Wydarzenie
51. Jeleniogórskie Spotkania Teatralne
4 października (piątek)
godz. 19:00 – UROCZYSTA INAUGURACJA 51. JELENIOGÓRSKICH SPOTKAŃ TEATRALNYCH
godz. 19:15 – „ROMEO I JULIA” Wiliam Szekspir
Teatr im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze
Romeo i Julia… Czy dramat najsłynniejszych kochanków świata? A może historia, która od czasów Orfeusza i Eurydyki powtarza się w każdej kulturze? Dwoje młodych kochanków pochodzących z wrogich sobie rodów zapłaci za miłość śmiercią. Śmiercią, która pojedna walczące rodziny. Może jest to wartościowa ofiara? Jak dziś opowiadać o szekspirowskich kochankach? Przyjąłem perspektywę… rodzinnej traumy. Zarówno Romeo, jak i Julia pochodzą z domów pełnych przemocy. Dziedziczonej przemocy. Agresja jest łatwa, nienawiść jest łatwa, przemoc jeszcze łatwiejsza, a śmierć staje się pretekstem, by nienawiść eskalowała. Oboje kochankowie dobrze znają słabość swoich rodów – nienawiść! I oboje pragną być kochani. Nie chcą więcej przemocy, chcą miłości. Przypadek (jeśli istnieje w dramacie przypadek) popycha ich ku sobie na dorocznym balu Kapuletich. Romeo Monteki zakłada maskę i pod tym przebraniem uczestniczy w święcie. Poznaje tam Julię i natychmiast jak rażeni piorunem oboje młodzi zakochują się w sobie na śmierć i życie. Jednak los uczyni wszystko, aby ich miłość okazała się niemożliwa. Oboje popełniają samobójstwo. W dzisiejszym świecie tak wiele pisze się o i mówi o dzieciach popełniających samobójstwa. Z braku przyszłości? Z braku miłości? Z braku sensu i akceptacji? Co popycha młodzież do tego największego aktu desperacji? Opowiemy historię tragicznej miłości w sposób prosty, zrozumiały i wystarczająco współczesny, aby widz mógł poczuć swoje lęki, swoje pytania i swoje doświadczenia. Przepiękne tłumaczenie szekspirowskiego dramatu Alicji Bral jest soczyste, zrozumiałe i bardzo współczesne. Aktorzy rozsmakowani w mówieniu wierszem zabiorą nas w podróż do świata najwspanialszej miłosnej poezji.
Przekład: Alicja Bral
Reżyseria i opracowanie muzyczne: Grzegorz Bral
Scenografia: prof. Robert Florczak
Kostiumy: Alicja Gruca
Dramaturgia: Alicja Bral
Choreografia: Ernestina Papazyan
Inspicjent-sufler: Grażyna Mieczkowska
Asystent reżysera: Katarzyna Baran
Występują:
Maria Adamska
Katarzyna Baran
Agata Darnowska
Małgorzata Osiej
Anna Ludwicka-Mania
Magdalena Kępińska
Iwona Lach
Marta Kędziora-Nowaczek
Jakub Głukowski
Andrzej Kępiński
Robert Mania
Tomasz Marczyński
Tadeusz Wnuk
Premiera: 04.10.2024
5 października (sobota)
godz. 19:00 – „KUGUAR. MUSICAL”
Kujawsko – Pomorski Teatr Muzyczny – Toruń
Jak nazywa się dojrzałe kobiety, które związują się z młodszymi mężczyznami? Jak podaje wujek Google, to właśnie KUGUAR – kobiety z określonej grupy demograficznej, które „polują” na (dużo) młodszych od siebie mężczyzn, by zaspokoić swój seksualny apetyt… A co jeżeli one po prostu, jak każdy, szukają szczęścia i miłości, które przecież nie znają wieku?
