
Dyrektor naczelny
75 64 281 16 tadeusz.wnuk@teatrnorwida.pl -
Renata Zając
Główna księgowa
75 64 281 17 glownaksiegowa@teatrnorwida.pl -
Marzena Zając
Kadry
75 64 281 34 kadry@teatrnorwida.pl -
Andrzej Woroniecki
Specjalista ds. administracyjno-gospodarczych
75 64 281 26 administracja@teatrnorwida.pl -
Wiesław Rymarowicz
Kierowca - referent do spraw zaopatrzenia
75 64 281 19 kiergosp@teatrnorwida.pl -
Dorota Fruba
Kierownik Działu Marketingu
i Organizacji Pracy Artystycznej75 64 281 31
601 736 190 marketing@teatrnorwida.pl -
Bernarda Topolewska
Rezerwacja biletów
Kasa biletowa
Dział Marketingu i Organizacji Pracy Artystycznej75 64 281 20 koordynacja@teatrnorwida.pl -
Małgorzata Popek
Rezerwacja biletów
Dział Marketingu i Organizacji Pracy Artystycznej75 64 281 30 widownia@teatrnorwida.pl -
Jacek Paruszyński
Edukacja teatralna
75 64281 35
606 268 940 edukacja@teatrnorwida.pl