Wydarzenie



50. Jeleniogórskie Spotkania Teatralne

Jubileuszowe 50. Jeleniogórskie Spotkania Teatralne w dniach 6 – 12 października 2023 r.

 

6 października (piątek)

godz. 19:00 – UROCZYSTA INAUGURACJA 50. JELENIOGÓRSKICH SPOTKAŃ TEATRALNYCH 

 

godz. 19:15 – „MORDERSTWO DLA DWOJGA”Kujawsko-Pomorski Teatr Muzyczny w Toruniu
Muzyka: Joe Kinosian
Libretto: Kellen Blair
Tłumaczenie: Anna Wołek
Tłumaczenie piosenek: Donata Gierczycka
Reżyseria: Agnieszka Płoszajska
Przygotowanie wokalne: Paulina Grochowska
Przygotowanie pianistyczne: Marek Kamola
Choreografia: Michał Cyran
Kostiumy: Wanda Kowalska
Scenografia: Wojciech Stefaniak

Obsada: Marcin Sosiński, Maciej Makowski

 Oficer Marcus Moscowicz to małomiasteczkowy policjant, który marzy o tym, by zostać detektywem. Nikt nie przypuszczał, że szansa pokazania swoich umiejętności śledczych nadarzy się tak szybko… Urodzinowe przyjęcie niespodzianka u znanego pisarza, zaskakuje nie tylko jubilata. Morderstwo i tłum podejrzanych, którzy jeszcze przed chwilą byli gośćmi przyjęcia, to gwarancja emocji jak w najlepszych kryminałach Agathy Christie. Czy nasz oficer sprosta zadaniu? Takiej okazji nie może przegapić, szczególnie gdy dookoła jest tylu intrygujących podejrzanych.

„Morderstwo dla dwojga” to przezabawny musical i doskonała mieszanka muzyki, chaosu oraz kryminalnej zagadki z pianinem w samym centrum akcji. Dwóch wyjątkowych aktorów, cztery ręce i wielu podejrzanych, a może to ktoś z Was..?

Polska prapremiera musicalu wystawianego na Off-Broadway oraz w teatrach muzycznych na całym świecie.

CZAS TRWANIA SPEKTAKLU: 140 MINUT ( z przerwą)

 

 7 października (sobota)

godz. 19:00 – „BALKON ORDONA”Lubuski Teatr w Zielonej Górze

Autorstwa i w reżyserii Katarzyny Dworak-Wolak i Pawła Wolaka.

 Obsada: Joanna Wąż, Tatiana Kołodziejska, Małgorzata Polak (gościnnie),Anna Stasiak, Jakub Mikołajczak, Aleksander Stasiewicz, Paweł Wolak (gościnnie).

W swojej sztuce Katarzyna Dworak i Paweł Wolak (czyli dramaturgiczno-reżyserski duet PiK, na co dzień związany z Teatrem im. H. Modrzejewskiej w Legnicy) sportretowali trzypokoleniową rodzinę – familię, jakich wiele – w sposób tak przerażający, że momentami aż śmieszny. A razem z tym mrożący krew w żyłach jeszcze długo po obejrzeniu spektaklu. Jedno mieszkanie dzielą przedstawiciele trzech generacji. Babcia wycofuje się do świata swoich własnych wspomnień, traktowana jest przez pozostałych domowników jak powietrze, wszyscy zdają się wręcz czekać na to, by swoją śmiercią sprawiła im ulgę… Emocjonalnie wypaleni rodzice już dawno oddalili się od siebie – myślą tylko o tym, „co ludzie powiedzą” – ludzie, których małżonkowie obawiają się tak panicznie, że swoje mieszkanie traktują niczym twierdzę… Młodszemu synowi, pogrążonemu jakby w nihilistycznym letargu, przytrafił się „wypadek przy pracy”. W związku z tym grono domowników powiększa się o jego ciężarną dziewczynę, postrzeganą przez wszystkich jako przysłowiowy „dopust boży”…

Poznajemy bohaterów w niemal świątecznym (choć nieco nerwowym) nastroju, bo oczekują przyjazdu najstarszego syna, tego jedynego członka rodziny, któremu w życiu się udało – wyjechał do Anglii! Jego odwiedziny są jak przybycie Zbawiciela, każdy ma nadzieję że mityczny sukces Jarka opromieni także jego własne życie i zmieni je na lepsze.

