Novecento – to po włosku wiek dwudziesty – a zarazem przydomek chłopca, który u progu tego wieku, w roku 1900, został porzucony jako niemowlę na fortepianie w sali balowej transoceanicznego statku. Wtedy nikt jeszcze nie mógł wiedzieć, że mając osiem lat, chłopiec ujawni talent wielkiego pianisty, a statek stanie się dla niego domem i światem, którego nie opuści w najbardziej nawet dramatycznych okolicznościach. Spektakl, nagrodzony na festiwalu teatru współczesnego Rzeczywistość przedstawiona w Zabrzu oraz Wrocławskich Spotkaniach Jednego Aktora, powraca w czternaście lat po premierze w jeszcze bardziej nostalgicznej wersji.
Rozmowa z 2010 roku z Krzysztofem Prusem*, reżyserem
– Alessandro Baricco, z zawodu muzykolog, jest jednym z najciekawszych i zarazem najbardziej popularnych współczesnych włoskich pisarzy; na podstawie jego powieści powstały nagradzane filmy „Jedwab” oraz „1900 – człowiek legenda”. We wstępie do sztuki „Novecento”, która zresztą stała się podstawą do tego ostatniego filmu, autor dzieli się z czytelnikiem wątpliwościami: nie wie, czy napisał utwór teatralny. Czy da się go utwierdzić w przekonaniu, że jednak tak?
– Są tu wszystkie elementy prawdziwego teatru. Przede wszystkim to, z czego teatr się wywodzi: muzyka zawarta w kompozycji sztuki, obecna w lekkości frazy, brzmiąca w słowach bohaterów, czemu trudno zresztą się dziwić, skoro są oni jazzowymi muzykami. Tytułowy Novecento (po włosku „wiek dwudziesty”) jest pianistą. Przydomek nosi stąd, że urodził się w roku tysiącdziewięćsetnym; jako noworodka znaleziono go w sali balowej transatlantyku i właśnie na tym statku Novecento zamierza spędzić swoje życie, nigdy nie stanąć na lądzie. To ukazanie bohatera w wyabstrahowanej przestrzeni, jakby na scenie, to kolejny dowód na teatralność „Novecenta”. Sława genialnego pianisty dociera jednak na ląd, skąd przybywa jego rywal, muzyk, który określa się wynalazcą jazzu. Mamy więc konflikt – niezbędny element teatru – bezlitosny pojedynek dwóch osobowości, walkę pianistów na dźwięki. Narrator opowieści, trębacz z zespołu Novecenta, jest jednocześnie konferansjerem, zapowiadającym występy orkiestry. Czas więc na show, aktorski popis – nie oszukujmy się – to, co najbardziej kochamy w teatrze. Ale obok komicznych monologów znajdzie się też miejsce na prawdziwą poezję, opisy oceanu rozlewnego jak muzyka i muzyki głębokiej jak ocean. O teatralnej wyobraźni autora świadczy wreszcie pomysł inscenizacyjny, który wspólnie ze scenografem Markiem Mikulskim postaramy się tak rozwinąć, żeby nie było wątpliwości, że miejsce dla „Novecenta” jest właśnie w teatrze, o czym zresztą Baricco doskonale wie, tylko się z nami droczy.
– A jaki jest powód, żeby wystawić tę sztukę w jeleniogórskim Teatrze im. Norwida?
– Powodem jest Jacek Grondowy, aktor, który ma wszelkie predyspozycje, żeby zagrać główną rolę. Przede wszystkim precyzję w budowaniu roli i rzetelność w docieraniu do scenicznej prawdy. Doświadczenie aktorskie, a także specyfika wykształcenia absolwenta wydziału lalek dopomoże mu odnaleźć się w plastycznej formie spektaklu. Wdzięk i obycie konferansjera oraz popularność wyniesiona z rozlicznych produkcji telewizyjnych będą pomocne w stworzeniu postaci, której żywiołem jest występowanie przed publicznością. Od razu, kiedy przeczytałem „Novecenta”, pomyślałem o Jacku, z którym pracowaliśmy już wspólnie trzy razy i wciąż jeszcze mamy ochotę na więcej.
