Spektakl

Vadim BRODSKI „ Muzyka Żydów Polskich” w ramach 85.rocznicy Nocy Kryształowej

Uroczysty koncert „Myzyka Żydów Polskich”, podczas którego wystąpi światowej sławy skrzypek Vadim Brodski oraz znakomici towarzyszący mu artyści Marta Bizoń, Beata Urbanek Kalinowska, Marta Mołodyńska Wheler oraz Piotr Lato.

W programie koncertu wybrzmią kompozycje Szymona Laksa, Grzegorza Fitelberga oraz Leopolda Kozłowskiego. Koncert odbędzie się w Teatrze im. C.K.Norwida w Jeleniej Górze, w ramach 85.rocznicy Nocy Kryształowej.

Koncert odbędzie się pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Jeleniej Góry Jerzego Łużniaka.

 

Vadim BRODSKI – wybitny skrzypek. W swojej karierze otrzymał pierwsze nagrody na wszystkich międzynarodowych konkursach skrzypcowych, w których uczestniczył: Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego (Polska 1977), Konkurs im. Paganiniego (Włochy 1984), Konkurs im. Tibora Vargi (Szwajcaria 1984). Koncertował z wieloma znakomitymi orkiestrami: Filharmonia Moskiewska, Filharmonia Petersburska, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Meksyku, London Philharmonic Orchestra, Jerozolimska Orkiestra Symfoniczna, New Jersey Symphony, Orchestre de la Suisse Romande w Genewie.

 

Marta BIZOŃ – polska aktorka teatralna i filmowa, znana z ról w filmach„ Lista Schindlera„, „ Quo vadis„, „ Majka„. Wyróżnienie za role Fioły Iwanowny w OŻENKU M. Gigola na XII Festiwalu Szkół Teatralnych, 1994. Nagroda w Konkursie XVI Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, 1995. Wyróżnienie w VI Konkursie Teatrów Ogródkowych w Warszawie, 1997. Wyróżnienie za rolę w spektaklu „Wszystko o kobietach” na Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej w Zabrzu, 2006 Kraków – Nagroda Syzyfa „za ciężką, ale i owocną pracę na rzecz środowiska”2007 i 2008. Nagroda aktorska  na XVII Ogólnopolskim Festiwalu Dramaturgii Współczesnej – „Rzeczywistość Przedstawiona” Zabrze 2017.

Marta MOŁODYŃSKA-WHEELER, pianistka, kameralistka, kompozytorka, która z wyróżnieniem ukończyła Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie fortepianu doc. Marka Koziaka oraz Akademię Muzyczną w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w klasie Kompozycji i Aranżacji pod kierunkiem prof. Andrzeja Zubka. Ponadto absolwentka studiów na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem dr hab. Katarzyny Oleś-Blacha. Ukończyła również z wyróżnieniem studia na wydziale Filologii Angielskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz Teacher Training College w Krakowie. W roku 2017 otrzymała stopień doktora sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych, dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka, a praca doktorska dotyczyła wpływu synestezji na interpretację utworów muzycznych. Ponadto, w tym samym roku uzyskała stopień nauczyciela dyplomowanego (w specjalności fortepian).Jest autorem licznych kompozycji na fortepian solo oraz na 4 ręce, utworów rozrywkowych na big band oraz orkiestrę smyczkową. Jako pianistka uczestniczy w wielu festiwalach muzycznych oraz jest akompaniatorem podczas licznych konkursów instrumentalnych i wokalnych na terenie całego kraju i za granicą. Obecnie jest pianistą-akompaniatorem i korepetytorem w Akademii Muzycznej w Krakowie. Współpracuje też z Operą Krakowską, kilkoma zespołami muzyki kameralnej, oraz jest nauczycielem gry na fortepianie w Szkole Muzycznej II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie. Co więcej, współtworzy kilka zespołów rozrywkowych grających zarówno muzykę autorską, jak i covery, w których nie tylko gra, ale również zajmuje się aranżacją. Występowała między innymi z Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Krakowie, Orkiestrą Opery Krakowskiej oraz Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia. Dokonała też wielu nagrań, m.in. z Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, utworów na 4 ręce (Na cztery dziecięce ręce, PWM, Kraków 2018) oraz swoich własnych (w tym niniejszego zbioru). Co więcej, jest regularnie zapraszana do wielu nagrań płytowych zarówno przez muzyków klasycznych, jak i rozrywkowych.Opublikowała swoje utwory na 4 ręce – Kalejdoskop (SMPK, 2019) oraz Pandemony (PWM, 2020), jak również artykuły: Podstawy improwizacji w kształceniu artystycznym („Konteksty kultury, konteksty edukacji, SPMK 2017) oraz Synestezja – implikacje praktyczne w pracy muzyka i anglisty („Synestezja a sztuka”, Aureus 2016). Już wkrótce drukiem ukaże się również jej cykl miniatur fortepianowych na cztery ręce z elementami improwizacji zatytułowany Improwizje oraz cykl utworów na 4 ręce Poligrajk.