„Kuguar. Musical” to historia trzech niezwykłych kobiet, które znajdują się na życiowym zakręcie. Mając ze sobą bagaż doświadczeń, obowiązków i przekonań, próbują wymyślić się na nowo, by być takie, jakich oczekują mężczyźni. Tak im się przynajmniej wydaje… Czy znajdą w sobie na tyle dużo siły i odwagi, by powiedzieć życiu „TAK”?
To musical z ogromną porcją humoru, podany z dużym dystansem do wieku, starzenia się, stereotypów i tematów tabu, który udowadnia, że siła kobiet przybiera różne formy!
Scenariusz i muzyka: Donna Moore
Tłumaczenie: Anna Wołek
Tłumaczenie piosenek: Donata Gierczycka
Reżyseria: Agnieszka Płoszajska
Scenografia: Wojciech Stefaniak
Kostiumy: Aleksandra Harasimowicz
Choreografia: Michał Cyran
Przygotowanie wokalne: Renia Gosławska
Kierownik muzyczny: Bartek Staszkiewicz
Obsada:
Katarzyna Jamróz/ Magdalena Smuk, Justyna Kacprzycka/ Anna Sztejner, Renia Gosławska/ Katarzyna Jamróz, Karol Jasiński/ Filip Bieliński
Muzycy: Bartek Staszkiewicz, Kamil Długoborski
Czas trwania: 120 min (z przerwą)
Data premiery: 1 marca 2024
6 października (niedziela)
godz. 15:00 i 17:00 – „TEATR POGRANICZA”
Teatr im. Gerharta Hauptmanna w Zittau
Film – Grenzlandtheater
Instalacja sceniczna poświęcona przejęciu władzy w 1933 r.
„W jakiś sposób atmosferze brakowało niewinności, nieformalności. Szybko zdałeś sobie sprawę, że dzieje się coś politycznego, że w grę wchodzi idea narodu”. Thomas Mann Mario i magik.
W swojej książce Das Grenzlandtheater in Zittau 1934-36 Jos Tomlow i Sabine Spitzner-Schmieder prześledzili budowę nowego teatru w czasach narodowego socjalizmu. Zaraz po dojściu nazistów do władzy w 1933 roku, planowanie pierwszego z trzech teatrów Grenzlandu odbyło się przy aktywnym udziale najwyższych kręgów politycznych. Teatr został włączony jako ważny element prawicowej propagandy, a tym samym był częścią strategii, która ostatecznie doprowadziła do przepaści.
Jak rządzący myśleli, planowali i wdrażali teatr? Jak interpretowali klasyczny materiał dla swojej ideologii? Jak narodowosocjalistyczny sposób myślenia przejawiał się w codziennym życiu artystycznym, na próbach czy w stołówce? W scenicznej instalacji umieszczamy sam Gerhart-Hauptmann-Theater w centrum wieczoru teatralnego we wszystkich gatunkach i zabieramy publiczność na wycieczkę za kulisy i pod scenę.
Odwiedzający jest częścią interdyscyplinarnej produkcji i cofa się w czasie do otwarcia teatru w 1936 r. poprzez wycieczkę od piwnicy po dach, której towarzyszą sceny.
Aby móc zaoferować doświadczenie teatru poza Teatr Dramatyczny w Zittau, wyprodukowano film 360°, który oglądany przez wirtualne okulary daje poczucie „bycia tam na żywo”.
Projekt jest wspierany przez Partnerstwo na rzecz Demokracji Zittau ze środków Federalnego Ministerstwa ds. Rodziny, Seniorów, Kobiet i Młodzieży oraz Krajowej Rady Prewencji Saksonii w ramach programu „Live Democracy!”.