* Krzysztof Prus, reżyser teatralny, autor ponad pięćdziesięciu inscenizacji. W jeleniogórskim Teatrze im. Norwida w latach 1998 – 2012 zrealizował zagrane ponad sto razy i nagrodzone na XII KTO w Warszawie „Na pełnym morzu” Sławomira Mrożka, „Far niente” Bogusława Schaeffera, „Ray miłośny” wg „Żywotów pań swowolnych” Brantôme’a, „Wódkę z rumem” Conora McPhersona, „Lillę Wenedę” Juliusza Słowackiego, „Madame de Sade” Yukio Mishimy oraz nagrodzone na festiwalach Rzeczywistość Przedstawiona w Zabrzu oraz Wrocławskich Spotkaniach Jednego Aktora „Novecento” Alessandra Baricco.
PROSIMY O PRZEMYŚLANY ZAKUP. ZWROTY BILETÓW ZAKUPIONYCH ON-LINE MOŻLIWE SĄ WYŁĄCZNIE W PRZYPADKU ODWOŁANIA SPEKTAKLU/WYDARZENIA LUB ZMIANY REPERTUARU. W PRZYPADKU TRUDNOŚCI ZWIĄZANYCH Z ZAKUPEM BILETÓW ON-LINE, PROSIMY O KONTAKT Z DZIAŁEM MARKETINGU TEL. 75 64 28 130/131.
English version below:
Novecento
Premiere: 12 October 2024
Author: Alessandro Baricco
Director: Krzysztof Prus
Scenography: Marek Mikulski
Cast: Jacek Grondowy
Novecento is Italian for the twentieth century, and it is also the name given to a boy who, at the drawn of the century, in 1900, was abandoned as an infant on a piano in the ballroom of a transatlantic liner. At that time no one could know that, by the age of eight boy would discover his talent as a great pianist, and that the liner would become both his home and his world, which he would never leave, even under the most dramatic circumstances.
The performance, which was awarded at the Contemporary Theatre Festival Rzeczywistiść that took place in Zabrze and the Wroclaw Meetings of One Actor (Wrocławski Spotkania Jednego Aktora), returns on the stage after fourteen years since it’s the first premiere in even more nostalgic version.
Conversation with the director Krzysztof Prus in 2010
– Alessandro Baricco, a musicologist by profession, is one of the most fascinating and popular contemporary Italian writers. Based on his novels, award-winning films Silk and The Legend of 1990 were made. In the introduction to Novecento, which, by the way, became the basis for the last film, the author shares his doubts: he is not sure if he wrote a theatrical work. Are we able to convince him that, in fact, he did?
– Here are all the elements of the real theatre. Above all, what theatre is rooted in: the music included in the structure of the characters, which isn’t surprising, since they are jazz musicians. The titular Novecento (Italian for “twentieth century”) is a pianist. He got his name because he was born in the year nineteen hundred; as a newborn he was found on the ballroom of the transatlantic liner and on this ship Novecento intends to spend his life, never to set a foot on land. This portrayal of the hero in an abstract stage, is further evidence of the theatricality of Novecento. However, the fame of the brilliant pianist reached the land, where his rival, a musician who calls himself the inventor of jazz, arrives. As well, we have a conflict, an essential part of the theatre, a ruthless duel between two personalities, a battle of sound between pianists. The narrator of the story, a trumpeter from the Novecento’s band, is also an emcee, announcing orchestra’s performances. So it is time for the show, for the actor’s showcase – let’s face it, this is what we love most about theatre. But alongside comic monologues there will also be room for real poetry, descriptions of the ocean as vast as music, and music as deep as ocean. Author’s theatrical imagination is finally evidenced by the staging idea, which, together with the set designer Marek Mikulski, we will work to develop in a way that leaves no doubt that the place for Novecento is indeed in the theatre, something Baricco is well aware of, though he’s playfully teasing us.