 

Beata URBANEK-KALINOWSKA ukończyła z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie wiolonczeli prof. Zdzisława Łapińskiego, uzyskała dyplom konkursowy: Diplôme Supérieur d’Enseignement – A l’unanimité w Ecole Normale de Musique de Paris Alfred Cortot w klasie prof. Paula Juliena. W 2008 roku otrzymała dyplom studiów podyplomowych – Solistenklasse w Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie, w klasie wiolonczeli prof. Petera Bucka.

W 2012 roku uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych a w 2018 roku – stopień doktora habilitowanego.Jest adiunktem w Katedrze Kameralistyki Akademii Muzycznej w Krakowie. Od 2014 roku współtworzy Messages Quartet, który zajmuje czołowe miejsce pośród najlepszych polskich kwartetów smyczkowych. Zespół ma na swoim koncie nagrania płytowe zrealizowanych dla wytwórni fonograficznych: DUX, Acte Prearable oraz na zamówienie Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie.

Beata Urbanek – Kalinowska jest laureatką konkursów, m.in.: – zdobyła Srebrny Medal – II miejsce i Nagrodę Specjalną „Shostakovich Prize” na II Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Plovdiv w Bułgarii (z Messages Quartet w 2015 roku), III nagrodę na IV Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. J. Brahmsa w Gdańsku (Trio BLUette 2006), Nagrodę Specjalną „Bräuer Optik Spezial preis für Kammermusik” na XIII Internationales Klassikfestival w Allgäu w Niemczech (2005), I miejsce na Konkursie na najlepszą interpretację utworów Krzysztofa Pendereckiego na wiolonczelę solo, Akademia Muzyczna, Kraków (2003), I miejsce w kategorii Trio na VII Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie (2003). Brała udział w kursach mistrzowskich pod kierunkiem m.in.: Krzysztofa Pendereckiego, Stanisława Firleja, Angeliki Mai, Petera Bucka, Christiana Eulera, Marco Ylönena, Ralfa Gothóni’ego i Arvida Engegarda.

Zapraszana jest do udziału w  festiwalach w kraju i za granicą (m.in.: USA, Brazylia).