Zespół:
Aktorka Klärchen: Martha Pohla
Aktorka Faust: Maria Weber
Hopp, architekt: Paul-Antoine Nörpel
Alker, architekt: David Thomas Pawlak
Dyrygent: Marc Schützenhofer
Vollmer, dyrektor artystyczny: Ireneusz Rosiński
Ponadto: robotnicy, pracownicy malarni, krawcowe, asystenci, dramaturdzy
Taniec:
Edgar Ioannis Avetikyan
Rafail Boumpoucheropoulos
Nora Hageneier
Elise de Heer
Gilda De Vecchis
Filippo Nannucci
Sara Nicastro
Dan Pelleg
Jacob Borchert Vahlun
Eefje van den Bergen
Jun Wang
Pianista: Martin Hybler
Wokal: Katharina Löwe
Kierunek i wyposażenie:
Koncepcja, reżyser: Ingo Putz
Choreografia: Dan Pelleg, Marko E.Weigert
Scenografia: Ulrike Bode, Mario Wenzel
Kostiumy: Lena Baumann
Dramaturgia: Martin Stefke, Theresa Selter, Xenia Wolfgramm
Asystent reżysera: Ramona Ries
Pomysł/pomoc/scenografia: Paulina Bourree, Antonia Zielonkowski
Kierownik sceny: Uwe Körner
Koordynacja VR/edukacja teatralna: Lisa Karich
Pomoc VR: Danae Keil/Rebecca Römisch
6 października (niedziela)
godz. 19:00 – „O DWÓCH DOKTORACH I JEDNEJ PACJENTCE”
Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
Dwóch doktorów: Józef Dietl – emerytowany lekarz i prezydent Krakowa oraz młody Stanisław Kurkiewicz – pionier polskiej seksuologii. Spotykają się pod koniec XIX wieku w krakowskim salonie, by razem zająć się leczeniem pewnej dojrzałej, eleganckiej pacjentki. W pełen lekkości i humoru sposób odkrywają oni przed nami kulisy dawnego Krakowa, polskiego nazewnictwa seksuologicznego oraz… teatru.
O dwóch doktorach… to sztuka napisana specjalnie dla naszych aktorów przez świetnie znanego krakowskiej publiczności Macieja Wojtyszkę. Twórcę, który z niezwykłą uważnością i poczuciem humoru zagłębia się w tematy i życiorysy z przeszłości, by wydobyć z nich świetnie rezonujące z teraźniejszością treści.
Tekst i reżyseria: Maciej Wojtyszko
Scenografia, kostiumy, reżyseria świateł: Krzysztof Małachowski
Muzyka: Bolesław Rawski
Inspicjent: Iwona Cieślik
Producent: Bartosz Jelonek
Obsada:
Hanna Bieluszko – Helena Zakroczymska – kobieta dojrzała,
Feliks Szajnert – Prezydent Józef Dietl – lekarz, rektor, prezydent, emeryt,
Jerzy Światłoń – Prezydent Józef Dietl – lekarz, rektor, prezydent, emeryt (dublura),
Karol Kubasiewicz – Stanisław Teofil Kurkiewicz – młody lekarz.
Czas trwania: 175 minut
Premiera: 14.05.2022
7 października (poniedziałek)
godz. 19:00 – „LILY” Jack Popplewell
Och – Teatr Warszawa
Kryminalna zabawa teatralna. Trup pojawia się i znika, przemieszcza. Skomplikowana intryga dająca przyjemność publiczności i wyraziste charaktery sceniczne! Charaktery! Świetnie narysowanych, siedem postaci. W tym para zabawnych i niepoprawnych staruszków – inspektor ciamajda i „wiedząca wszystko sprzątaczka”, znajoma inspektora z młodości „pomagająca” mu w znalezieniu mordercy.
Reżyseria Krystyna Janda i ona w roli tytułowej, nieznośnej Lili. W pozostałych rolach m.in. Magdalena Lamparska, Magdalena Smalara, Mateusz Damięcki, Paweł Ciołkosz, Mirosław Haniszewski, Krzysztof Stelmaszyk, a wśród nich MORDERCA.