– And what is the reason to present this play at the Norwid Theatre in Jelenia Góra?
– The reason is Jacek Grondowy, an actor who has all the predisposition to play the main role. First of all, he has precision in building a role and reliability in reaching the stage truth. His acting experience, as well as the specific nature of his education as a graduate of the puppet department, will help him adapt to the plastic form of the performance. The charm and sophistication of the emcee and the popularity he gained from numerous television productions will be helpful in creating a character whose characteristic is performing in front of an audience. As soon as I read Novecento, I thought of Jacek, with whom we have already worked together three times and still want more.
Krzysztof Prus, theatre director, author of more than fifty productions. In the Norwid Theatre in Jelenia Góra in the years 1998-2012 he directed plays that were performed more than a hundred times and received awards at the 12th KTO Festival in Warsaw, including „Na pełnym morzu” (On the Open Sea) by Sławomir Mrożek, „Far niente” by Bogusław Schaeffer, „Ray miłośny” based on „The Lives of Famous Courtesans” by Brantôme, „Wódkę z rumem” (Vodka with Rum) by Conor McPherson, „Lilla Wenedę” by Juliusz Słowacki, „Madame de Sade” by Yukio Mishima, and the award-winning Novecento by Alessandro Baricco at the Rzeczywistość Przedstawiona Festival in Zabrze and the Wrocław Solo Actor Festival.
Please make your purchase carefully. Returns for online purchased tickets are only possible in the situation of event’s cancellation or a change in the program. In a case of any issues with purchasing tickets online, please contact the marketing department at: 75 64 28 130/131
Deutsche Version unten:
Novecento
Premiere: 12 Oktober 2024
Autor: Alessandro Baricco
Regie: Krzysztof Prus
Buehnenbild: Marek Mikulski
Darsteller: Jacek Grondowy
Novecento ist italienisch fuer das 20. Jahrhundert und auch der Name eines Jungen, der zu Beginn des Jahrhunderts, im Jahr 1900, als Kleinkind auf dem Klavier im Ballsaal eines Transatlantikliners ausgesetzt wurde. Damals konnte niemand ahnen, dass der Junge im Alter von acht Jahren sein Talent als grossartiger Pianist entdecken wuerde und dass der Liner sowohl sein Zuhause al sauch seine Welt werden wuerde, die er selbst unter den dramatischen Umstaenden nie verlassen wuerde. Die Auffuehrung, die beim Festival fuer zeitgenoessisches Theater Rzeczywistiść in Zabrze und bei den Breslauer Treffen eines Schauspielers (Wrocławski Spotkania Jednego Aktora) ausgezeichnet wurde, kehrt nachvierzehn Jahren als erste Premiere in einer noch nostalgischeren Fassung auf die Buehne zurueck.
Gespraeche mit dem Regisseur Krzysztof Prus im Jahr 2010
– Alessandro Baricco, von Beruf Musikwissenschaftler, ist einer der faszinierendsten und beliebtesten zeitgenoessischen italienischen Schriftsteller. Basierend auf seine Romane entstanden die preisgekroenten Filme Silk und the Legend von 1990. In der Einleitung zu Novecento, die uebrigens die Grundlage fuer die letzten filme bildete, teilt der Autor seine Zweifel mit: Er ist sich nicht sicher, ob er ein Theaterstueck geschrieben hat. Koennen wir ihn davon ueberzeugen, dass er es tatsaechlich getan hat?