Kto miał okazję widzieć autorskie spektakle duetu PiK, ten zagłębił się w otchłań świata „dusznego od złych przeczuć, gorącego od namiętności i od początku przesyconego zapachem nadciągającego nieszczęścia” (jak pisała Jolanta Kowalska na łamach „Dialogu” ze stycznia 2018 roku). „Balkon Ordona” to już trzeci efekt współpracy tego artystycznego z Lubuskim Teatrem – po obsypanym nagrodami przedstawieniu „Gdy przyjdzie sen. Tragedia miłosna” oraz jego kontynuacji, „Czasami księżyc świeci od spodu”.

Ich najnowszy spektakl to rodzinna „sielanka” prosto z Polski, osadzona w rzeczywistości bloków z wielkiej płyty, podana w sposób łączący drapieżnie satyryczny humor na pograniczu groteski z głęboko poruszającą refleksją na temat relacji międzyludzkich.

Sztuka, która zakwalifikowała się do półfinału Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, została już wcześniej przeniesiona na mały ekran, w formie spektaklu TV zrealizowanego przez Rafała Szumowskiego w ramach projektu WFDiF Teatroteki. Teraz „Balkon Ordona” trafia na scenę Lubuskiego Teatru. Dla Pawła Wolaka realizacja spektaklu na zielonogórskiej scenie będzie jednocześnie uhonorowaniem 25-lecia pracy artystycznej.

CZAS TRWANIA SPEKTAKLU: 90 MINUT

 

8 października (niedziela)

godz. 19:00 – „UCZYCIE NAS, JAK SUKNIE SIĘ PODNOSI”  – Teatr KTO Kraków
na podstawie tekstów Bertolta Brechta, Rogera Fernaya i Waltera Mehringa, z muzyką Bertolta Brechta, Hannsa Eislera i Kurta Weilla

Scenariusz i reżyseria Józef Opalski
Przekłady Barbara Swinarska, Władysław Broniewski, Ryszard Krynicki, Józef Opalski, Robert Stiller, Witold Wirpsza, Paweł Zarychta

Scenografia i kostiumy Aleksandra Reda
Kierownictwo muzyczne Jacek Bylica
Przygotowanie wokalne Justyna Motylska
Reżyseria światła Katarzyna Smożewska
Reżyseria dźwięku Michał Warmusz
Asystentka reżysera, producentka ‑ Urszula Swałtek

Obsada: Anna Bugajska / Iwona Konieczkowska, Sylwia Chludzińska / Karolina Kazoń, Aleksandra Konior-Gapys / Anna Branny, Bożena Zawiślak-Dolny, Krzysztof Cybulski / Franciszek Muła

 Muzycy:
Agnieszka Bugla-Bylica – skrzypce
Jacek Bylica – piano
Grzegorz Frankowski – kontrabas
Andrzej Włodarz – akordeon

 Spektakl „Uczycie nas, jak suknie się podnosi” to niepowtarzalna interpretacja dzieł niemieckich twórców lat 20. XX wieku we współczesnym wykonaniu gwiazd krakowskich scen dramatycznych i estradowych. W zestawieniu z muzyką na żywo w towarzystwie skrzypiec, kontrabasu, pianina i akordeonu ponadczasowy duet Brecht i Weill urzeka publiczność swoją uniwersalnością w tradycyjnej formie.

Już w samym tytule „Uczycie nas, jak suknie się podnosi” zarysowuje się ważna dla spektaklu zależność płci. Mężczyźni napędzani pragnieniem władzy, próbują podporządkować kobiety, które jednak w tym geście potrafią odnaleźć słabość. I to one właśnie stają się głównymi bohaterkami przedstawienia Opalskiego. Reżyser wydobywa z tekstów Brechta wyraziste wizerunki kobiet: matek, wdów, kochanek, prostytutek i żebraczek. Wszystkie razem tworzą niemal antyczny chór, który w przejmujący sposób opisuje i interpretuje trudną dla nich rzeczywistość. Mimo to całość pozostaje w konwencji kabaretu lat. 40, powojennej burleski. W dzisiejszym kontekście wojny w Europie, tuż za naszą wschodnią granicą, ten sceniczny tekst zaskakująco zyskuje na aktualności. Nie stanowi jednak manifestu. Jest poetycką kreacją odwołującą się do indywidualnej wrażliwości widza, który jest w stanie wydobyć z niego uniwersalne przesłanie o miłości naprawiającej wszelkie zło, o niezwykłej woli przetrwania, ale też o upadlającej nędzy i głodzie, czy parszywej satysfakcji z gwałtu i bratobójstwa.

