Spektakl

„TEATR POGRANICZA” – Teatr im. Gerharta Hauptmanna w Zittau – 51. JST

  • Polskie tłumaczenie symultaniczne: Ireneusz Rosiński.

  • Ingo Putz

  • Ulrike Bode, Mario Wenzel,

  • Lena Baumann

  • Dan Pelleg, Marko E.Weigert

  • Martin Stefke, Theresa Selter, Xenia Wolfgramm

  • Aktorka Klärchen: Martha Pohla
    Aktorka Faust: Maria Weber
    Hopp, architekt: Paul-Antoine Nörpel
    Alker, architekt: David Thomas Pawlak
    Dyrygent: Marc Schützenhofer
    Vollmer, dyrektor artystyczny: Ireneusz Rosiński/Tilo Werner

    Taniec:
    Edgar Ioannis Avetikyan
    Rafail Boumpoucheropoulos
    Nora Hageneier
    Elise de Heer
    Gilda De Vecchis
    Filippo Nannucci
    Sara Nicastro
    Dan Pelleg
    Jacob Borchert Vahlun
    Eefje van den Bergen
    Jun Wang

    Pianista: Martin Hybler
    Wokal: Katharina Löwe

Film VR – Grenzlandtheater (Teatr Pogranicza)

Film w wirtualnej rzeczywistości wyświetlany na indywidualnych okularach VR

 

Instalacja sceniczna poświęcona przejęciu władzy w 1933 r.

„W jakiś sposób atmosferze brakowało niewinności, nieformalności. Szybko zdałeś sobie sprawę, że dzieje się coś politycznego, że w grę wchodzi idea narodu”. Thomas Mann Mario i magik

W swojej książce Das Grenzlandtheater in Zittau 1934-36 Jos Tomlow i Sabine Spitzner-Schmieder prześledzili budowę nowego teatru w czasach narodowego socjalizmu. Zaraz po dojściu nazistów do władzy w 1933 roku, planowanie pierwszego z trzech teatrów Grenzlandu odbyło się przy aktywnym udziale najwyższych kręgów politycznych. Teatr został włączony jako ważny element prawicowej propagandy, a tym samym był częścią strategii, która ostatecznie doprowadziła do przepaści.

Jak rządzący myśleli, planowali i wdrażali teatr? Jak interpretowali klasyczny materiał dla swojej ideologii? Jak narodowosocjalistyczny sposób myślenia przejawiał się w codziennym życiu artystycznym, na próbach czy w stołówce? W scenicznej instalacji umieszczamy sam Gerhart-Hauptmann-Theater w centrum wieczoru teatralnego we wszystkich gatunkach i zabieramy publiczność na wycieczkę za kulisy i pod scenę.

 

Odwiedzający jest częścią interdyscyplinarnej produkcji i cofa się w czasie do otwarcia teatru w 1936 r. poprzez wycieczkę od piwnicy po dach, której towarzyszą sceny.

Aby móc zaoferować doświadczenie teatru poza Teatru Dramatycznego w Zittau, wyprodukowano film 360°, który oglądany przez wirtualne okulary daje poczucie „bycia tam na żywo”.

Projekt jest wspierany przez Partnerstwo na rzecz Demokracji Zittau ze środków Federalnego Ministerstwa ds. Rodziny, Seniorów, Kobiet i Młodzieży oraz Krajowej Rady Prewencji Saksonii w ramach programu „Live Democracy!”.

Kierownik sceny: Uwe Körner

Koordynacja VR/edukacja teatralna: Lisa Karich

Pomoc VR: Danae Keil/Rebecca Römisch

Asystentki: Ramona Ries, Paulina Bourree, Antonia Zielonkowski

Film w języku niemieckim z tłumaczeniem symultanicznym na język polski.

Czas trwania: 45 min.

TRAILER: Trailer: Grenzlandtheater (youtube.com)

ZDJĘCIA: 

Paweł Sosnowski

Skip to content