– Hier sind alle Elemente des echten Theaters. Vor allem das, worin Theater verwurzelt ist: die Musik, die Strukturen der Figuren einfliesst, was nicht verwunderlich ist, das es sich um Jazzmusiker handelt. Der titelgebende Novecento (Italienisch fuer “zwanzigstes Jahrhundert”) ist ein Pianist. Er erhielt seinen namen weil er im Jahr 1900 geboren wurde; als Neugeborener wurde er im Ballsaal der Trasantlatikliners gefunden, und auf diesen Schiff beabsichtigt Novecento, sein Leben zu verbringen und nie wieder ein Fuss an Land zu setzen. Diese darstellung eines Heiden auf einer abstrakten Buehne ist ein weiterer Beweis fuer die Theatralik des Novecento. Der Ruhm des brillanten Pianisten erreichte jedoch das Land, wo sein Rivale, ein Musiker, der sich selbst als Erfinder des Jazz bezeichnet, ankommt. Ausserdem haben wir einen Konflikt, einen wesentlichen Teil des Theaters, ein ruecksichtslosen Duell zwischen zwei Persoenlichkeiten, einen Kampf der Klaenge zwischen Pianisten. Der erzaehler der Geschichte, ein Trompeter aus der band Novecento ist ebenfalls ein Moderator und kuendigt Orchesterauftritte an. Es ist also Zeit fuer die Show, fuer die Schaufenster der Schauspieler – seien wir Ehrlich, das ist es, was wir am Theater lieben. Aber Neben komischen Monologen wird es auch Raum fuer echte Poesie geben. Beschreibungen des Ozeans, so weit wie Musik, und die Musik, so tief wie der Ozean. Die theatralische Vorstellungskraft des Aitors zeigt sich schliesslich in der Inszenierungsidee, die wir gemeinsam mit dem Buehnenbildner Marel Mikulski so weiterentwickeln werden, dass kein Zweifel daran besteht, dass der Platz fuer Novecento tatsaechlich im Theater ist, etwas, dessen sich Baricco durchaus bewusst ist, obwohl er uns spielerisch auf dei Schippe nimmt.
– Und was ist der Grund dieses Stueck im Norwid-Theater Jelenia Góra aufzufuehren?
– Der Grund ist Jacek Grondowy, ein Schauspieler, der alle Voraussetzungen fuer die Hauptrolle mitbringt. Vor allem zeichnet er sich durch Praezision im Rollenaufbau und Zuverlaessigkeit im Erreichen der Buehnenpraesenz aus. Seine schauspielerische Erfahrung sowie die Besonderheit seiner Ausbildung als Absolvent der Puppenspielabteilung werden ihm helfen, sich an die plastische Form der Auffuehrung anzupassen. Der Charme und die Raffinesse der Moderators und die Popularitaet, die er durch zahlreiche Fernsehproduktionen erlangt hat, werden ihm dabei helfen, eine Figur zu schaffen, deren Charakteristik darin besteht, vor Publikum aufzutreten. Sobald ich Novecento las, dachte ich an Jacek, mit dem wir bereits dreimal zusammengearbeitet haben und immer noch mehr wollen.
Krzysztof Prus, Theaterregisseur, Autor von mehr als fuenfzig Inszenierungen Im Norwid-Theater Jelenia Góra inszinierte er in den Jahren 1998-2012 Stuecke die ueber hundert Mal aufgefuehrt und beim 12. KTO-Festival in Warschau ausgezeichnet wurden, darunter „Na pełnym morzu” (On the Open Sea) von Sławomir Mrożek, „Far niente” von Bogusław Schaeffer, „Ray miłośny” nach „The Lives of Famous Courtesans” von Brantôme, „Wódkę z rumem” (Vodka with Rum) von Conor McPherson, „Lilla Wenedę” von Juliusz Słowacki, „Madame de Sade” von Yukio Mishima, und das preisgekroente Novecento von Alessandro Baricco beim Rzeczywistość Przedstawiona Festival in Zabrze und beim Wrocław Solo Actor Festival.
Bitte waehlen Sie Ihren Kauf sorgfaeltig aus. Rueckgabe von online gekauften Tickets sind nu rim Falle einer Absage der Veranstaltungoder einer Programmaenderung moeglich. Bei Problemen mit dem Online-Tocketkauf wenden Sie sich bitte an die Marketingabteiung unter: 75 64 28 130/131