Reżyseria: Krystyna Janda
Przekład: Elżbieta Woźniak
Scenografia: [Maciej Maria Putowski]
Kostiumy: Tomasz Ossoliński
Reżyseria światła: Katarzyna Łuszczyk
Asystentka ds. scenografii i kostiumów: Małgorzata Domańska
Producent wykonawczy i asystent reżysera: Jan Malawski
Realizacja dźwięku: Radosław Grabski
Realizacja światła: Rafał Piotrowski
Obsada:
Lily Piper, personel pomocniczy – Krystyna Janda
Richard Marshall, właściciel Marshall Development – Mirosław Haniszewski
Detektyw Goddard – Paweł Ciołkosz
Inspektor Baxter – [Piotr Machalica]/Krzysztof Stelmaszyk
Claire Marshall, żona Richarda Marshalla – Natalia Berardinelli
Marian Selby, sekretarka – Magdalena Smalara
Robert Westerby, księgowy – Mateusz Damięcki
Vickie Reynolds, maszynistka – Magdalena Lamparska
Czas trwania: 130 minut, jedna przerwa
Data premiery: 23 lutego 2020
8 października (wtorek)
godz. 19:00 – „NA PEŁNYCH OBROTACH” Derek Benfield
Teatr Komedia Warszawa
Krótko mówiąc: jaka piękna katastrofa! Prowadzący telewizyjne show odnotowuje spadek notowań, więc musi zapunktować przed szefem. Szef wpada z wizytą, a prowadzący – w jeszcze większe kłopoty. Jest komiczne zamieszanie wokół żony, cudza kochanka, awantura, a wszystko to na szalonych, pełnych obrotach przyprawiających o zawrót głowy!
Pędzimy w gromkim śmiechu!
Kiedy nowy szef wpada z wizytą, dobrze zrobić świetne wrażenie. Zwłaszcza jeśli od tego spotkania zależy przyszłość w popularnym telewizyjnym talk-show i fotel prezentera. Złośliwość losu bywa jednak nieubłagana – wszystko idzie dokładnie odwrotnie, niż powinno. Kochanka sąsiada zostaje mylnie wzięta za żonę, a żona, która niespodziewanie wraca z podróży… za kochankę.
Jak bardzo można zaplątać się w sieci kłamstw i kłamstewek – oraz jak trudno się z nich wyswobodzić?
„Na pełnych obrotach” to pełna zwrotów akcji farsa mistrza gatunku Dereka Benfielda o niesamowicie szybkim tempie. Przytrzyma na krawędzi fotela każdego, nawet najbardziej niewzruszonego widza.
TWÓRCY I TWÓRCZYNIE:
Autor: Derek Benfield
Przekład: Emilia Miłkowska
Reżyseria: Tomasz Dutkiewicz
Scenografia: Wojciech Stefaniak
Kostiumy: Tomasz Dutkiewicz
Autor zdjęć ze spektaklu: Marek Zimakiewicz
Obsada: Tomasz Dedek, Rafał Cieszyński, Anna Mrozowska, Sandra Staniszewska-Herbich, Tomasz Dutkiewicz, Katarzyna Kwiatkowska
Czas trwania: 130 minut (z przerwą)
dla kogo: 16+
9 października (środa)
godz. 19:00 – „KŁAMSTEWKA” Joe DiPietro
Teatr Kwadrat – Warszawa
Billy i Jane są młodym małżeństwem. Niedawno przyszła na świat ich córeczka Emily. Podczas gdy Jane całkowicie oddaje się macierzyństwu, jej mąż Billy przeżywa kryzys odrzucenia i wikła się w romans z dużo młodszą trenerką fitnessu. Billy całkowicie traci głowę dla atrakcyjnej kochanki, do czego przyznaje się swojemu ojcu. William nie jest zachwycony postępowaniem syna, ale obiecuje dotrzymać tajemnicy. Jednak dziwne zachowanie Wiliama, nagły zapał do sportowego stylu życia Billego oraz brak czasu na wspólną kolację to wystarczające poszlaki dla przenikliwej matki Billego – Alice. Jako mistrzyni intrygi – postanawia wziąć sprawy w swoje ręce i zaprosić młodych do siebie na… sernik. Słodki podwieczorek zamienia się w wyjątkowo pikantną ucztę, podczas której wspomnienia i kłamstewka miksują się, tak, że z czasem wszystkim trudno się połapać, co jest prawdą… Czy doświadczeni rodzice będą potrafili przekonać młodych, że miłości trzeba dać szansę? Czy wyjawione po latach sekrety mogą zburzyć harmonię długotrwałego związku dwojga ludzi? I czy aby kłamstwo w dobrej wierze to na pewno bezpieczna gra?