Zadziwia tu wszystko – aktualność przekazu, dynamika ruchu i słów, cielesność, autentyczność.
Na scenie zobaczymy pragnienia, żądzę i bunt. A wszystko to w gwiazdorskim wykonaniu genialnych aktorek i aktorów krakowskich scen i w towarzystwie muzyki na żywo.
Teatr KTO zaprasza do wysłuchania muzycznej opowieści o tym, co ludzkie, przyziemne i poniekąd zwyczajne. Nie zabraknie elementów zaskoczenia, momentów wzruszeń i teatralnej groteski.

CZAS TRWANIA SPEKTAKLU: 75 MINUT

 

9 października (poniedziałek)

 godz. 19:00 – „BIALI HETEROSEKSUALNI MĘŻCZYŹNI”Teatr Komedia Warszawa
Young Jean Lee

Przekład – Daniel Wyszogrodzki
Reżyseria – Tomasz Dutkiewicz
Scenografia – Wojciech Stefaniak
Przygotowanie wokalne – Monika Malec
Choreografia – Maria Foryś

Obsada: Marcin Troński, Piotr Szwedes, Mikołaj Roznerski, Jacek Kopczyński, Bonnie Sucharska, Maciej „Gąsiu” Gośniowski.

 Oto oni. Biali heteroseksualni mężczyźni. Zdawać by się mogło, że rządzą światem, a jeśli nie światem – to na pewno własnym życiem. Ale czy tak jest na serio? Sztuka Young Jean Lee to zabawna, gorzko-słodka opowieść o męskości i braterstwie, która zostaje w pamięci na długo.
Są Święta Bożego Narodzenia, w rodzinnym domu spotyka się trójka braci, którzy chcą dotrzymać towarzystwa owdowiałemu ojcu, Edowi.
Drew, pisarz, nie odnosi sukcesów ani na rynku czytelniczym, ani w życiu romantycznym. Jake, bankier, to typowy samiec alfa, mężczyzna, który myśli, że wie wszystko. Matt to absolwent Harvardu, który zrezygnował z kariery i marzeń i zamieszkał z ojcem.
Teraz, na Święta, bracia wspominają dzieciństwo i wspólne dorastanie w rodzinnym mieście. Spotkanie w gronie najbliższych staje się okazją do wymiany uprzejmości i czułości, ale także złośliwości i rywalizacji. Między braćmi narasta napięcie, frustracja, złość i żal – a wszystkiemu świadkuje Ed.
Czy bracia, pomimo przeciwieństw, odnajdą drogę do porozumienia i będą dla siebie wsparciem? Czy w pojedynku między trzema dorosłymi mężczyznami zawsze musi być wygrany i przegrany? I nareszcie – czy aby nie walczymy z wiatrakami?
„Biali heteroseksualni mężczyźni” zadają ważne pytania – o to, co w życiu najważniejsze. Co jest miarą sukcesu? Co to znaczy być szczęśliwym? I w końcu: czy można na liczyć na siebie nawet w najtrudniejszych sytuacjach?

SPEKTAKL DLA WIDZÓW OD 16 ROKU ŻYCIA (W SPEKTAKLU UŻYWANY JEST „OSTRY” JĘZYK)
CZAS TRWANIA SPEKTAKLU: OKOŁO 90 MINUT.

 

10 października (wtorek)

godz. 19:00 – „BOEING BOEING”Wrocławski Teatr Komedia

Przekład – Bartosz Wierzbięta
Reżyseria – Wojciech Dąbrowski
Kostiumy – Bajka Tworek
Scenografia – Wojciech Dąbrowski / Paweł Motas
Choreografia – Katarzyna Małecka
Opracowanie muzyczne – Paweł Okoński

 Obsada: Dorota Wierzbicka-Matarrelli, Katarzyna Skoniecka, Magdalena Margulewicz / Małgorzata Kałuzińska, Marzena Kopczyńska, Krzysztof Grebski, Wojciech Dąbrowski.

Piękne kobiety, czarujący mężczyzna… On, Maks,  jest agentem nieruchomości, one – stewardesami. Rodzi się miłość… Wielokrotnie się rodzi i o tym  właśnie Boeing, Boeing Marca Camolletiego opowiada… Maks jest jeden, ale jego narzeczonych – kilka. Oczywiście, każda uważa, że jest tą wybraną, tą jedną jedyną… Ale to nie całkiem tak: Maks- zna godziny odlotów i przylotów, sprytnie nimi operuje i praktycznie z każdą z pań wiedzie osobne życie. Rzecz wydaje się bardzo trudna, ale od czegóż precyzyjna organizacja? To dzięki niej i dzięki pomocy niezawodnej – choć nie stroniącej od sarkastycznych uwag –  służącej Nadii, Maksowi zawsze udaje się skoordynować wizyty kolejnych narzeczonych. Do czasu, bowiem nic nie jest doskonałe i pewnego dnia grafik lotów jego trzech nie wiedzących o sobie nawzajem pań się pokryje.
Z powodu niewielkich zmian w ruchu lotniczym, wszystkie narzeczone zjawią się u Maksa niemal w tej samej chwili… Dramat! Na ratunek rusza Nadia – ona wciąż czuwa nad wszystkim, klei to, co się rozpada, zbiera, co się rozsypało.
Jak to robi? Odpowiedź – w teatralnym superhicie na miarę ziemskiej teatralnej kuli…