Z Nigelem Kennnedy, z którym współpracuje od 2010 roku, nagrała płyty dla Sony Classical: The Four Elements oraz The new Four Seasons. W 2018 dla Warner Classics dokonała nagrania płyty CD: Kennedy meets Gershwin. Jako partner duetowy Nigela Kennedy’ego, wykonuje z nim m.in. Zoltana Kodaly – Duo na skrzypce i wiolonczelę, Passaceglię J. Halvorsena, Inwencje Dwugłosowe J. S. Bacha (w opr. na vn i vc) i wiele innych. Występowała w najbardziej prestiżowych salach koncertowych Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji, Austrii i Szwajcarii. Podczas projektów artystycznych z Nigelem Kennedy – jako gościnny koncertmistrz wiolonczel współpracowała z orkiestrami: Russische Kammerphilharmonie St. Petersburg, Oberösterreichische Jugendsinfonieorchester, Orchestre Philharmonique de Nice, Capella Gedanensis. Jako gościnny koncertmistrz wiolonczel współpracuje także z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, którą pełniąc funkcję leadera sekcji współtworzy od początku istnienia zespołu. dr hab. Beata Urbanek – Kalinowska jest wykładowcą Małopolskiej Akademii Talentów (Klasa Kameralistyki), współpracuje również z UNICAMP w Brazylii gdzie prowadziła mistrzowskie kursy wiolonczelowe i kameralne.Jest stypendystką programu „Młoda Polska”(2017) oraz laureatką wielu programów stypendialnych wspierających utalentowanych młodych artystów.

Piotr LATO – klarnecista. Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie klarnetu prof. Andrzeja Godka z wynikiem celującym.Uzyskał szereg nagród i wyróżnień w konkursach muzycznych, m.in. jest laureatem I nagrody w Ogólnopolskich Przesłuchaniach Szkół Muzycznych II st. klas instrumentów dętych drewnianych w Olsztynie (1996), III nagrody w XI Akademickim Konkursie Klarnetowym im. K. Kurpińskiego we Włoszakowicach (2000), oraz III nagrody w IV Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Johannesa Brahmsa w Gdańsku (2006). W 2002 roku został półfinalistą Międzynarodowego Konkursu Klarnetowego „Praska Wiosna” w Pradze a w 2003 zakwalifikował się i uczestniczył w Międzynarodowym Konkursie Klarnetowym ARD w Monachium.
Za swoje osiągnięcia artystyczne i naukowe dwukrotnie otrzymał stypendium Ministra Kultury (2000-2002), Stypendium Twórcze Miasta Krakowa (2003), Odznaczenie Zasłużony dla Kultury Polskiej (2016), Nagrodę Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej – nagrodę indywidualną II stopnia za szczególny wkład w rozwój edukacji artystycznej w Polsce, Nagrodę Województwa Małopolskiego „Ars Quaerendi” za wybitne działania na rzecz rozwoju i promocji kultury (2019), Odznaczenie Brązowy Krzyż Zasługi (2019).
Brał udział w wielu festiwalach krajowych i zagranicznych: Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Eurosilesia, Międzynarodowy Festiwal Muzyka w Starym Krakowie, Międzynarodowy Festiwal Pogranicza Muzyki Współczesnej, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Festiwal Youmg Euro Classic, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej – 12 Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Festiwal Polskiej Muzyki Współczesnej – Musica Polonica Nova, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej „Muzyka na Szczytach” i innych. Był uczestnikiem wielu kursów klarnetowych, m.in. kursu interpretacyjno – kompozytorskiego prowadzonego przez K. Stockhausena. Zrealizował szereg nagrań płytowych, telewizyjnych i radiowych dla wytwórni krajowych i zagranicznych: DUX, Centaur Reccord, Le Foxx Music, Universal Music i innych. Prowadzi działalność pedagogiczną w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Władysława Żeleńskiego w Krakowie. Od 2006 roku był asystentem w klasie klarnetu prof. Andrzeja Godka w Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2011 roku uzyskał stopień doktora sztuk muzycznych w zakresie dyscypliny artystycznej instrumentalistyka i został zatrudniony na stanowisku adiunkta.
Od 2004 roku pełni funkcję pierwszego klarnecisty Orkiestry Akademii Beethovenowskiej. Gościnnie współpracuje z wieloma orkiestrami i zespołami, równocześnie prowadząc działalność koncertową solową i kameralną. Jest członkiem Zarządu Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów. W 2016 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego sztuki. Jest artystą firm Henri Selmer Paris oraz MARCA Reeds.

Skip to content