Dowcipne dialogi, jak w filmach Woody’ego Allena, to niewątpliwie mocna strona „Kłamstewek”. Autor komedii Joe DiPietro jest błyskotliwym obserwatorem relacji międzyludzkich, a w jego sztukach przejrzeć się możemy jak w zwierciadle. Do tego w Kwadracie obsada wprost wymarzona.
Przedstawienie jest debiutem reżyserskim aktora Pawła Wawrzeckiego, artysty o najdłuższym stażu pracy w Teatrze Kwadrat. Jego wieloletnie doświadczenie komediowe zaowocowało prawdziwie kunsztownym i przezabawnym spektaklem…
Autor: Joe DiPietro
Przekład: Bogusława Plisz Góral
Reżyseria: Paweł Wawrzecki
Scenografia: Wojciech Stefaniak
Kostiumy: Karolina Trębacz
Producent: Małgorzata Nejman
Obsada:
William – Paweł Wawrzecki
Alice – Ewa Ziętek
Billy – Grzegorz Daukszewicz
Jane – Agnieszka Sienkiewicz
Spektakl dla widzów od 16. roku życia.
Czas trwania (z przerwą): ok. 2 godz.
Premiera: 24 września 2016r.
10 października (czwartek)
godz. 19:00 – „KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF” Edward Albee
Teatr Polonia Warszawa
Noc. Kampus niewielkiej uczelni. Marta i George – małżeństwo z długim stażem mimo późnej pory przyjmuje gości. Odwiedza ich młode małżeństwo – Nick i Skarbie. Młodzi niespodziewanie zostają wciągnięci w kłótnię pomiędzy gospodarzami. Cała czwórka podejmuje dziwną, tajemniczą grę, w wyniku której runą od dawna pielęgnowane pozory, a na jaw wyjdą głęboko skrywane tajemnice…
Od powstania dramatu, poprzez tysiące inscenizacji i interpretacji, szczególnie tej filmowej z rolami Elizabeth Taylor i Richarda Burtona, historia ta fascynuje i zatrzymuje widzów, każąc im robić własny rachunek sumienia.
Reżyseria: Jacek Poniedziałek
Przekład: Jacek Poniedziałek
Scenografia i kostiumy: Michał Korchowiec
Światło: Katarzyna Łuszczyk
Wideo i opracowanie muzyczne: Michał Dobrucki
Układ walk: Wiesław Chmieliński
Asystent scenografa: Małgorzata Domańska
Producent wykonawczy: Maja Górecka / Magdalena Kłosińska
Obsada:
Ewa Kasprzyk, Krzysztof Dracz, Agnieszka Więdłocha/Agnieszka Żulewska/Justyna Ducka, Antoni Pawlicki/Piotr Stramowski
Czas trwania: 140 minut, 1 przerwa
Data premiery: 29 stycznia 2016
Wydarzenie zostało dofinansowane z budżetu Miasta Jelenia Góra
oraz objęte Honorowym Patronatem
Prezydenta Miasta Jeleniej Góry Jerzego Łużniaka
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
pochodzących z Funduszu Promocji Kultury