CZAS TRWANIA SPEKTAKLU: 120 MINUT

 

11 października (środa)

godz. 19:00 – „FAUST” Teatr im. Gerharta Hauptmanna z Zittau
Monolog według Johanna Wolfganga von Goethe

Reżyseria: Charlotte S. Garraway
Obsada: Maria Weber

„W żądzy wiedzy poznałem wszech nauk dziedzinę, / zgłębiłem filozofię, prawo, medycynę, / niestety, teologię też! — cóż?” Komu jeszcze nie dźwięczą w uszach początkowe słowa Fausta ze szkoły? W swoim wiecznym dążeniu Heinrich Faust uosabia bardzo niemiecką cechę: dążenie do doskonałości, do wiecznie aktualnej prawdy, które zawsze skazane jest na porażkę.
W naszej produkcji w centrum stawiamy tekst. Nieskrępowani sztafażem, obrazami i kostiumami, chcemy dotrzeć do sedna idei, zamienić Fausta w monolog, w którym jedna osoba odgrywa wszystkie postacie. Żaden kaprys, który strzępi tekst, ale poważne zbadanie istoty dążenia.

CZAS TRWANIA SPEKTAKLU: 50 MINUT

 

12 października (czwartek)

godz. 19:00 – „ZNACHOR”Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie
Tadeusz Dołęga-Mostowicz

Adaptacja i reżyseria Jakub Roszkowski
Scenografia, kostiumy i światła Mirek Kaczmarek
Muzyka i opracowanie muzyczne  Antonis Skolias, Zuzanna Skolias
Przygotowanie wokalne Zuzanna Skolias
Choreografia Weronika Pelczyńska, Monika Szpunar
Kierownictwo muzyczne  Antonis Skolias

Muzyka na żywo (I skład):
Trąbka Piotr Nowak
Kontrabas  Szymon Frankowski, Michał Kołodziej
Perkusja  Antonis Skolias
Muzyka na żywo (II skład):
Trąbka Dominik Cichy
Kontrabas Tomasz Kupiec, Józef Michalik
Perkusja Józef Rusinowski
Asystent scenografa  Grzegorz Więckowski
Konsultacje medyczne Marcin Leśniewski
Pomoc w tłumaczeniu symultanicznym Denia Kudiyenko
Inspicjent  Marcin Stalmach
Producentka  Oliwia Kuc

Obsada: Maciej Jackowski, Marta Konarska, Katarzyna Zawiślak-Dolny, Alina Szczegielniak, Anna Tomaszewska, Lidia Bogaczówna, Mateusz Bieryt, Adam Wietrzyński, Dominik Stroka, Mateusz Janicki, Marcin Kalisz , Tomasz Augustynowicz, Antoni Milancej, Wojciech Skibiński, Hanna Syrbu.

Profesor Rafał Wilczur, sławny warszawski chirurg, czy wioskowy znachor Antoni Kosiba? Kolorowa Warszawa z okresu 20-lecia międzywojennego, czy biedna, kresowa wieś? Dwa światy. I dwie – wydawać by się mogło – zupełnie różne osoby. Ten lepszy. I ten gorszy. Tylko który jest który? Trzeba wybierać? Wolałbym nie
Znachor to wzorcowy polski melodramat. Najpierw czytany, potem oglądany do dziś na ekranie w filmowych adaptacjach. Kazimierz Junosza-Stępowski i Jerzy Bińczycki w roli Wilczura/Kosiby wciągali, wzruszali i zapadali w pamięć. Pamięć, którą przecież ich bohater traci. Pamięć, która może być jego największym kapitałem, a może też stać się przekleństwem.

CZAS TRWANIA SPEKTAKLU: 100 MINUT

 

 

 

Dofinansowano z budżetu państwa – ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

 

Wydarzenie zostało dofinansowane z budżetu Miasta Jelenia Góra
oraz objęte Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Jeleniej Góry Jerzego Łużniaka

 

Skip to content